- To nie ma być debata o słupkach ale o ruchu na Starym Mieście – mówił wiceprezydent Tomasz Lewandowski. Tymczasem, mimo iż temat ten na różnych forach budzi sporo kontrowersji, na debatę w tej sprawie przyszło tylko około 30 osób, w tym dwóch radnych miejskich.
Miasto przedstawiło pięć, znanych już wszystkim, wariantów rozwiązań ruchu kołowego na Starym Mieście. Szósty wariant dotyczy zgody na wjazd autobusów, które miałyby możliwość dowozu gości do hoteli. Obecni na spotkaniu byli przedstawiciele branży gastronomicznej, hotelarskiej oraz nieliczni mieszkańcy.
- Chciałbym, abyśmy nie skupiali się tylko na problemie likwidacji słupków. Chcemy rozmawiać o alternatywnych rozwiązaniach ruchu kołowego na Starym Mieście – mówi wiceprezydent Tomasz Lewandowski. – Priorytetem jest dla nas zmiana organizacji ruchu samochodowego, tak aby mieszkańcom i przedsiębiorcom to odpowiadało.
Przedstawiciele branży gastronomicznej protestowali przeciwko projektowi zakazu wjazdu na Stare Miasto samochodów dostawczych przekraczających ciężar 3,5 tony. Wskazali, że zaopatrzenie ich lokali odbywa się głównie samochodami o większym tonażu. Jednocześnie informowali, że samochody ciężarowe dość szybko i sprawnie docierają do lokali i nie stoją długo na ulicach Starego Miasta. Jeśli zakaz wszedłby w życie, to nastąpiłby paraliż działalności gastronomii na Starówce.
- Nie ma problemu, aby uwzględnić ten postulat. To była tylko nasza propozycja – mówił wiceprezydent Lewandowski. – Wydawało nam się, że taki zakaz będzie pozytywnie odebrany.
Mieszkańcy Starówki wskazywali natomiast na inny problem. Według nich parkujące samochody tarasują całe chodniki, a piesi są zmuszeni do chodzenia jezdnią. Brakuje też bezpiecznych miejsc do zabawy dla dzieci. Podwórza kamienic są praktycznie zajęte przez parkujące auta.
- Jako przedstawiciel budującego się Hotelu Elbląg, który będzie największym tego typu obiektem na Starówce, chcę zgłosić wniosek o zezwolenie na chwilowy postój samochodów przy ul. Stary Rynek. Tak, aby goście mogli wysiąść i udać się do naszego hotelu – mówił Michał Walentynowicz.
Wiceprezydent Adam Witek zauważył, że właśnie po to są organizowane tego typu konsultacje, aby mieszkańcy i przedsiębiorcy mogli zgłosić swoje uwagi. Wszystkie zostały zapisane.
Mieszkańcy i przedsiębiorcy narzekali także na wiele nie dokończonych inwestycji drogowych na Starówce i występujące tam błoto.
- Trzeba pamiętać, że my przejęliśmy władzę w mieście w grudniu 2010 r. – mówił wiceprezydent Adam Witek. – Nie możemy odpowiadać za wszystkie poczynania poprzednich władz miasta. Jednak poczuwamy się do obowiązku uporządkowania tych spraw.
Przedstawiciele branży gastronomicznej zgłosili postulat, aby mogli otrzymać karnety uprawniające do bezpłatnego parkowania na Starym Mieście. W podobnym tonie wypowiedział się w tej sprawie jeden z naszych Czytelników, który przesłał do redakcji wiadomość e-mail.
- Jako mieszkaniec Starego Miasta - ul. Kowalska, chciałbym zwrócić uwagę, iż miasto powinno rozważyć wprowadzenie zwolnienia z opłaty parkingowej dla mieszkańców Starówki. Nie każde kamienice posiadają podwórze, by umożliwić bezpłatne parkowanie. Rozwiązanie takie istnieją np. w Bydgoszczy (miasto z którego się przeprowadziłem przed rokiem), Toruniu. Miasto po udokumentowaniu zameldowania na starówce wystawia "przepustki" dla bezpłatnego parkowania w strefie płatnej. Miasto nie może nakładać dodatkowych kosztów na mieszkańców Starówki. Nie wyobrażam sobie spaceru z ciężkimi zakupami z opisanego parkingu przy ul. Zamkowej do domu lub uiszczaniu opłat za postój celem rozładunku. Zakrawa to o jakiś nonsens – pisze nasz Czytelnik.
Efektem wczorajszej debaty jest również wypełnionych 30 ankiet. Wśród nich najwięcej głosów zostało oddanych na wariant nr 5 (21 osób), czyli na zakaz ruchu na ul. Stary Rynek
Dosyć ciekawe są wyniki głosowania. Byłem tam, widziałem i trochę nie zgadza mi się wynik. Po spotkaniu rozmawiałem z kilkoma osobami (przynajmniej 10) którzy byli za przywróceniem ruchu na Starym Rynku... Wnioski proszę wyciągnąć samemu...
w moim odczuciu, to vicekWitek najmniej ściemniał/politykował, ale z tym 'odcinaniem się' od poczynań poprzedników, to bladzieńko to wypadło ..gdy u boku siedziała i ripostowała mieszkańcom pDziurdź;)
Jeśli można to zrobić bezpłatny postój ale tylko do 1 godziny bo inaczej to jedni będą parkować całą dobę.
