Prawie 50 prywatnych mediów rozpoczęło dziś (10.02.) protest "Media bez wyboru". Od rana takie stacje jak TVN i Polsat przestały nadawać programy, a portale jak Onet, WP czy Interia nie publikują artykułów. Dlaczego?
Prost rozpoczął się, ponieważ na początku lutego br. Rząd do wykazu prac legislacyjnych wpisał projekt ustawy dot. wprowadzenia składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Połowa wpływów ze składek od reklam miałaby trafić do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Media, które biorą udział w proteście, na swoich łamach publikują list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych.
List otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych:
Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.
Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.
Wprowadzenie go będzie oznaczać:
osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.
Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.
Sygnatariusze listu
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Green Content sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls sp. z o.o.
TIME S.A.
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański
Precz z PISIORAMI !!!!!
To już jest chańbą protestować za to że z reklam mają zapłacić podatek.!!!!!! Prawdą jest że z reklam mają największy dochód 1 min. Reklamy kosztuje 40 tyś. Zł . Niech uważają żeby widzowie nie protestowali kiedy spadnie oglądalność TVN Polsatu i całej reszty. Dzisiaj żyje bez stresu nie muszę oglądać Olejnik, Rozenek, budki, po i całej reszty lewicy oraz frau lempart. Ogłaszam dzisiejszy dzień dniem wolnym od stresu. Hura !!!
Ostatni moment na przebudzenie. A może witaj komuno po raz kolejny?
Ja chętnie podpiszę petycję w sprawie likwidacji TVN
Nie napisali, że za ten protest brak emisji media odliczą sobie od podatku !!!!!!
Ile Polaków dzisiaj nie nafaszuruje się tabletkami z reklam ! Miliony, dziękujemy wam częściej protestujcie, a my będziemy zdrowsi.
bardzo dobrze w radiu telewizji w internecie juz tylko klamliwe nachalne reklamy a telewizja same starocie liderem nachalnej telewizji i reklam jest polsat tym oszustom zawsze malo to ze ten rzad(nie moj) chce wprowadzic podatek od reklam BARDZO DOBRA DECYZJA tak samo tvn krasko nie musi zarabiac po kilkadziesiat tysiecy niech sobie obniza maja z czego rzad jeszcze powinien zakazac reklam tych pseudo cudownych lekow i ograniczyc czas reklamowy a jak sie nie podoba to wynocha z polski i przeniesc sie na san escobar
A dlaczego media bez wyboru. Podatek od reklam jest już wprowadzony w krajach unijnych dlaczego jak zwiększony był podatek VAT jakoś media tym się nie zainteresowały. Inne państwa wprowadziły od 1 stycznia A u nas jak zwykle musi być protest. Bądźcie do UNII . I bardzo dobrze niech płacą podatek od reklam . W TVN nie da się oglądać filmu bo co parę minut reklamy.
Dla mnie te protestujące media mogą nie nadawać do końca świata i jeden dzień dłużej
Siła protestu powinna wszystkim uświadomić o jakiej władzy mediów i finansach tych firm stanowi ustawa?