W styczniu przyszłego roku kończą się umowy jakie Zarząd Komunikacji Miejskiej ma podpisane z trzema spółkami, które od 2007 roku wożą elblążan. W związku z tym, że umowy zostały podpisane do końca 2013 roku, ZKM musiał ogłosić nowy przetarg. Dzisiaj, 24 września wiceprezydent Janusz Hajdukowski potwierdził, że przetarg wygrały elbląskie firmy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej Sp. z o.o.
Z informacji przekazanych w czasie wczorajszej konferencji prasowej zorganizowanej w Urzędzie Miasta, przez dyrektora ZKM, Zbigniewa Orzecha wynika, że otwarcie ofert nastąpiło w miniony piątek 20 września o godzinie 10:30. - W tej chwili trwa badanie tych ofert zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych – mówi Zbigniew Orzech – Teoretycznie mogą się zdarzyć odwołania, więc nie jest to informacja definitywna. Jeśli komisja stwierdzi, że nie ma żadnych przeszkód, to w połowie października możemy rozważać podpisanie umów z przewoźnikami – dodaje.
Na poszczególne części przetargu wpłynęło łącznie 7 ofert. - Tak jak to się dzieje w tej chwili, rynek komunikacyjny autobusowy w Elblągu jest podzielony na trzy pakiety – mówi Zbigniew Orzech. - W każdym pakiecie jest obsługiwanych od 6 do 7 linii. Firmy, które startowały w przetargu mogły startować maksymalnie do dwóch pakietów – dodaje. - Najważniejsze kryterium dotyczyło ceny.
Pakiet Nr 1 obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych nr: 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20. Pakiet Nr 2. obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych nr: 10, 11, 13, 17, 30, 31, natomiast Pakiet Nr 3. obejmuje usługi przewozowe na liniach autobusowych nr: 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100.
I tak, na pierwszy pakiet wpłynęła jedna oferta, którą złożyło Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej Sp. z o.o. Na pakiet nr 2 wpłynęły trzy oferty, najlepszą ofertę zaproponowało konsorcjum PKS Sp. z o.o. i PKA Sp. z o.o. W dalszej kolejności, do przetargu stanęły firmy Warbus Sp. z o.o. z Warszawy oraz Autobusowe Linie Prywatne Sp. z o.o. w Elblągu.
Na pakiet nr 3 także wpłynęły trzy oferty - Najlepszą ofertę przedstawiło PKS Sp. z.o.o w Elblągu, następnie Arriva Sp. z o.o. z Torunia i konsorcjum dwóch spółek ze Śląska - Meteor z Jaworzna i Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia – mówi Zbigniew Orzech.
Wymagania zawarte w przetargu zawierały szereg obostrzeń, jak na przykład wiek autobusów. - Chodzi też o wiek taboru, wymagań czystości, czy zachowań kierowców. Pakiet kar umownych jakie można nakładać na przewoźników jest zaostrzony – mówi dyrektor ZKM.
Każdego dnia po elbląskich ulicach jeździ niecałe 60 autobusów komunikacji miejskiej. - Liczę, że w przyszłym roku będziemy mogli korzystać z co najmniej połowy nowych autobusów. Pozostałe, kilkuletnie będą musiały spełniać wysokie wymagania – mówi Zbigniew Orzech. - Kolorystyka autobusów będzie się się kojarzyła z naszym miastem, nie będziemy dopuszczać reklam, chyba, że będą to loga i znaki firmowe jak herb czy inne logotypy tego typu – dodaje.
Wymóg jest taki, że autobusy jakie będą jeździć po elbląskich ulicach muszą być wyprodukowane nie wcześniej jak w 2007 roku. - Tych autobusów, które nie mieszczą się w tych wymaganiach po prostu ubędzie. W to miejsce przewoźnicy wprowadzą określoną ilość nowych autobusów. Nie będzie to 100 procent, ale około 30 procent, może nawet więcej – mówi Zbigniew Orzech.
Oprócz tego, Zarząd Komunikacji Miejskiej planuje wprowadzenie elektronicznych bramek liczących pasażerów. W związku z wysokimi kosztami realizacji tego pomysłu, nie będzie on możliwy w 2014 roku.
