Trwa opracowywanie Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015. Gotowy jest już raport z badań wizerunkowych miasta. - Zasadniczym celem badań było zebranie opinii mieszkańców i przedsiębiorców z Elbląga oraz mieszkańców i przedsiębiorców z Polski na temat miasta - jego wizerunku, jakości życia w tym mieście, a także tego z czym się kojarzy, z jakimi miejscami, osobami, instytucjami itp. kojarzony jest Elbląg – informuje Artur Kotliński, dyrektor zarządzający Instytutu Badawczego IPC z Wrocławia, partnera konsorcjum przygotowującego Strategię.
Stworzeniem dokumentu na zlecenie elbląskiego magistratu, zajmuje się konsorcjum firm: 2ba z Nysy oraz Instytut Badawczy IPC z Wrocławia. W październiku i listopadzie partner konsorcjum – firma IPC, przeprowadziła badania telefoniczne, internetowe i fokusowe. Badania zostały przeprowadzone przy pomocy technik ilościowych (CATI) oraz jakościowych (FGI). Wzięło w nich udział kilkanaście tysięcy osób z całej Polski, w tym kilka tysięcy z Elbląga.
W wyniku przeprowadzonych wstępnych analiz dotyczących wizerunku Elbląga zostały zidentyfikowane grupy docelowe obecnych działań promocyjnych miasta. Grupy, które są szczególnie istotne z punktu widzenia miasta to przede wszystkim: klienci wewnętrzni - mieszkańcy Elbląga (zarówno zwykli mieszkańcy oraz np. osoby prowadzące firmy w tym mieście), oraz klienci zewnętrzni - przedsiębiorcy z całej Polski, a także mieszkańcy całego kraju (podzieleni na dwie grupy, osoby młode do 24 lat oraz osoby w wieku 25 lat i więcej).
Badania obecnego wizerunku objęły więc trzy grupy: mieszkańców miasta, mieszkańców Polski (dwie grupy: do 24 lat oraz 25 i więcej) oraz przedsiębiorców z Polski. Poniżej przedstawiamy wyniki badań poszczególnych grup.
Mieszkańcy Polski o Elblągu
Skojarzenia z Elblągiem
Większość respondentów (61,2%) w wieku 18-24, nie miała żadnych skojarzeń z Elblągiem. 37,5% kojarzy to miasto z Kanałem Elbląskim, 29,5% ogólnie z zabytkami. Pozostałe często pojawiające się skojarzenia to Browar, morze, Mazury, Brama Targowa, przemysł ciężki, Krzyżacy oraz Katedra Św. Mikołaja. Najbardziej charakterystyczne cechy Elbląga to według ankietowanych: bliskość morza, jego wiek (jedno z najstarszych miast w Polsce), charakterystyczna architektura starówki, znany browar, a także przemysł ciężki.
Większość respondentów w wieku 25+ nie ma sprecyzowanych skojarzeń z Elblągiem. Natomiast 41,1% jako pierwszą rzecz, która im przychodzi na myśl wymienia Kanał Elbląski. W dalszej kolejności wymieniane były przemysł ciężki, browar oraz zabytki, a także bliskość morza.
Znajomość położenia Elbląga
67,5% badanych w wieku 18-24 wie, że Elbląg leży w województwie warmińsko-mazurskim. Dość spora liczba osób umieszcza to miasto na terenie województwa pomorskiego (10,4%) lub kujawsko-pomorskiego (6,1%).
Badani w wieku 25+ w blisko 60% dobrze umiejscowili miasto na mapie Polski, przyporządkowując je do województwa warmińsko-mazurskiego. Część osób mylnie umieszcza je w województwie pomorskim (15,3%) oraz kujawsko-pomorskim (13,9%).
Wizyta w Elblągu
23,3% badanych w wieku 18-24 była w tym mieście choć raz w życiu. W grupie 25+, do wizyty w naszym mieście przyznało się około 1/3 badanych.
Odczucia wobec Elbląga
64,9% badanych w wieku 18-24 lata uznała, że ma zdecydowanie lub raczej pozytywne skojarzenia. Zaledwie 2% ankietowanych jest odmiennego zdania.
Badani w wieku 25+ mają w większości pozytywne odczucia wobec tego miasta. Tylko 2% jest nastawiona negatywnie.
Elementy atrakcyjności Elbląga na tle innych miast
Według ankietowanych w wieku 18-24 Elbląg jest stosunkowo atrakcyjny na tle innych miast Polski pod względem położenia geograficznego, dostępności atrakcji turystycznych, ciekawych i interesujących atrakcji turystycznych. Odsetek odpowiedzi „ani tak, ani nie” potwierdza, że spory odsetek badanych w wieku 18-24 lat nie zna Elbląga w ogóle.
