Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Przekop Mierzei potrwa dłużej i będzie dwa razy droższy. Rząd potwierdza to, o czym wszyscy mówią od dawna

27.11.2020, 20:30:00 Rozmiar tekstu: A A A
Przekop Mierzei potrwa dłużej i będzie dwa razy droższy. Rząd potwierdza to, o czym wszyscy mówią od dawna

Przekop Mierzei Wiślanej będzie dwa razy droższy, niż początkowo zakładano. O tym, że inwestycja pochłonie więcej pieniędzy, mówiono już od dawna. Teraz informację oficjalnie potwierdził rząd. Całe przedsięwzięcie ma kosztować 2 mld zł. Zmian jest więcej.

 

Budowa kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a właściwie głównego etapu inwestycji, ruszyła pod koniec 2019 roku. Już wtedy mówiono, że koszt całego zadania początkowo określany na 880 mln zł będzie znacznie wyższy. W tym tygodniu oficjalnie potwierdziło to Centrum Informacyjne Rządu. Koszt przedsięwzięcia został zwiększony do 1,98 mld zł. Rada Ministrów przyjęła zmiany w uchwale dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej.

Oprócz wartości flagowej inwestycji rządu PiS zmienia się również jej zakres. Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca I kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg - czytamy w komentarzu CIR. 

Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia

- czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

 

Wśród "nowych" elementów inwestycji, czyli tych, które nie były ujęte w planach z 2016 roku, wymieniana jest m.in. likwidacja mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg, w Nowakowie i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku, który planowany był do odkładania na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej i pogłębienie wejścia do Portu Elbląg.

 

Przypomnijmy. Jednym z największych beneficjentów inwestycji, która ma zapewnić swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego, będzie Port Morski w Elblągu. O komentarz w sprawie zmian w ustawie zapytaliśmy jego dyrektora. 

Wzrost kosztów tej inwestycji wynika przede wszystkim ze wzrostu cen. Początkowo określano ją 880 mln zł, to jednak był jeszcze wariant Skowronek, czyli około 10 lat temu. Możemy sobie wyobrazić jak od tamtej pory wzrosły koszty materiałów, koszty pracownicze itp. Jeśli chodzi o samą inwestycję, to w jej programie jest już budowa śluzy na kanale, pogłębienie torów na Zalewie Wiślanym i budowa mostu w Nowakowie, a także pogłębienie torów wodnych podejściowych do portu

- mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. 
 

My, z prezydentem Elbląga, zawsze staliśmy na stanowisku, że tory wodne należą do skarbu państwa, więc organem odpowiedzialnym za ich pogłębianie i utrzymanie jest Skarb Państwa, albo administracja mu podległa, czyli w tym wypadku Urząd Morski w Gdyni. Cieszymy się, że tak to będzie realizowane i te tory w porcie Elbląg, aż do mostu Unii Europejskiej, zostały wpisane w infrastrukturę dostępową i ich utrzymaniem zajmie się Urząd Morski w Gdyni - dodaje Arkadiusz Zgliński. -  Z naszej strony, jeśli chodzi o przygotowanie do tej inwestycji, zostaje do wykonania budowa obrotnicy dla statków.  To nie jest tania inwestycja. Zarząd portu, a  także pewnie gmina Elbląg, nie posiadają takich środków. Według kosztów szacunkowych budowa obrotnicy to 15,5 mln zł a cała inwestycja, łącznie z dokumentacją i projektem, to ok. 20 mln zł. Na ten cel szukamy środków zewnętrznych.

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%66.7 %33.3


Komentarze do artykułu (28)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --4
    ~ Przykop to nam wyszedł.
    Piątek, 27.11

    Miałem sen ! Śniło mi się spotkanie z koronowanymi głowami Zygmuntem Augustem i Stefanem Batorym, którzy powiedzieli mi, że nasza inwestycja już padła. Twierdzili, że tak przewidywali, ale wszelkie próby dotarcia do obecnych hetmanów z ostrzeżeniami były bojkotowane. Twierdzą, że tam na górze tylko jeden Krzyżak się radośnie śmieje. On mówi, że jego pomysł przekopu nasi hetmani zaakceptowali i on się z tego cieszy, bo to taka zemsta na Polakach za zniszczenie Zakonu Krzyżackiego. Przerażony wizją obudziłem się i teraz boję się spotkania w czasie snu z niejakim Józefem Wisarionowiczem, który wytłumaczy mi jak sie zmienia bieg rzek i tworzy nowe prawa przyrody. A jeżeli nasi hetmani też go posłuchali, strach się bać.

