W budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję nie należy upatrywać polityki antyrosyjskiej. Wręcz przeciwnie - inwestycja podniesie atrakcyjność całego akwenu, więc powinna być wspólnym interesem obu państw – zgodnie stwierdzili uczestnicy roboczego spotkania przygotowującego do majowego seminarium na temat „Promocji rozwoju dróg śródlądowych E-70”.
W spotkaniu, które odbyło się wczoraj w elbląskim ratuszu udział wzięli m.in. przedstawiciele Szwedzkiej i Fińskiej Administracji Morskiej. Zagraniczni goście wyrazili duże zainteresowanie budową kanału przez Mierzeję Wiślaną. Podkreślali jednocześnie, iż inwestycja powinna być rozpatrywana w kontekście całego wodnego transportu międzynarodowego, w którym kanał byłby elementem udrożnienia dróg morskich i śródlądowych.
- Bardzo cieszę się z tego spotkania. To pierwsza nasza wizyta w Elblągu, ale jestem przekonany, że będzie ich jeszcze wiele. To co nas jednoczy, to chęć lepszego wykorzystania transportu wodnego, jako tańszego i zdecydowanie mniej uciążliwego dla środowiska naturalnego - podkreślał Willand Riwgborg ze Szwecji.
Środowe spotkanie dotyczyło propozycji działań promujących transport śródlądowy w ramach projektów INLATRANS i INTRASEA. Wzięli w nim udział między innymi: Prezydent Elbląga Henryk Słonina, członek Zarządu Województwa Warmińsko - Mazurskiego Grzegorz Nowaczyk, profesor Krzysztof Luks, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Andrzej Królikowski oraz przedstawiciele Administracji Morskiej Szwecji i Finlandii, którzy wraz z Urzędem Morskim w Gdyni uczestniczą w realizacji międzyregionalnego projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską.
Celem podejmowanych działań jest rozwój i ekspansja żeglugi śródlądowej i morskiej, a także koordynacja planowania sieci infrastruktury przemysłowej oraz przemysłowo - turystycznej.
Podczas spotkania zagranicznym gościom zaprezentowana została „Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do 2020 roku”, w kontekście rozwoju dróg śródlądowych oraz potencjał i możliwości rozwoju Portu Morskiego w Elblągu. W tym aspekcie zaprezentowana została również koncepcja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który połączyłby drogi wodne E-60 i E-70 oraz pozwoliłby wykorzystać możliwości elbląskiego portu.
- Zalew Wiślany to jedyny akwen wodny Unii Europejskiej, do którego przedstawiciele państw członkowskich nie mają dostępu. Nie możemy mówić o wykorzystaniu potencjału portu, jeśli nie będą mogli do niego wpływać zagraniczni kontrahenci - podkreślał prof. Krzysztof Luks.