Inauguracyjny przejazd nowym tramwajem typu M8C nie rozczarował. Gruntownie zmodernizowane 26-metrowe wagony, które miasto zakupiło od niemieckiego Augsburga, są wyposażone m.in w niskie podłogi, system monitoringu i wygodne siedziska. Pomieszczą do 177 pasażerów, których będą wozić na trasie linii nr 4.
Dwa używane wagony trójczłonowe, wysokopodłogowe typu M8C, które przywędrowały do Elbląga z Niemiec, zostały zakupione za kwotę 13000 EURO za sztukę. Zanim jednak tramwaje wyruszyły na pierwsze jazdy próbne na elbląskich torach, zostały poddane gruntownej modernizacji w Biskupicach k. Poznania.
W drodze przetargu remont wagonów wykonała firma Modertrans Poznań Sp. z o.o - Przebudowa tych wagonów polegała głównie na wymianie członu środkowego na człon niskopodłogowy - tłumaczy Jarosław Bakinowski, wiceprezes Zarządu Modertrans Poznań. - Pochodne pojazdy w ilości 46 sztuk jeżdżą m.in w ZKM Gdańsk. Wagony te są dobra konstrukcją produkcji niemieckiej, i jednymi z najlepszych tramwajów ośmioosiowych tego typu. Posiadają m.in drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu, są wyposażone w system monitoringu wewnątrz i na zewnątrz. Oprócz tego wagony zyskały także nowy wygląd z obu stron jego czoła, z ich wzmocnieniem w celu większej ochrony motorniczego podczas ewentualnych kolizji.
Nie ulega wątpliwościom, że na jakość usług w tramwajach ma wpływ niewątpliwie ilość, rodzaj, stan i wyposażenie taboru - Dążymy do tego, aby z naszych usług mogli korzystać w większym stopniu niż dotychczas osoby starsze i niepełnosprawne - mówi Bogdan Kaliński, dyrektor Spółki Tramwaje Elbląskie. - Pragniemy także służyć tym, którzy są przyszłością narodu, czyli milusińskim podróżującym jeszcze w wózkach. W nowych tramwajach są także miejsca siedzące oznaczone jako "matka z dzieckiem" a także siedziska typowo dla przyszłych mam - pań w stanie błogosławionym.
Jak zapewniał dziś Jarosław Bakinowski po modernizacji tramwaje bez problemów pojeżdżą nawet 20 lat - Dużym atutem modernizacji jest bardzo atrakcyjna cena; komentatorzy zewnętrzni mówią, że jeśli za cenę jednego nowego tramwaju można zrobić ok. siedem tego typu, to jest to bardzo opłacalne – dodaje.
Modernizacja dwóch augsburskich wagonów kosztowała prawie 2 mln zł. złotych. To dużo, czy mało? Wagony zostały zakupione za 13 tys. euro za sztukę, a koszt renowacji jednego jest prawie dziesięciokrotnie większy. Jak wskazuje Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Spółki Tramwaje Elbląskie, wszystko wynika z możliwości finansowych danych miast i ich potrzeb przewozowych - Najtańszy wagon tramwajowy z częścią niskiej podłogi o długości 26 m kosztuje nie mniej niż 3,5 mln złotych - wyjaśnia - Wiele polskich miast decyduje się na zakup używanych tramwajów zamiast nowych. Tak dzieje się w większych i bogatszych od Elbląga miastach jak i np: Szczecin, Gdańsk czy Kraków.
Od piątku, 10 stycznia, tramwaje rozpoczęły kursy na linii nr 4.
Chyba będą pod opieką konserwatora zabytków
i czym się tak podcinacie szumu wokół tego jak by był to szczyt techniki, ciekawe jak to sie spłaci ja tak prawie każdy na gapę jeździ lub za darmo z racji przywieli
A , czy jest końcik dla tych pod gazem . a może pod ławką .
- JESTEM TYLKO CIEKAW CZY PAN MOTORNICZY DMUCHNĄ W ALKOMAT ??? BO W POLSCE WSZYSCY PIJĄ - W TRAMWAJU W AUTOBUSIE W CIĘŻARÓWCE I NA ROWERZE - CI NA ROWERACH TEŻ OBOWIĄZKOWO ALKOMAT !!!
Jeden wielki lumpeks Europy, wstyd o tym nawet myśleć, a co dopiero pałać entuzjazmem. Gdy dodać do tego luksus, jakim są powszechne umowy "śmieciowe", to nasuwa się jeden wniosek - wiać stąd jak najdalej.
kanary przegapiły kurs, a mogły wzbogacić ZKM
Wysokopodłogowe wyposażone w niskie podłogi....
Ładne to to ale zabrakło,do pełni luksusu ,barku i kibelka.
Na stronach komunikacji miejskiej w Augsburgu (wbij w Google Die Strassenbahnen in Augsburg) ktoś najpierw napisał o planowanej sprzedaży M8 gdzieś do Europy wschodniej. Ktos to skomemtował: Na pewno wezma je Rumuni, u nich jeszcze dozwolone są tramwaje z wysokimi stopniami. Potem ktoś inny wstawił krótki filmik z jazdy próbnej tramwaju po liftingu w Elblągu, z dopiskiem: to też był kiedyś nasz M8C. Pojawiły się komentarze, ze niezle ale jakiś anonimowy, chyba motorniczy, zauważył, że jest ciekawy czy po remoncie wozy te tez beda miały problemy ze spręzyną? Jako niefachowiec nie wiem o czym jest mowa ale tak sobie na wszelki wypadek sygnalizuje. W sumie mamy dwa bardzo efektowne tramwaje po renowacji, 6 sześcioletnich Pes i nadal złom w postaci kilkunastu 105N i niemieckich zabytków. Jeszcze nie pora święcić sukcesy komunikacji w Elblagu!
chodzi o hamulec sprężynowy (postojowy). trzeba faktycznie się temu przyjrzeć