Dziś w ratuszu podpisano umowę z wykonawcą Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015. Miasto na jej opracowanie wyda 130 tys. zł. - Żadna organizacja, czy to jest przedsiębiorstwo, klub sportowy czy samorząd, nie może istnieć dziś bez strategii promocji. W tej chwili musimy nadrobić kilkunastoletni dystans do samorządów o wielkości podobnych do Elbląga. Zależy mi na tym, abyśmy dzięki tej strategii znaleźli pomysł na miasto – powiedział podczas podpisania umowy prezydent Grzegorz Nowaczyk.
Drugi ogłoszony przez Miasto przetarg na stworzenie Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015, wygrało konsorcjum firm 2BA Agnieszka Nowak z Nysy i IPC Consulting Agnieszka Kotlińska z Wrocławia. Dokument ma być gotowy w ciągu 4 miesięcy, a więc w styczniu przyszłego roku. Dziś w Urzędzie Miejskim prezydent Nowaczyk podpisał z przedstawicielami konsorcjum umowę na jego realizację.
- To przełomowy dzień dla naszego miasta i to z kilku powodów – zaznaczył na wstępie Grzegorz Nowaczyk. - Podpisujemy dziś umowę wartą 129 tys. zł więc wcale nie aż tak dużo w porównaniu z innymi strategiami promocji. Po drugie, za około 4 miesiące powinniśmy mieć gotowy dokument, który pomoże nam zarządzać miastem w sposób bardziej nowoczesny i sprawny. Po trzecie ta strategia powinna spełnić nasze duże oczekiwania, dlatego że najważniejszym kryterium wyboru firm, nie była na szczęście cena. Oparliśmy wybór firm na czterech podstawowych filarach, z czego cena stanowi 30%, ilość źródeł na podstawie których zostanie strategia opracowana – 10%, ilość konsultacji, w tym ogólnopolskich – 30% i ilość badań użytych do etapu diagnozy – 30% - wyjaśniał prezydent.
Wrocławska firma IPC Consulting jest już znana Miastu ze wcześniejszych działań w Elblągu. Firma ta współpracowała z Magistratem podczas przygotowania projektu pt. Badania społeczno-gospodarcze Elbląga i Suwałk, a obecnie prowadzi także badania związane z rynkiem pracy na zlecenie Powiatowego Urzędu Pracy w Elblągu. Z kolei lider konsorcjum - firma 2BA to firma , która opracowała dokumenty strategiczne m.in. dla Nysy, Sopotu, Raciborza czy Szczecina.
Prace nad opracowaniem strategii podzielone zostały na dwa etapy. Pierwszy etap, za który odpowiedzialny będzie IPC Consulting, to tzw. diagnozy. Etap ten będzie się składał przede wszystkim z przeprowadzenia wnikliwych analiz i badań wizerunkowych oraz przygotowania wniosku, na podstawie którego druga firma będąca liderem konsorcjum, będzie przygotowywać strategię promocji Elbląga.
- W ramach tych badań zostanie przeanalizowanych ok. 100 dokumentów, związanych z rozwojem Polski, promocją Polski, rozwojem województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego, a także rozwojem i promocją naszego miasta – wylicza prezydent Grzegorz Nowaczyk. - Zostanie dokonana analiza SWOT, dokonane pozycjonowanie Elbląga w stosunku do samorządów podobnej wielkości w całej Polsce, zostaną przeprowadzone badania dotyczące obecnego wizerunku Elbląga.
Badania będą realizowane w trzech formułach. Będą to badania telefoniczne, internetowe i fokusowe. Weźmie w nich udział kilkanaście tysięcy osób z całej Polski, w tym kilka tysięcy z Elbląga.
- Najważniejszą rzeczą w badaniach, będzie określenie wizerunku miasta oraz znalezienie wyróżników miasta, które odróżniają je od innych miast podobnych wielkościowo – informuje Jarosław Sawicki, dyrektor ds. badań IPC Consulting.
