Polubowny Sąd Konsumencki jest jedną z możliwości rozstrzygania sporów między konsumentami a sprzedawcami. Jak się okazuje wśród elblążan ta forma dochodzenia roszczeń jest praktycznie nie wykorzystana, pomimo że jest prosta, szybka i bezpłatna.
Od początku 1999 r. organizowanie i prowadzenie Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich (SPSK) jest ustawowym zadaniem Inspekcji Handlowej. SPSK działają na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego oraz regulaminu.
Sądy rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami z wyjątkiem m.in. sprzedaży energii i paliw, działalności bankowej i ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług pośrednictwa finansowego i informatycznych, usług w zakresie edukacji oraz usług w zakresie zdrowia i opieki społecznej.
O ile sprawa nie może być z wymienionych wyżej względów rozpatrywana przez SPSK, dodatkową drogą dochodzenia roszczeń konsumentów może być wytaczanie powództw przez powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów przed sądami powszechnymi.
Polubowność oznacza, że strony sporu muszą wyrazić zgodę na rozpatrzenie sprawy przez ten sąd. Warto również dodać, że wartość przedmiotu sporu nie może przekroczyć 10 tys. zł.
Siedziba Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego, z którego korzystać mogą mieszkańcy Elbląga, mieści się przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie przy ul. Dąbrowszczaków 10 (tel. 89 527-27-65 wew. 34).
W II półroczu 2007 r. do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego działającego przy WIIH w Olsztynie wpłynęło ogółem 80 wniosków o rozstrzygnięcie sporów pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami dotyczących m.in. następujących towarów i usług: obuwia (47), odzieży (4), sprzętu elektronicznego (6), artykułów innych np. drzwi czy torba (8), a także usług remontowo – budowlanych czy gastronomicznych (15). Ogólna wartość roszczeń konsumentów stanowiła kwotę ok 95 tys. zł.
W okresie tym sąd rozpatrzył 34 wnioski, wydając: 2 wyroki uznające roszczenia klienta, 3 wyroki oddalające roszczenia oraz 29 postanowień o umorzeniu postępowań w związku z zawartymi ugodami.
W 45 przypadkach przedsiębiorcy nie wyrazili zgody na rozstrzygnięcie sporu przez Stały Polubowny Sąd Konsumencki, ani też nie podjęli działań zmierzających do załagodzenia sporu w postępowaniu wstępnym.