Powyższe słowa można od dziś usłyszeć na stronie miejskiej www.elblag.eu. Specjalną pionową zakładkę można odnaleźć w lewym górnym rogu ekranu. Wirtualna Urzędniczka ma ułatwiać kontakt mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom. Nowe narzędzie prezentowali dziś na konferencji w Urzędzie - Jerzy Wilk prezydent Elbląga oraz Jacek Boruszka dyrektor Departamentu Innowacji i Informatyki.
Uruchamiamy nowy, przyjazny kanał kontaktu z mieszkańcami i klientami. To innowacja, która pomoże w poruszaniu się po stronie miejskiej. Narzędzie powinno również ułatwić załatwianie spraw urzędowych osobom starszym i słabowidzącym – mówił podczas prezentacji Jerzy Wilk prezydent Elbląga.
Strony internetowe przechowują coraz więcej informacji, dlatego powstają narzędzia łatwego ich wyszukiwania. Liczymy, że dzięki pytaniom od mieszkańców nasza e-urzędniczka będzie się cały uczyć. Z upływem czasu będziemy wzbogacać ją o nowe aplikacje – deklarował Jacek Boruszka z Departamentu Innowacji i Informatyki.
Jak to działa?
Wirtualna urzędniczka pozwala w bardzo łatwy sposób na dotarcie do odpowiednich treści na stronie internetowej bez potrzeby przeglądania wielu podstron i czasochłonnych poszukiwań w gąszczu informacji. Technologia powstała m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oprogramowanie ułatwia dostęp do informacji o usługach świadczonych przez Urząd Miasta. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów. Wirtualna Urzędniczka działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź, bądź kieruje do miejsca, w którym się ona znajduje.
Wielką zaletą e-urzędniczki jest to, że pracuje przez całą dobę, także w niedzielę i święta, co jest ważne, bo kontakt z nią można nawiązywać właściwie z każdego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu.
Przygotowana baza zawiera odpowiedzi związane z około 200 tematami z różnych dziedzin życia. Dotyczą one: dowodów osobistych, praw jazdy, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, Urzędu Stanu Cywilnego, a także innych zagadnień z zakresu spraw społecznych, polityki gospodarczej i nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanych, dochodów, środowiska, edukacji… Baza odpowiedzi będzie sukcesywnie rozwijana na podstawie pytań pojawiających się od mieszkańców.
Plany
Jacek Boruszka dyrektor Departamentu Innowacji i Informatyki przedstawił również plany swojego Departamentu wychodzące naprzeciw mieszkańcom korzystającym z Internetu. Na przyszły rok zaplanowano lepsze oznakowanie ośmiu miejskich hot-spotów poprzez ustawienie w ich bezpośrednim zasięgu ławeczek tak, aby każdy kto na niej usiądzie był pewien, że właśnie w tym miejscu jest odpowiedni zasięg sieci. Drugim pomysłem jest, na razie testowo, udostępnienie w przyszłym roku Internetu w komunikacji miejskiej, na razie na jednej z najdłuższych elbląskich tras. – Chcemy w ten sposób zachęcić młodych do korzystania z komunikacji – dodał prezydent Wilk.
UM Elbląg
Dobrze, że chcecie coś robić, jednak tutaj trafiono na mało praktyczne rozwiązanie, więcej w tym bajeru niż zalet. Dobra wyszukiwarka, jest zdecydowanie szybsza i tańsza. Dla mieszkańców, większy pożytek będzie z powiadomień na email w sprawach, które ich mogą dotyczyć. Mam tu na myśli np. wydanie decyzji, odpowiedzi na różne pisma, informacje związane z inwestycjami w okolicy zamieszkania, informacja o przerwach w dostawach mediów, przypomnienia o podatkach itp. Wystarczy powiązać PESEL z emailem i wpiąć się w obecny system do obiegu dokumentów, co już pozwoli na szybkie usprawnienie. Dochodzą do tego oszczędności, gdyż tak jak i firmy wysyłają efaktury, to nikt się nie obrazi na edokument w PDFie. Raz, że szybko, dwa że bez kosztów, trzy że nie muszę iść do urzędu.