W ogólnopolskim badaniu ankieterzy zadawać będą respondentom konkretne, przemyślane wcześniej pytania.
- Będą to pytania typu: z czym się kojarzy i jak się kojarzy miasto, czy te skojarzenia konotacji są pozytywne czy negatywne. Chodzi o to, by znaleźć ten jeden wyróżnik, którym Elbląg za jakiś czas być może będzie słynął na całą Polskę a może i Europę – tłumaczy Artur Kotliński, dyrektor zarządzający wrocławskiej firmy.
Władze miasta zaznaczają, że cały materiał będzie konsultowany także ze środowiskami naukowymi, społecznymi, samorządowymi, pozarządowymi, światem biznesu i polityki, a także z Radą Managerów, powołaną przez prezydenta Elbląga wiosną bieżącego roku.
- Na podstawie tych badań i analiz, zostanie przedstawiony raport, który będzie kanwą do tego, by przygotować wizję naszego miasta, strategię rozwoju promocji na lata 2012-2015 w podziale na cele strategiczne i cele operacyjne – poinformował prezydent Grzegorz Nowaczyk. - Przygotowany zostanie szczegółowy harmonogram prac promocyjnych na te lata, logotyp, księga znaku, szczegółowy program komunikacji związanej ze stworzeniem wspólnej strategii promocji oraz zarządzania tą strategią. Na końcu zostanie opracowany system monitoringu i wdrażania strategii opierającej się na wskaźnikach, które będą podstawą do systematycznych badań, jak ta strategia oddziałuje na podmioty, do których będzie skierowana i na ile jest skuteczna.
- Docelowym planem jest zbudowanie silnej marki Elbląga – podkreślała Agnieszka Nowak, dyrektor zarządzający 2BA. - To jest bardzo duże wyzwanie. Miasto w sensie procesu tworzenia marki,czy metodologicznego podejścia do budowania marki, nie różni się niczym od produktów szybko zbywalnych czy też do firmy. Patrzymy na miasto Elbląg jako na firmę, jako na produkt marketingowy.
Jak twierdzi prezydent Elbląga, dzięki podpisanej dziś umowie i dzięki działaniom w latach 2012-2015, Elbląg będzie mógł lepiej konkurować w przestrzeni marketingu samorządowego z podobnymi miastami w całej Polsce.
- Żadna organizacja, czy to jest przedsiębiorstwo, klub sportowy czy samorząd, nie może istnieć dziś bez strategii promocji – uważa prezydent. - Jest to cecha immanentna każdej nowocześnie, sprawnie zarządzanej organizacji. W tej chwili musimy nadrobić dystans kilkunastoletni do samorządów o wielkości podobnych do Elbląga, ale i do tych większych oraz mniejszych. Mi zależy na tym, abyśmy dzięki tej strategii znaleźli pomysł na miasto. Ten dokument powinien nam odpowiedzieć na podstawowe pytanie, gdzie jesteśmy i kim chcemy być? Kim chcemy być dla klienta wewnętrznego, jakim są nasi mieszkańcy, ale także kim chcemy być dla klienta zewnętrznego, jakim są przedsiębiorstwa, które chcemy do Elbląga ściągnąć jako inwestorów, czy turystów.
Tylko za wykonanie strategii promocji miasta zapłacić im po wykonanej pracy, żeby nie było sytuacji że wezmą kasę a zlecenie wykonają na odwal
Gratulacje że w końcu udało się doprowadzić ten przetarg do finału i gratulacje dla firmy z drugiego końca Polski za wygranie z lokalnymi firmami. Czekamy na ciekawy dokument strategiczny.
Analizy,projekty,programy,pomysły itp.Ile jeszcze UM ELBLĄG wyda naszych Elblążan pieniędzy na pierdoły?Te analizy,pomysly już są zrobione,trzeba z nich skorzystać.Widać urzędnicy nie mają zielonego pojęcia w sprawowaniu władzy w mieście.