Przypomnijmy, przetarg o "Świadczenie usług publicznego transportu w zakresie komunikacji miejskiej na terenie Elbląga" został ogłoszony i podany do oficjalnej wiadomości 18 czerwca br. - Przedmiotem zamówienia było świadczenie usług przewozowych w trakcji autobusowej komunikacji miejskiej na terenie Gminy Miasto Elbląg oraz gmin sąsiadujących, z którymi zostało zawarte porozumienie w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego, w okresie od 01.01.2014r. do 31.12.2020r., według opracowanego przez Zamawiającego rozkładu jazdy – czytamy w przetargu zamieszczonym na stronie zkm.elblag.pl
Do przetargu stanęło wtedy sześć firm, z czego trzy elbląskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej "PKA" Spółka z o.o., Autobusowe Linie Prywatne "ALP" Spółka z o.o., Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o.o. oraz Veolia Transport Spółka z o.o. z Torunia, Dolnośląskie Linie Autobusowe Spółka z o.o. z Wrocławia i WARBUS Spółka z o.o. z Warszawy.
25 czerwca, w Biuletynie Informacji Publicznej ZKM zostało zamieszczone oświadczenie o tym, że ceny jakie oferowały firmy przewyższają kwotę, jaką ZKM jest w stanie zapłacić. Wszystkie trzy pakiety zostały unieważnione na podstawie art.93 ust.1, pkt 4 ustawy o Prawie zamówień publicznych w myśl którego: zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający może zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.
- A JA PYTAM UPARCIE DLACZEGO NIEMA JEDNEJ FIRMY . TYLKO TRZY DZIADOSTWA ???
SMIECHU WARTA TA KOMUNIKACJA W ELBLĄGU.OBIECALI budowę nowych przystanków i co g***o.Obiecali nowe pojazdy i co g***o,obiecali ze będziemy jeżdzili tramwajami po całym Elblągu od września i co g***o.
PANIE ORZECH EŁK MA LEPSZY TABOR ...
Ełk ma lepsze autobusy bo nie ma tramwajów. Przez niekończące się remonty dróg i narastające opóźnienia do Tramwajów Elbląskich dopłacamy coraz więcej. Przewozy są znikome a koszty wysokie. Tu nic się nie zmieni dopóty, dopóki trakcja tramwajowa nie będzie pokrywała znacznej części miasta (czyli za jakieś25 lat). Ponieważ Tramwaje Elbląskie to spólka miejska więc nie ma strachu, miasto pokryje każdą stratę. Dlatego nie powstanie jedna spółka autobusowa bo nikt o zdrowych zmysłach nie zainwestuje miliarda na sześć lat a potem przegra z fochami UM w przetargu. Za 6,50 nie da się zapewnić nowego taboru z usypianiem pasażerów, klimatyzacji i grzania wg potrzeb, czystości i pochnideł w pojazdach, uśmiechu kierowcy jeśli zarabia 1300 za miesiąc!
PROSZĘ PANA JAK SIĘ WIE ŻE SIĘ NIE DA ZA 6.50 - TO POCO SIĘ WYGRYWA JAKIŚ TAM PRZETARG ???
Mam nadzieję, że dobrze wyczytałem i jedynym przegranym przetargu jest ALP ? To znaczy że Elbląg będą obsługiwać tylko dwie firmy: PKS i PKA, a to dobra wiadomość :) ALP to najgorszy przewoźnik w historii tego miasta!
Likwidacje za PKS , ALP i PKA . Dawniej były wszystko to MZK , nowa cała grupa ZKM .
Niecałe 60 a dokładnie to 58,56
Popatrzcie spece od komunikacji jak to wygląda w miastach podobnej wielkości jak Elbląg.To u nas jest wieś i zacofanie.Za 50 lat nic się nie zmieni stare trasy tramwajowe i autobusowe bez rozbudowy stare pojazdy .Za przykład dajecie olsztyn to popatrzcie jak oni szybko wszystko rozbudowują.