Według ankietowanych w grupie 25+ Elbląg jest stosunkowo atrakcyjny na tle innych miast Polski pod względem położenia geograficznego, bogactwa walorów przyrodniczych, dostępności atrakcji turystycznych oraz ciekawych i interesujących atrakcji turystycznych.
Przedsiębiorcy z Polski o Elblągu
Z czym kojarzy się Panu/i Elbląg?
Ponad połowa badanych przedsiębiorców nie kojarzy Elbląga z żadnym elementem, z żadną atrakcją - po prostu nie ma skojarzeń. Co trzeci ankietowany utożsamia miasto z Kanałem Elbląskim. W mniejszym stopniu ankietowani wskazywali na: zakłady browarskie, stare miasto, bliskość morza, zamek czy Mazury. Elbląg najrzadziej kojarzy się badanym z: miastem rozwojowym, produkcją mebli, Olimpią Elbląg, stocznią, piękną przyrodą, Alstomem, miastem atrakcyjnym inwestycyjnie oraz Bramą Targową.
W jakim województwie leży według Pana/i Elbląg?
Zdecydowana większość respondentów (81%) prawidłowo wskazała, że Elbląg leży w woj. warmińsko – mazurskim. Na woj. pomorskie wskazało niespełna 15% badanych.
Czy Elbląg kojarzy się Panu/i pozytywnie czy negatywnie?
Blisko połowa badanych kojarzy Elbląg pozytywnie. Aż 41% miasto kojarzy się raczej lub zdecydowanie negatywnie.
Gdyby miał Pan/i możliwości finansowe i plany inwestycji, to czy zainwestowałby/łaby Pan/i w Elblągu?
Ponad 42% badanych wskazało odpowiedź trudno powiedzieć. Co piąty przedsiębiorca rozważyłby możliwość zainwestowania w Elblągu, a co piąty ankietowany raczej nie podjąłby takiej decyzji - szukając miejsca pod inwestycję w innej części Polski.
Elblążanie o swoim mieście
Z jakimi cechami (obiektami, firmami, produktami, zabytkami, osobami, wydarzeniami) kojarzy się Elbląg?
Na pytanie z czym kojarzy się Panu/i Elbląg respondenci najczęściej wskazywali na: stare miasto (54% wskazań), miasto rodzinne, Katedrę św. Mikołaja, Zamech. W mniejszym stopniu ankietowani wskazywali na: Kanał Elbląski, piękne okolice, zakłady browarskie, Bramę Targową, Galerię El oraz turystykę i rekreację. Elbląg najrzadziej kojarzy się badanym z: Żuławami, festiwalem rocka, Warmią i Mazurami, Mierzeją Wiślaną, „Elbląskim świętem chleba”, łyżwiarstwem szybkim oraz bliskością morza.
Czy czuje się Pan/i związany ze swoim miastem?
Blisko 90% badanych na pytanie czy czuje się związany ze swoim miastem wskazało odpowiedź „zdecydowanie lub raczej tak”. 6,5% mieszkańców Elbląga nie czuje się związana ze swoim miastem.
W jakich sferach Pana/i miasto jest atrakcyjne, a w jakich nie jest?
Mieszkanie w Elblągu uważa za nie w pełni atrakcyjne 42,3% badanych, a za średnio/przeciętnie blisko 30% respondentów. Za nieatrakcyjną pracę w Elblągu uważa co czwarty ankietowany, 28,1% - za mało atrakcyjną, a blisko 22% ocenia ją jako średnią/przeciętną. Nauka w Elblągu oceniana jest przez ponad 39% pytanych za nie w pełni atrakcyjną, a ponad 14% ocenia tę sferę za atrakcyjną. Co czwarty badany prowadzenie interesów w Elblągu ocenia średnio/przeciętnie. 15,4% ocenia sferę prowadzenie interesów w Elblągu jako nie w pełni atrakcyjną, a 37% nie ma zdania na ten temat. Blisko co trzeci respondent ocenia rozrywkę w Elblągu za nie w pełni atrakcyjną, a 38% jako średnią/przeciętną. Wypoczynek w Elblągu blisko 35% ankietowanych oceniło za nie w pełni atrakcyjny, a 2,2% jako nieatrakcyjny.
Czy uważa Pan/i, że Elbląg to miasto atrakcyjne turystycznie?
Ponad 70% badanych uważa, że Elbląg to miasto atrakcyjne turystycznie. Co piąty ankietowany nie był w stanie ustosunkować do tej tezy. Niespełna 9% respondentów uważa, że Elbląg nie jest miastem atrakcyjnym turystycznie.
