Poniedziałek, 25.11.2024, Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Z Augsburga przez Poznań aż do Elbląga. Stare-nowe tramwaje mkną już po torach

10.01.2014, 16:21:24 Rozmiar tekstu: A A A
Z Augsburga przez Poznań aż do Elbląga. Stare-nowe tramwaje mkną już po torach
fot. AS

Inauguracyjny przejazd nowym tramwajem typu M8C nie rozczarował. Gruntownie zmodernizowane 26-metrowe wagony, które miasto zakupiło od niemieckiego Augsburga, są wyposażone m.in w niskie podłogi, system monitoringu i wygodne siedziska. Pomieszczą do 177 pasażerów, których będą wozić na trasie linii nr 4.

Dwa używane wagony trójczłonowe, wysokopodłogowe typu M8C, które przywędrowały do Elbląga z Niemiec, zostały zakupione za kwotę 13000 EURO za sztukę. Zanim jednak tramwaje wyruszyły na pierwsze jazdy próbne na elbląskich torach, zostały poddane gruntownej modernizacji w Biskupicach k. Poznania.

W drodze przetargu remont wagonów wykonała firma Modertrans Poznań Sp. z o.o - Przebudowa tych wagonów polegała głównie na wymianie członu środkowego na człon niskopodłogowy - tłumaczy Jarosław Bakinowski, wiceprezes Zarządu Modertrans Poznań. - Pochodne pojazdy w ilości 46 sztuk jeżdżą m.in w ZKM Gdańsk. Wagony te są dobra konstrukcją produkcji niemieckiej, i jednymi z najlepszych tramwajów ośmioosiowych tego typu. Posiadają m.in drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu, są wyposażone w system monitoringu wewnątrz i na zewnątrz. Oprócz tego wagony zyskały także nowy wygląd z obu stron jego czoła, z ich wzmocnieniem w celu większej ochrony motorniczego podczas ewentualnych kolizji.

Nie ulega wątpliwościom, że na jakość usług w tramwajach ma wpływ niewątpliwie ilość, rodzaj, stan i wyposażenie taboru - Dążymy do tego, aby z naszych usług mogli korzystać w większym stopniu niż dotychczas osoby starsze i niepełnosprawne - mówi Bogdan Kaliński, dyrektor Spółki Tramwaje Elbląskie. - Pragniemy także służyć tym, którzy są przyszłością narodu, czyli milusińskim podróżującym jeszcze w wózkach. W nowych tramwajach są także miejsca siedzące oznaczone jako "matka z dzieckiem" a także siedziska typowo dla przyszłych mam - pań w stanie błogosławionym.

Jak zapewniał dziś Jarosław Bakinowski po modernizacji tramwaje bez problemów pojeżdżą nawet 20 lat - Dużym atutem modernizacji jest bardzo atrakcyjna cena; komentatorzy zewnętrzni mówią, że jeśli za cenę jednego nowego tramwaju można zrobić ok. siedem tego typu, to jest to bardzo opłacalne – dodaje.

Modernizacja dwóch augsburskich wagonów kosztowała prawie 2 mln zł. złotych. To dużo, czy mało? Wagony zostały zakupione za 13 tys. euro za sztukę, a koszt renowacji jednego jest prawie dziesięciokrotnie większy. Jak wskazuje Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Spółki Tramwaje Elbląskie, wszystko wynika z możliwości finansowych danych miast i ich potrzeb przewozowych - Najtańszy wagon tramwajowy z częścią niskiej podłogi o długości 26 m kosztuje nie mniej niż 3,5 mln złotych - wyjaśnia - Wiele polskich miast decyduje się na zakup używanych tramwajów zamiast nowych. Tak dzieje się w większych i bogatszych od Elbląga miastach jak i np: Szczecin, Gdańsk czy Kraków.

Od piątku, 10 stycznia, tramwaje rozpoczęły kursy na linii nr 4.

 
Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 10

%50.0 %50.0


Galeria / Inauguracyjny przejazd tramwaju M8C ( zdjęć 42 )
Dodano: 2014-01-10 | fot. Aleksandra Szymańska
0

Komentarze do artykułu (18)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ observer
    Piątek, 10.01

    Chyba będą pod opieką konserwatora zabytków

  2. 2
    +1
    ~ EL
    Piątek, 10.01

    i czym się tak podcinacie szumu wokół tego jak by był to szczyt techniki, ciekawe jak to sie spłaci ja tak prawie każdy na gapę jeździ lub za darmo z racji przywieli

  3. 3
    --6
    ~ mieszkaniec
    Piątek, 10.01

    A , czy jest końcik dla tych pod gazem . a może pod ławką .

  4. 4
    --9
    ~ SZERYF STANOWY E-G
    Piątek, 10.01

    - JESTEM TYLKO CIEKAW CZY PAN MOTORNICZY DMUCHNĄ W ALKOMAT ??? BO W POLSCE WSZYSCY PIJĄ - W TRAMWAJU W AUTOBUSIE W CIĘŻARÓWCE I NA ROWERZE - CI NA ROWERACH TEŻ OBOWIĄZKOWO ALKOMAT !!!

  5. 5
    +3
    ~ beta
    Piątek, 10.01

    Jeden wielki lumpeks Europy, wstyd o tym nawet myśleć, a co dopiero pałać entuzjazmem. Gdy dodać do tego luksus, jakim są powszechne umowy "śmieciowe", to nasuwa się jeden wniosek - wiać stąd jak najdalej.

  6. 6
    +2
    ~ zuzia
    Piątek, 10.01

    kanary przegapiły kurs, a mogły wzbogacić ZKM

  7. 7
    +1
    ~ kil
    Piątek, 10.01

    Wysokopodłogowe wyposażone w niskie podłogi....

  8. 8
    0
    ~ Stańczyk Elbląski
    Sobota, 11.01

    Ładne to to ale zabrakło,do pełni luksusu ,barku i kibelka.

  9. 9
    +22
    ~ BEZ ŚCIEM proszę
    Sobota, 11.01

    Na stronach komunikacji miejskiej w Augsburgu (wbij w Google Die Strassenbahnen in Augsburg) ktoś najpierw napisał o planowanej sprzedaży M8 gdzieś do Europy wschodniej. Ktos to skomemtował: Na pewno wezma je Rumuni, u nich jeszcze dozwolone są tramwaje z wysokimi stopniami. Potem ktoś inny wstawił krótki filmik z jazdy próbnej tramwaju po liftingu w Elblągu, z dopiskiem: to też był kiedyś nasz M8C. Pojawiły się komentarze, ze niezle ale jakiś anonimowy, chyba motorniczy, zauważył, że jest ciekawy czy po remoncie wozy te tez beda miały problemy ze spręzyną? Jako niefachowiec nie wiem o czym jest mowa ale tak sobie na wszelki wypadek sygnalizuje. W sumie mamy dwa bardzo efektowne tramwaje po renowacji, 6 sześcioletnich Pes i nadal złom w postaci kilkunastu 105N i niemieckich zabytków. Jeszcze nie pora święcić sukcesy komunikacji w Elblagu!

  10. 10
    +2
    ~ Karol
    Sobota, 11.01

    chodzi o hamulec sprężynowy (postojowy). trzeba faktycznie się temu przyjrzeć

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.4586679935455