Jestem miszkańcem Starówki. Moim zdaniem powiniem być zakazany wjazd na teren Satrówki dla wszekich pojazdów z pominięciem rowerów, dorożek, TAXI i pojazdów mieszkańców. Wjazd zaopatrzenia za okazaniem specjalnych przepustek (szlabany przy ulicach wjazdowych). Ulica Stary Rynek zawsze tylko dla pieszych i rowerów. Jeżeli przeważyłaby koncepcja ruchu pojazdów, to z wyłączeniem ul Stary Rynek powinna być możliwość parkowania na wszystkich ulicach ale tylko z jednej strony ulicy. P.S. Dojazd do Nowego Ratusza powinien być nie od strony ul.Mostowej ale od ul. Rzeźnickiej. Dojazd do poszczególnych hoteli z ulic prostopadłych do Starego Rynku. Wejścia boczne dla turystów z autobusów. Główne wejścia tylko dla wchodzących (tak jest to zorganizowane w wielu hotelach na całym świcie, że wycieczki, autobusy wycieczkowe parkują do bocznych wejść hoteli). Wjazdy na place poszczególnych kwartałów Starówki tzw. parkingi tylko i wyłącznie dla Właścicieli lub Współwłaścicieli z brakiem możliwości parkowania osób dzierżawiących lokale na danym terenie (bezwzglęne przestrzegane). Osoby dojeżdzające do pracy na Starówce powinny zostawiać swoje pojazdy na obrzeżach Starówki
Ulica Kowalska jest zbyt wąska aby mogły po niej poruszać się auta powyżej 3,5 tony.Widzę często jak Star rozwożący piwo jedzie kołami po chodniku!!!!!!! A ulca Stary Rynek musi być wyłączona z ruchu>!!!
pomimo że nie mogłem być na spotkaniu, jestem za takimi rozwiązaniami tematów problematycznych.
Mieszkańcu Starówki - to zeznaj nam jeszcze gdzie zlokalizujesz stanowiska ckm-ów na wieżyczkach aby dopełnić obrazu zony zamkniętej. Ludzie to jest środek miasta, który ma tętnić życiem i kulturą a nie krzykami rozwydrzonych bachorów i bandytów w dresikach (to już koloryt i kultura nabyta Elbląga) a w oknach pokrzykujących domowników, którym się wydaje, że to sypialnia miasta.
To miejsce czyli Starówka ma tętnić życiem czuli nie lansowanie się na motorze i z dudniącą muzką w roklekotanym samochodzie a w istniejących Pubach czy wielu ogódkach piwnych. Nie wyobrażam sobie aby siedzieć z Rodziną na tzw. piwie czy lodach czy czekoladzie a obok będą krążyć hordy motorów, skutrów czy innych pojazdów. Brak będzie możliwości organizacji imprez okolicznościowych ja np. malowanie jaja (które miało miejsce przed Ratuszem), dzielenie się opłatkiem (w Święta Bożego Narodzenia), Dni Chleba, występów przed bramą targową, występu np. Trybuniów Tutków i innych. Zakaz wjazdu pojazdów umożliwi spokojne, spacerowe spędzie czasu i relaks. Myślę że w tym celu odwiedza się Starówkę.
To, że przeciętny użytkownik ulicy elbląskiej nie jest uosobieniem wszelakich cnót i przykładem człowieka rozumnego wcale jeszcze nie znaczy aby pod jego presją budować zapory, mury i wszelakie bariery pospolitego tumaństwa . Co za problem stworzyć strefę płatnego parkowania dla niezamieszkałych a gówniażerię na motorach i graciarni samochodowej zdyscyplinować mandatami i prewencja. Do tego jednak trzeba działania i pomyślunku w którym nasze prawodawstwo i organy nadzoru i prewencji nie brylują.
30 osob na konsultacjach a ile mieszka na starówce?? kpina a potem placze i lament że słupi i takie tam. Po pierwsze rozumiem mieszkańców staróki bo to specyficzny teren, że chcieli by mieć parkingi obok domu. A może czas to zrobić. Niech się tylko zastanowią co chcą czy tereny zielone laweczki krzczki i trawniczki tak jak jest wewnatrz kamienicy pomiędzy Rybacką a Bednarską gdzie podworko jest ładnie zagospodarowane do wypoczynku ( ale brak miejsc parkingowych) a podworko pomiędzy Mostową a św Ducha wjazd od wodnej- tam jak skończyli budowę tak nic się nie zmieniło -syf,syf, syf - i wszystkie kamienice są skończone. Kompromist to słowo powinno znaleść zastosowanie. Samochody powyżej 3,5T nie powinny wjeżdzać na teren starego miasta - zaopatrzenie można dowozić mniejszymi samochodami i to już jest w gesti dostawcy - che mieć odbircow na starowce niech myśli a nie pcha stara z przyczepą na stare miasto