  2. 2
    --13
    ~ pil
    Piątek, 27.11

    zmiana.... inwestycja zwróci się po 687 latach .... hahaahaa wyrzucenie kasy w błoto. Dla mnie... niech kopią

  3. 3
    --24
    ~ Janos
    Piątek, 27.11

    Wszystkiemu winni są zieloni i POderaści, którzy skarżyli się w Unii na Polskę. To przez tych oszołomów trzeba budować sztuczną wyspę i parę innych rzeczy. Zdrajcy zawsze są w cenie. Wg nich Polska powinna zostać biedną.

  4. 4
    +14
    ~ hd
    Piątek, 27.11

    Rację ma Zgliński. Nie można cen sprzed dekady porównywać do obecnych, to oczywiste. Robienie kosmicznych kompensacji przyrodniczych, aby zielone gdańskie cwaniaczki nie miały choćby cienia pretekstu do realnego uwalenia inwestycji, też niemało dołożyło. Plus te inwestycje już w samym porcie, w stosunku do pierwotnych zapisów w projekcie mamy odcinek robót na rzece dłuższy o 2,5 km. Praktycznie Elbląg dostaje od rządu portową gwiazdkę z nieba. Teraz tylko od nas samych zależy, co z tym zrobimy. Dla mnie to może i 10 dużych baniek kosztować, mam wywalone, liczy się Elbląg i nasze w nim życie. Nikt nie przeliczał na realnie utracone pieniądze kwestii degradacji miasta w 1998 roku. Te dwa miliardy, to przy tym nic.

  5. 5
    +14
    ~ Machupichcę
    Piątek, 27.11

    Nie jestem fanem obecnej władzy, ale akurat w tym przypadku mówię : kopać !

  6. 6
    +15
    ~ A guzik prawda
    Piątek, 27.11

    Temat obrotnicy był "obrabiany" już jakieś 10 lat temu. Ba, powstał projekt, nawet zdaje się płatny i on w archiwach UM istnieje, bo taki UM ma obowiązek, żeby istniał. Ceny wykonawstwa mogły się zmienić ale założenie techniczne już istnieje i doprawdy nie sądzę, żeby linia brzegowa przez 10 lat uległa jakiejś radykalnej zmianie. Dlatego podbijanie ceny inwestycji o setki tysięcy z powodu projektu jest oczywistą bzdurą. Albo i nie, w końcu ktoś musi zarobić, bazując na istniejących rozwiązaniach.

  7. 7
    +4
    ~ -ccccc
    Sobota, 28.11

    a skąd takie zdziwienie ,że ceny wzrosły? 500+ robi swoje...pisowscy ekonomiści .

  8. 8
    --7
    ~ ...
    Sobota, 28.11

    Ja to mam wrażenie , że dla elbląskich czynników to ten przekop jest takim niechcianym dzieckiem . Przecież wszystko było fajnie i tak jak zawsze , a teraz jakiś przekop , a my tutaj ani nie mamy pieniędzy , ani ochoty(?) na jakieś inwestycje w związku z portem Elbląg .

  9. 9
    +18
    ~ Wychodzą
    Sobota, 28.11

    Zaniedbania które narastaly przez lata. Rzeka Elbląg zamulona,zapuszczona przez wszystkich co rządzili W Elblągu. To damo z brzegami i portem. A urządzenia portowe to już tragedia. Czy naprawdę żaden z urzędników portu nie wie co to żurawie portowe. Czy nigdy nie był w Gdańsku czy Gdyni. Ludzie mamy 2020 rok i koparka nie służy do tych prac.

  10. 10
    0
    ~ To prawda
    Sobota, 28.11

    P O przednicy tak rządzili że miliardy zl bokami uciekaly. i takich przekopow bylo by wiecej zą te kase stracona. Tak samo dzicz która donosi nadal do U E na Polskę. Judasze.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1884789466858