Wnioski z badań:
- Miasto postrzegane jest jako miasto nijakie, bez charakteru, nie posiadające własnego i specyficznego tylko dla niego klimatu. Znalazło to potwierdzenie w trakcie badań - podczas tworzenia tzw. portretu chińskiego. Wynika z niego, że Elbląg to przeciętne i niczym nie wyróżniające się miasto w Polsce. Wobec tego podstawowym celem, jaki muszą przyjąć władze miasta, chcąc je wypromować jest odnalezienie takiego elementu, który będzie jednoznacznie kojarzony tylko z tym miejscem.
- Top of mind, czyli najważniejsze i najczęściej występujące skojarzenia, jakie badani należący do grup docelowych produktu (szeroko rozumianego) mają z danym produktem. W przypadku Elbląga takim skojarzeniem jest Kanał Elbląski.
Pełen dokument Strategii Promocji Elbląga ma być gotowy jeszcze w styczniu.
No i co pan na to panie Nowaczyk,Wcisła ,Witek,Lewandowski i paru innych ,którzy zrobiliście z Elbląga badziewie?
Elbląg jest wiochą nie dlatego że to Elbląg tylko dlatego że mamy takich partaczy rządzących tym miastem. Ludzi nie kompetentnych i nie radzących sobie z organizacją czegokolwiek. Przykład, Porto55, rozbudowa Ogrodów, brak przejścia dla pieszych na Armii Krajowej(po interwencji już jest), sylwester do bani i wiele wiele innych. Myślę że wcześniejsze wybory uratowały by nasze miasto.
ale to przeciez nie jest opinia, ktora powstala na przestrzeni ostatniego roku. nowaczyki i wcisły nie sa za wszystko odpowiedzialne. oni po prostu konsekwentnie ciagna elblag na dno, nabijajac sobie kieszenie. wyborcy rozliczą panowie, nie martwcie sie.
Elbląg powinien mieć noclegownie ( stanicę, tani o niskim standarcie hotel ) dla młodzieży. Wielu młodych ludzi, studentów zwiedza kraj. Jeżeli wysoki jest odsetek ( Ponad 70% badanych uważa, że Elbląg to miasto atrakcyjne turystycznie ) taki obiekt może "przyciągnąc" do Elbląga młodych turystów.
A za to wszystko dziękujemy panu prezydentowi.
Jedna sprawa to rozliczać władze, a druga sprawa wykazywać jakąkolwiek sympatię wobec własnego miasta. Mam nadzieję, że potencjalni inwestorzy nie czytają wpisów na elbląskich forach, bo z nich wynika jasno, że Elbląg to wyłącznie badziewie i wiocha pełna złodziei i nieudaczników. Piękna reklama miasta autorstwa jego zgorzkniałych mieszkańców.
~ Łukasz23. Tu sie mylisz ,chłopie .Potencjalny inwestor ,a własciwie ludzie ,którym zleca inwestycje na danym terenia ,najpierw robi rozeznanie a więc czytanielokalnych portali,gazet też ma na względzie .I na pewno czyta także wpisy ,komentarze pod artykułami.Znany jest bowiem przypadek znanej firmy Dell z krakowa ,inwestora ,który przyjechał do Elblaga z zamiarem inwesycji w Porto 55 ,rozejżał sie po terenie i...odjechał.(ktos o tym pisał niedawno ).
o czym ty gadasz chłopino, jak za Słoniny wpisów nie było to spaliście 14 lat, a jak wpisy są to spać nie możecie? ;D
mam auto komis jak dzwonia klienci to nawet nie wiedza w jakim regionie lezy elblag nic tu w naszym miescie nie ma znaczacego poprostu zadupie
Elbląg Moje miasto, niewykorzystany potencjał, brak szczęścia do rządzących,,,, nieudolność. W skrócie -elbląg postrzegam jako moje miasto, gdzie dobrze się żyje-nie jest specjalnie drogo, wszędzie blisko, łatwo i szybko można wszystko załatwić, brakuje przemysłu-niewykorzystany potencjał, niewykorzystana rzeka, brak portu z prawdziwego zdarzenia, Komunikacja miejska pozostawia wiele do życzenia. Proponuje posłuchać p. prezydentom zwykłych szarych ludzi czego im w mieście potrzeba a nie prezesów którzy zarabiają kilkadziesiąt tys/mies. Bolączką tego miasta są bardzo niskie pensje i ucieczka młodych ludzi- ja mam 32 lata i wszyscy zwiali za chlebem, jak to się o nas mówi "wykształciuchy" dobrze postrzegamy nasze miasto, pieknieje, ale nie znoszę "ciekawych inwestycji" typu stadion , mosty domek na wyspie spichrzów...marnotrawienie pieniędzy podobnie jak zmaiana na departamenty w um. Z czym kojarze LElbląg- z morzem, zalewem starówka zamechem alsztomem i browarem na piekarczyku i bramie targowej konczac!!!pozdro dla tych co tu jeszcze zostali i walcza z systemem!!!!