Czwartek, 23.01.2025, Imieniny: Maria, Ildefons, Rajmund
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

PESEL czy NIP? Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

22.03.2012, 14:51:54 Rozmiar tekstu: A A A
PESEL czy NIP? Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym
fot. Antek Rokicki

Czas rozliczania się z FISKUSEM. Dla każdego z nas jest to chwila, w której aby móc dokonać prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego za 2011r. najpierw należy zapoznać się ze zmianami w tym zakresie. Jedną z kluczowych zmian, jakie napotkać może podatnik podczas rozliczenia swojego PIT-a, jest zmiana związana z identyfikatorami podatkowymi. Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym (NIP,PESEL) są naprawdę proste.

Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP) posługują się osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby fizyczne zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, płatnikami podatków lub płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Numerem PESEL posługują się natomiast osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, a także osoby fizyczne niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług (np. pracownicy zatrudnieni na podstawie: umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej).

Zmiany te są istotne z punktu widzenia rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 r. W formularzach zeznań i załączników do nich trzeba wpisać właściwy identyfikator podatkowy. Podatnicy sami muszą o tym pamiętać. Jedynie formuła druków PIT-28/B, PIT-36L, PIT/B oraz PIT/Z narzuca podanie NIP-u, a nie numeru PESEL.

Przypominamy również, że w rejestrze PESEL nie są ewidencjonowane wszystkie informacje wymagane lub przydatne w kontaktach z urzędnikami skarbowymi. Mowa o adresie zamieszkania innym niż adres zameldowania, numerze rachunku bankowego oraz danych kontaktowych. Informacje te podatnicy zgłaszają i aktualizują samodzielnie. Nowy adres zamieszkania wystarczy podać w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym, np. w zeznaniu rocznym. Jest to traktowane jako dokonanie aktualizacji. Osoba, która chce wcześniej zgłosić zmiany w tym zakresie, może tego dokonać na formularzu ZAP-3. Z tego druku należy również skorzystać, aby podać aktualny numer rachunku bankowego.

 

Sławomir Tymuszkin, Urząd Skarbowy w Elblągu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


2.1971290111542