Sobota, 30.11.2024, Imieniny: Justyna, Andrzej, Konstanty
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Szybka kolej do Białegostoku i Olsztyna. Czemu nie do Gdańska?

13.08.2009, 08:28:15 Rozmiar tekstu: A A A
Szybka kolej do Białegostoku i Olsztyna. Czemu nie do Gdańska?

Akcja zbierania podpisów za „szybką koleją elbląsko-mazurską” jest okazją do publicznej dyskusji na wiele tematów, związanych z życiem regionu. Wśród komentarzy, które docierają na adres portali info.elblag i "Port Europa”, pojawił się bardzo ważny wątek, na który należy odpowiedzieć: „dlaczego walczymy o szybką kolej do Olsztyna i Białegostoku, skoro Elbląg jest bardziej związany z Gdańskiem?”

Pytanie jak najbardziej zasadne, gdyż szybka kolej do Gdańska jest przedsięwzięciem jak najbardziej zasadnym. Dlaczego więc portal „Port Europa” jej nie promuje? Otóż... promuje, gdyż projekt „szybka kolej elbląsko-mazurska” ma trasę Gdynia – Elbląg – Olsztyn – Ełk – Białystok i jest to szlak łączący wszystkie porty morskie Zatoki Gdańskiej z Białorusią, a nie tylko Elbląg z jego wschodnim zapleczem. Jest oczywiste, że postulowanie szybkiej linii kolejowej dla jednego tylko portu w Elblągu byłoby niepoważne. Natomiast szlak, o którym mowa, stanowi szansę na zabranie Kłajpedzie części białoruskich ładunków (a jest o co walczyć) nie tylko przez port w Elblągu, ale również przez duże porty Trójmiasta.

Jeśli ktoś uważa, że Białoruś z jej handlem zagranicznym jest niewarta zachodu, to spieszę z wyjaśnieniem. Sama Kłajpeda przeładowuje mniej więcej tyle ładunków białoruskiego handlu zagranicznego, ile wynoszą wszystkie przeładunki Portu Gdańsk (kilkanaście milionów ton rocznie). Gdyby Elblągowi udało się z tej puli uszczknąć chociażby pięć procent (wyłącznie ładunki z Grodna i Brześcia – miast do których dochodzą polskie tory), nasz mały port przeżywałby rekordy przeładunków i dosłownie pękałby w szwach.

A teraz kolejna niespodzianka: szybka kolej z Elbląga do Gdańska... jest już budowana. Tak, od dwóch lat trwają prace nad gruntowną modernizacją linii kolejowej na odcinku Gdynia – Malbork. Pozostanie więc do modernizacji krótki odcinek Malbork – Elbląg. Stąd też apel do tych elblążan, którym leży na sercu kwestia szybkich połączeń do Trójmiasta: poprzyjcie petycję w sprawie kolei elbląsko-mazurskiej, która tak naprawdę zaczyna się w Gdyni, gdyż w ramach tego projektu można również zmodernizować odcinek Malbork – Elbląg (jeżeli zainteresuje się tym pomorski gospodarz tych terenów). Trudno sobie bowiem wyobrazić, że w przypadku sukcesu naszej inicjatywy państwo gruntownie zmodernizuje linię Elbląg – Olsztyn – Białystok i równocześnie zmodernizowana będzie linia Gdynia – Malbork, natomiast pozostanie „wąskie gardło” w postaci krótkiego, zdewastowanego odcinka między Malborkiem a Elblągiem.

I kolejna ciekawostka, tym razem adresowana do osób, którym bliskie jest hasło „Elbląg do Pomorza”. Pora zejść na Ziemię i pozbyć się złudzeń, że dobrobyt można zbudować na jakichś administracyjnych przetasowaniach. Niedawno wicemarszałek Podlasia Ignacy Jasionowski wystosował oficjalne pismo do dyrektora Portu Elbląg oraz marszałków Warmii i Mazur oraz Pomorza z poparciem szybkiej kolei Gdynia – Elbląg – Olsztyn – Białystok – Mińsk. Pismo zawiera wiele konkretnych propozycji działań, które sprawiłyby, że ta inwestycja dojdzie do skutku. Spośród wielu samorządów znajdujących się na trasie korytarza (trzech wojewódzkich, kilkunastu powiatowych oraz miejskich i gminnych), Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego jest tym, który najbardziej konsekwentnie popiera tę inwestycję. I tu nieprzyjemna wiadomość: marszałek Kozłowski, mówiąc kolokwialnie, „olał” elblążan i podlasian i najzwyczajniej w świecie zignorował list od wicemarszałka Ignacego Jasionowskiego. Jeżeli więc nie powstanie szybka kolej z Elbląga do Gdańska, możemy za to podziękować panu Kozłowskiemu oraz tym elbląskim politykom samorządowym, którzy współpracę z Pomorskim przedkładają nad realizację projektów, które mogłyby pomóc w wyrwaniu Północno-Wschodniej Polski z komunikacyjnej zapaści.

PODPISZ PETYCJĘ W SPRAWIE SZYBKIEJ KOLEI - http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=4195

 

Jakub Łoginow

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ Piotr
    Czwartek, 13.08

    A czemu nie do Chicago

  2. 2
    0
    ~ seniorek
    Czwartek, 13.08

    Kuba - w tej kwestii całkowicie Cię popieram . Nowoczesna magistrala kolejowa od Gdyni do Mińska ma sens . Natomiast co do przekopu i portu w Elblągu to daj sobie spokój bo to fantasmagoria nie mająca żadnych przesłanek ekonomicznych. Pozdrawiam.

  3. 3
    0
    ~
    Czwartek, 13.08

    Jak zrobią szybką kolej od Gdyni to przez Elbląg będą tylko przejeżdżać i nic nie będzie się nawet zatrzymywało!

  4. 4
    0
    ~ wert
    Piątek, 14.08

    Cytat: "...natomiast pozostanie „wąskie gardło” w postaci krótkiego, zdewastowanego odcinka między Malborkiem a Elblągiem." To zdewastowane wąskie gardło, to dwutorowy szlak, z obowiązująca prędkością 100/120 km/h. Jestem ciekawy, to jak w takim razie wygląda reszta linii planowej magistrali? Jeżdżą tam 200 km/h, czy prędzej? Panie Łoginow, aby pisać o kolei, to należy posiadać choćby minimalną wiedzę. A Pan takowej nie posiadasz. Nie posiada Pan również wiedzy o tym, co my, jako mieszkańcy Elbląga oczekujemy od swoich władz. Tym artykułem wpisuje się Pan we front ludzi z Olsztyna, którzy są wyjątkowo nieprzychylni naszemu miastu.

  5. 5
    0
    ~ seniorek
    Piątek, 14.08

    Wert. Piszesz bzdury. Magistrala kolejowa to jak autostrada dla samochodów. Komunikacja jest jednym z podstawowych czynników rozwoju cywilizacyjnego. Lokalne fobie wsadź sobie w kieszeń . Jak chcesz żyć w izolacji , to jedź na Kubę.

  6. 6
    0
    ~ tw1
    Sobota, 15.08

    Co do szybkiej kolei dalej z Elbląga jestem za,a prędkości jakie tam obowiązują są następujące: Elbląg-Bogaczewo 120 km/h ,Bogaczewo-Olsztyn 80 km/h z miejscami ze zwolnieniami do 40 km/h ,dalej od Olsztyn-Korsze bodajże jest 100 km/h,od Korsze-Ełk nie wiem ale nie jest tam za szybko.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.93193697929382