Jest to zabawna historia oparta na prawdziwym zdarzeniu z 1985, kiedy to legenda ekranu – Bette Davis – przybyła do domu Elizabeth Fuller w Connecticut. Gwiazda miała się jedynie zatrzymać na noc, została jednak na cały miesiąc. Intrygujące jest to, że kiedy aktorka grająca Davies ma do dyspozycji wszystkie postacie, w jakich ta się objawiła na ekranie, aktorka grająca Fuller – opowiadając na scenie historię o goszczeniu Davies – odtwarza również postacie swojego męża i syna...
Kolejne spotkanie w ramach popularnego cyklu pn. Scena przy stoliku oraz Dyskusyjny Klub Teatralny. W tym sezonie wspólnym mianownikiem dla wszystkich prezentowanych utworów jest hasło "Po prostu kobieta".
- Staramy się przybliżyć Państwu dramaty pisane zarówno przez autorki jak i autorów, których bohaterkami są tylko i wyłącznie panie - tłumaczy Tomasz Walczak, rzecznik prasowy Teatru im. Aleksandra Sewruka w Elblągu - Tym razem zapraszamy na spotkanie z tekstem "Ja i Jezebel" Elizabeth Fuller.
W obsadzie: Teresa Suchodolska jako Betty i Anna Suchowiecka jako Elizabeth. Kiedy sam tekst dramatu, czy też sposób prezentacji, prowadzenia postaci przez aktorów - niepokoi, wzbudza kontrowersje, porusza, lub irytuje - można po prezentacji pozostać i wymienić się spostrzeżeniami, dopowiedzieć to co niewypowiedziane.Taką szansę stwarza właśnie Dyskusyjny Klub Teatralny z jego moderatorami: Hanną Motyką, Dominiką Lewicką-Klucznik i Tomaszem Walczakiem. Zapraszamy serdecznie - Mała Scena u Sewruka, warto się tu spotykać, warto tu bywać.
Wspólny przyjaciel zapoznaje ze sobą Bette Davis i Elizabeth Fuller. Rzecz ma miejsce w domu Fuller, na proszonej kolacji. Nazajutrz Davis dzwoni do Elizabeth, aby podziękować za kolację. Pyta, czy przebywając w okolicy mogłaby się zatrzymać na dzień, góra trzy w domu gospodyni; trwa właśnie strajk hotelarzy. Fuller jest jej fanką, nie może odmówić. Davis przybywa z wozem pełnym walizek i bibelotów, pełna pretensji, po czym natychmiast się wprowadza i zajmuje dominującą pozycję w domu Elizabeth i jej męża oraz ich syna, Christophera, który zaczyna naśladować zachowanie Davis, jej gesty i maniery. Nieświadomie czyni to także Elizabeth, która desperacko pragnie się zaprzyjaźnić ze swoją idolką i przekonać ją, że są bratnimi duszami. Obojętna wobec rodziny Fullerów, Davis decyduje, co będzie na obiad i kiedy pójdą na plażę; krótko mówiąc: decyduje o wszystkim, od wychowania dzieci po życie religijne. W miarę upływu czasu wydaje się, że Davis jest osobą konfliktową, a szczęśliwa jest tylko wtedy, gdy sprowokuje napięcia i kłótnie. Miesiąc płynie wśród wzlotów (gdy rodzina wspólnie ogląda JEZEBEL) i upadków (gdy John grozi odejściem w razie, gdyby Davis miała zostać dłużej). 32-go dnia pobytu Davis u Fullerów strajk hotelarzy się kończy i Davis ulatnia się tak szybko jak się zjawiła. Zostawia gospodarzom list z podziękowaniem, z którego niespodziewanie wynika, że Davies jest doskonale świadoma swojego charakteru.
W recenzjach pisano: “świetna komedia… przezabawna i prześmieszna…” – (Washington Post); “… Pełna czaru i ciepła… niezwykła, gdy Fuller ujawnia najgłębsze ludzkie cechy Davis.” (Back Stage). “Pyszna historia, pysznie napisana; z ust bohaterki – Bette Davis płyną prawdziwe perły…” (New York Post)
Scena przy stoliku i Dyskusyjny Klub Teatralny - "Ja i Jezebel" - 10 grudnia - godz. 18:00
Najważniejsze premiery: Actor’s Playhouse, New York City, 1994. Od tego czasu sztuka grana jest z powodzeniem w USA. W 2004/2005 wystawiana była również w Australii. Czeska prapremiera miała miejsce w Pradze, w październiku 2005. (Tytuł: Hollywoodzka perła i ja).