Piątek, 22.11.2024, Imieniny: Cecylia, Jonatan, Stefan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Belgowie przekopią Mierzeję Wiślaną? To w tej chwili najkorzystniejsza oferta

23.07.2019, 10:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Belgowie przekopią Mierzeję Wiślaną? To w tej chwili najkorzystniejsza oferta

Najkorzystniejszą ofertę budowy kanału łączącego Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską złożyło belgijsko-polskie konsorcjum. Za wykonanie pierwszego etapu inwestycji zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł. Była to najniższa oferta złożona w przetargu. Nadal jednak przewyższająca o dobre 200 mln zł budżet przedsięwzięcia. Urząd Morski, początkowo za przekop chciał zapłacić 718 mln.

Aktualne informacje dotyczące budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską przekazał w ubiegłym tygodniu inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni. Zakończyła się już ocena ofert zgłoszonych do przetargu na wykonanie pierwszego, najpoważniejszego, etapu całej inwestycji. Obecnie trwają procedury dotyczące sprawdzania dokumentów, których finałem ma być podpisanie umowy z wykonawcą. Na razie wiemy, która z ofert została uznana za najkorzystniejszą.

Na obecnym etapie oraz stosownie do przyjętych w postępowaniu kryteriów oceny ofert, najwyżej oceniona została oferta złożona przez konsorcjum N.V Besix SA., NDI SA i NDI Sp.z. o.o.

- informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.

Konsorcjum to zaproponowało za wykonanie prac cenę 992 mln 270 tys. zł. Była to najniższa oferta złożona w przetargu. Nadaj jednak większa niż 718 mln zł, które za przekop Mierzei Wiślanej początkowo zamierzał zapłacić Urząd Morski w Gdyni. Wszystko jednak wskazuje na to, że brakujące pieniądze znajdą się w budżecie państwa.

Przypomnijmy. Koperty z ofertami firm chętnych do wykonania pierwszego etapu przekopu przez Mierzeję Wiślaną otwarto pod koniec maja. Tych ważnych było sześć, złożonych przez: V Besix SA., NDI SA i NDI Sp.z o.o., Konsorcjum Budimex S.A. – Ferrovial Agroman S.A.,China Harbour Engineering Company Ltd, Energopol-Szczecin SA, Sinohydro Corporation Limited oraz konsorcjum Polbud-Pomorze sp. z o. o. wraz z dwoma partnerami. Ceny zaproponowane przez inwestorów wahały się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł. Do tej trwała ocena ofert.

Urząd Morski w Gdyni jako inwestor ocenił oferty. Najwyższą ocenę otrzymało konsorcjum firm z Belgii i Polski. Urząd czeka teraz na komplet dokumentów ze strony oferenta i będzie mógł przystąpić do podpisania umowy. Nastąpi to w ciągu najbliższych kilku tygodni. Cieszę się, że wskazana została najkorzystniejsza oferta spośród sześciu propozycji, bo wcześniej wieszczono, że firmy będą się bały przystąpić do tego przetargu

- poinformował w ubiegłym tygodniu PAP Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Naszą intencją jest, aby już na przełomie września i października ciężki sprzęt pojawił się na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Oczekujemy też ofert ze strony polskich firm hydrotechnicznych na pogłębianie toru wodnego pomiędzy miejscem przekopu a portem w Elblągu. Trzeba też pogłębić rzekę Elbląg, dlatego jest to tak czasochłonne i kosztochłonne - dodał PAP wiceminister.

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Druga część przekopu będzie dotyczyła prac na rzece Elbląg. Przetarg na jej wykonanie ma zostać ogłoszony jesienią tego roku. W trzecim etapie pogłębiony zostanie Zalew Wiślany. To postępowanie rozpocznie się dopiero ok. 2 lata.

Inwestycja, jak wstępnie zaplanowano, powinna zakończyć się do 2022 roku. Kanał ma mieć 1,3 km długości, 20 metrów szerokości i 5 metrów głębokości. Dzięki temu do portu w Elblągu będą mogły wpływać jednostki o zanurzeniu nawet do 4 metrów. Przedsięwzięcie, finansowane w całości z budżetu państwa, miało kosztować ok. 880 mln zł. Teraz już wiadomo, że pochłonie ona więcej pieniędzy, niż początkowo planowano.

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 1

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (10)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --5
    ~ kazik
    Wtorek, 23.07

    Jeszcze przed wyborami...., kiełbasa wyborcza ...., jedyna i słuszna partia chwali się że promuje polskie firmy ....., widać to po wyborze oferty ....

  2. 2
    +6
    ~ Kez
    Wtorek, 23.07

    Kaziu- przeczytaj ustawę o zamówieniach publicznych i nie pisz głupot.

  3. 3
    0
    ~ ludz
    Wtorek, 23.07

    Lata mi to i powiewa...ziew.

  4. 4
    --4
    ~ kazik
    Wtorek, 23.07

    Najniższa cena to najniższa jakość ....., panie KEZ , a ty przeczytałeś .....

  5. 5
    +1
    ~ Kez
    Wtorek, 23.07

    Kaziu - jednak nie przeczytałeś.

  6. 6
    +6
    ~ Obywatel Vanuatu
    Wtorek, 23.07

    Jeżeli dojedzie do realizacji tego zadania to i tak pracownicy fizyczni będą z Ukrainy, trochę z Białorusi, a Polacy, tak jak Ferdek Kiepski, do picia piwa i fuszerki. A ten Belg z konsorcjum to taki Belg jak ten Francuz co w 1991 wykupił dawne zakłady makaronu w Malborku. Posiadał on firmę zarejestrowaną we Francji o kapitale 150 dolarów, ale Francję znał z folderów turystycznych. Ciekaw jestem czy ten Belg nie okaże się wujkiem, szwagrem lub zięciem jakiejś znanej i cenionej osoby w kraju nad Wisłą. A tak w ogóle to stale mieszka w Pcimiu, Szczymiu lub Badziewiu Wielkim.

  7. 7
    +3
    ~ Jaronistka
    Wtorek, 23.07

    Ile z tego przytulą lokalni kacykowie ?

  8. 8
    +2
    ~ kolo
    Wtorek, 23.07

    "Daleka jest droga do Rio,przez lasy i góry skończyły się kury, adiós, adiós, adiós "

  9. 9
    +2
    ~ Zibi
    Wtorek, 23.07

    Obywatel Vanuatu Lepiej poczytaj o tej belgijskiej firmie jakie inwestycje realizowała, a nie głupoty opowiadasz, to duża firma z wieloletnim doświadczeniem brali nawet udział w budowie najwyższego wieżowca na świecie i wielu innych inwestycji w Europie i krajach arabskich.

  10. 10
    --2
    ~ zofia
    Wtorek, 23.07

    Belgowie nie przejdą ,bo nie należą do PiS -u

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0106489658356