Jest to kolejna dobra wiadomość dla nas i naszego miasta. Zapowiedzi Pana Prezydenta o nowoczesnym zarządzaniu miastem ziszczają się. Mam nadzieję, że do tych standardów dostosują się wszystkie podmioty społeczno-gospodarcze działające w Elblągu. Wówczas napewno my elblążanie będziemy ze swojego miasta dumni.
MIALY BYC PLANY NOWEGO STADIONU,JESTEM ZA NOWOCZESNYM KILKUNASTO TYSIECZNYM PILKARSKIM STADIONEM.I CO?NIC-PANIE PREZYDENCIE.TAKI OBIEKT MUSI BYC W NOWOCZESNYM MIESCIE,WRESZCIE MOZNA BY BYLO ZORGANIZOWAC POWAZNA IMPREZE TYPU,GALA BOKSU CZY CIEKAWY KONCERT I WIELE INNYCH ATRAKCJI LACZNIE Z MECZAMI REPREZENTACJI.NIKT W TYM MIESCIE POWAZNIE NIE MYSLI O MIESZKANCACH TYLKO WLASNE INTERESY LICZA SIE.
stówa wydaję ją jakbym spluwał, a w mieście dalej ch..........................nia---------------wielkie pozdro dla nierobów z UM..
kto na tym wszystkim zarobi ?i dlaczego kolesie Grzesia?---bo miasto jak nędza tak nędza!
150 tyś na gazetę o po dostarczoną do drzwi ,130 tyś na badanie co zrobić by miasto reanimować,chociaż i tak nie wiadomo czy skorzystają z rad i sugestii .1.000.000 na dokumentacje stadionu widmo,co następne ?chociaż nie wiem czy już wszystkie idee pana Grzesia wymieniłem,a elity się bawią i wmawiają ludziom jak to jest słodko-------------pozdro dla nierobów z UM------
Dobra promocja jest wtedy, kiedy jest dobry produkt do wypromowania. W powszechnym mniemaniu promocja jest utożsamiana z obniżką cen. Tymczasem chodzi o to, aby zaprezentowac jak najlepiej miasto inwestorom, turystom lub skłonic do osiedlania się w nim lub przyjechania tu w innym celu. Załóżmy, ze przyjadą: kapitaliści z kasą, turyści, studenci lub chetni do zrobienia zakupów. Co mamy im do zaoferowania? Rozgrzebane place, na których nie staną galerie handlowe, dziurawe i zle zaprojektowane ulice. Kolesiów z bloków, którzy ich napadną w środku dnia i pobiją, rozklekotane autobusy i tramwaje. A może aquapark lub stadion o ogólnopolskich parametrach? Nieczynne latem kąpielisko z betonowym dnem i brudną wodą? Czy plany budowy rozmaitych rapsodii, siódemek, widuktów na Zatorze czy innych dróg wojewódzkich 503 prezentowane przez PO prezydenta i jego otoczenie? Lub nieczynny od lat, porastający trawą port morski oraz drogi donikąd na Modrzewinie?
Promocja to oddziaływanie produktów i usług organizacji na odbiorców, to zwiększenie wiedzy na temat dostępnych dóbr. To stworzenie preferencji na rynku. Wreszcie promocja to element komunikacji marketingowej. Instrumentami promocji w marketingu mix ( 4P ), to min reklama, personel / zasoby ludzkie /, public relation. My mamy Zalew Wiślany, Kanał Elbląski, Wysoczyznę Elbląską. Posiadamy wykształcone kadry w tym wielu młodych w prestiżowych zawodach. A infrastrukturę miejską, jak ulice, obiekty sportowo-rekreacyjne nie buduje się w 1 rok dlatego Strategia Promocji Elbląga obejmuje lata 2012-2015.