Kolej Nadzalewowa znów będzie użytkowana? Na odcinku między Tolkmickiem a Fromborkiem obecnie trwa oczyszczanie trasy. Docelowo mają tędy jeździć drezyny rowerowe. Pierwsze kursy zaplanowano w maju.
Kolej Nadzalewowa, historyczna linia łącząca Elbląg z Braniewem, od wielu lat pozostaje nieczynna. W tym czasie wielokrotnie podejmowano temat jej ponownego uruchomienia (jednym z ostatnich pomysłów było wyremontowanie trasy za pieniądze z Programu uzupełniania lokalnej i regionalnej sieci kolejowej Kolej Plus). Nic z tego nie wyszło. W 2021 roku pojawił się kolejny pomysł uruchomienia w tym miejscu drezyn rowerowych. Realizacji tego zadania podjęła się spółka Nadzalewowa Kolej Drezynowa z Warszawy.
Chcemy wykorzystać walory historyczne i turystyczne linii nadzalewowej i uruchomić tutaj drezyny rowerowe. Podobne do tych, które funkcjonują w Bieszczadach i cieszą się dużą popularnością. W tym sezonie, na razie, drezyny będą kursowały na odcinku między Tolkmickiem a Fromborkiem. Pierwsze przejazdy planujemy już z początkiem maja. Przed nami dużo pracy, ale nie brakuje nam optymizmu
- mówi Mateusz Fliszkiewicz ze spółki Nadzalewowa Kolej Drezynowa.
Aktualnie, na odcinku Tolkmicko-Frombork, trwa oczyszczanie trasy. Na razie prowadzone są wycinki drzew i krzewów, którymi linia w wielu miejscach zdążyła już całkowicie zarosnąć. Następne w kolejności będą niezbędne naprawy torowiska.
Myślę, że za nami już to co najtrudniejsze. Chodzi o odcinek trasy, między Tolkmickiem a Świętym Kamieniem. Tam natura wróciła i w miejscu torów praktycznie był las. Udało nam się to doprowadzić do takiego stanu, że tory są ponownie widoczne i przejezdne. Jeszcze w tym tygodniu na trasie będzie kontynuowana wycinka i oczyszczanie kolejnych etapów. Z tymi pracami musimy się uporać do końca lutego, bo później zaczyna się okres lęgowy ptaków. Potem zajmiemy się naprawą samych torów i udrażnianiem przepustów. Pewnie pojawią się jakieś kwestie związane z wymianą podkładów. Najpierw jednak musieliśmy ponownie odkryć te tory. Ta linia nie zdegradowała tak, jak się wydawało, oczywiście jeśli chodzi o ruch drezyn, w przypadku pociągów wyglądałoby to inaczej
- dodaje Mateusz Fliszkiewicz.
Drezyna rowerowa to nic innego jak klasyczna drezyna, ale z napędem rowerowym. Z przodu znajdują się dwa siedzenia, a tyłu ławka (łącznie zmieści się tu 5 osób). Spółka planuje również umożliwić korzystanie z drezyn rowerzystom, poprzez możliwość doczepienia do nich platform do przewozu jednośladów.
Spółka NKD jest obecnie zarządcą odcinka Kolei Nadzalewowej. Samorządowcy z Tolkmicka i Fromborka podjęli specjalne uchwały, które to umożliwiły, o PKP PLK ostatecznie wydała na to zgodę.
A w jaki sposób chce nas do tego przyłączyć Wróbel? Podpowiem wam - gdy gminy nadzalewowe wyszły z inicjatywą rewitalizacji ten bezradni rozłożył ręce "Nie da się, ie stać nas". Byle tylko dobić co można w mieście. I tu pole do popisu dla reporterów, żeby zadali kilka trudnych pytań.
A ja się nie cieszę . Drezyny to utrwalenie stanu rzeczy z ostatnich kilkunastu lat . Czyli zamykanie oczu na odtworzenie kolei nadzalewowej . Władze lokalne i wojewódzkie nie były i nie są zainteresowane . Tym drugim to się nie dziwię . Oni robią wszystko aby ruch kolejowy kierować na Olsztyn i to się dzieje . (prace nad przywróceniem linii Braniewo - Olsztyn np . ) Ale tutejsi ? W dobie otwierania Elbląga i zalewu Wiślanego na Bałtyk i nieuchronnego rozwoju gmin zalewowych ? O innych argumentach nie ma co wspominać , wielokrotnie były podnoszone .
~ ...Olsztyn to miasto, a elbląg zaścianek tego miasta.
To jest rozwój regionu? Likwidacja kolei a w jej miejsce drezyna na krótkim odcinku? Przypomnijcie kto zarządza województwem? Czy przypadkiem nie PO-PSL? Dobrze że nie mają nic do powiedzenia w zarządzaniu krajem bo zamiast pendolino to byśmy mieli drezyny napędzane starą MZką. Tak to jest gdy pospólstwo wejdzie na salony. Jak sami mówili u sowy ch.d i kamieni kupa. I ten model zarządzania jak widać wprowadzają tam gdzie rządzi PO-PSL . W Elblągu też za PO-PSL doprowadzono basen przy spacerowej do totalnej ruiny. Mostek elewów przestał istnieć.
wszystko ta cholota styropianowa zniszczyla i rozkradla basen kolei nad zalewowa pieknie a teraz znalezli sie "dobroczyncy " trzeba bylo nie niszczyc a teraz nie wyrzucac kasy w bloto wymyslili drezyny rowerowe rowerzysci niech pedaluja do tolkmictka i kadyn jest niedaleko i nie trzeba kolei zeby tam dojechac ale nastepni cwaniacy maja "pomysl"jak zarobic i wydoic kase podatnikow
Kiedyś komuś powinni wytoczyć proces karny za doprowadzenie do takiego stanu kolei nadzalewowej. P O i PSL i SLD to wasza sprawka i olsztyna.
Do " za ten stan" POPIERAM. Wytoczyć proces i ukarać PO , SLD za doprowadzenie kolei zalewowej do takiej ruiny.
Zgadzam się, podobnie jak tych urzedasow z elblaga ktorzy dopuscicli sie niechlujstwa i niegospodarnosci doprowadzajac basen przy spacerowej do totalnej ruiny. Dzis czesc z tych urzedasow toczy wojenki z PISem o POrt. A powinni zasiadac na wiezziennych pryczach. Niestety polski wymiar sprawiedliwosci nie sciga urzednikow za niegospodarnosc a powinien. Bo teraz podniesienie tego basenu z gruzow bedzie kosztowac kilkadziesiat mln zl za co beda musieli zaplacic elblazanie. to niedopuszczalne i skandaliczne!
Powinny jeździć pociągi,tylko że od momentu przyłączenia do buraczanych głąbów i nierobów- wszystko jest rozkradane,niszczone i likwidowane.Jak długo jeszcze?
Jak tą koleją nikt nie jeździł,wszyscy klepią głupoty że PO,PSL doprowadziło do takiego stanu.WY ludzie sami do tego doprowadziliście,nie jeżdżąc tą koleją.Zlikwidowano bo nie rentowna i to się nazywa dobra gospodarność.O basenie to nic nie mówcie,jedno wielkie szambo,też ludzi wina,basen to nie zbiorcza toaleta do srania i szczania....