Przedsiębiorca JLR Polska sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody Land Rover Discovery3 i Range Rover Sport mogą powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników.
Przedsiębiorca poinformował, że w samochodach wyprodukowanych pomiędzy listopadem 2005 a kwietniem 2007 roku, o numerach nadwozia (VIN): LA367110-LA440000 oraz LS929086-LS1170000, możliwe jest przedostawanie się oleju z pompy podciśnieniowej układu wspomagania hamulców do siłownika wspomagania hamulców. Może to powodować stopniową utratę wydajności wspomagania hamowania, uczucie twardego pedału hamulca oraz prowadzić do wydłużenia drogi hamowania, a w skrajnych przypadkach - do uszkodzenia pompy hamulcowej i niesprawności hamulców.
- Przedsiębiorca poinformował ponadto, że w samochodach wyprodukowanych pomiędzy majem 2007 a czerwcem 2009, o numerach nadwozia (VIN) z zakresów: LA440001-LA513325 oraz LS117001-LS215618 może nastąpić chwilowe zawieszenie się działania zaworu zwrotnego w pompie podciśnieniowej wspomagania układu hamulcowego, co może spowodować chwilową utratę sprawności układu hamulcowego. W takim przypadku w celu uzyskania efektu hamowania takiego jak przy hamowaniu przy poprawnie działającym wspomaganiu hamowania wymagane będzie użycie zwiększonej siły nacisku na pedał hamulca. Jednocześnie przedsiębiorca zapewnia, że mimo wystąpienia usterki zachowana zostanie pełna funkcjonalność hydraulicznego systemu układu hamulcowego - informuje Małgorzata Cieloch rzecznik prasowy UOKiK.
W Polsce akcją objętych jest łącznie 571 samochodów Land Rover Discovery3 oraz Range Rover Sport EUR4 z roku modelowego 2006-2009, wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorca otrzymał zgłoszenie o dziewięciu wypadkach, które mogą mieć związek z wymienionymi usterkami.
- Przedsiębiorca informuje indywidualnie posiadaczy potencjalnie wadliwych egzemplarzy wymienionych samochodów o akcji serwisowej, która będzie polegała na bezpłatnej wymianie przewodu wspomagania układu hamulcowego wraz z zaworem zwrotnym oraz sprawdzeniu przedostawania się oleju do siłownika wspomagania układu hamulcowego i ewentualnej wymianie siłownika wspomagania układu hamulcowego i (gdy to konieczne) pompy hamulcowej - wskazuje Małgorzata Cieloch.
Niniejsza informacja nie stanowi nakazu wycofania produktu z rynku ani nakazu odkupienia od konsumentów w rozumieniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ale stanowi realizację obowiązków producenta, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 215).
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł. Sankcję tę nakłada Prezes Urzędu.