Od 1 lipca 2013 roku zacznie obowiązywać nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Od tego momentu mieszkańcy nie będą już podpisywać indywidualnych umów z firmami na wywóz odpadów. Zadaniem tym zajmie się gmina, która przejmie odpowiedzialność za odpady, ustali stawki opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Ale zmiany obejmą nie tylko samą ustawę. Roszady w przepisach to również młyn na wodę dla kolejnych etatów urzędniczych, które stają się niezbędne do pomocy przy wdrażaniu ustawy śmieciowej. Specjalni urzędnicy – także w Elblągu - pomogą implementować naszym samorządowcom nowe systemy gospodarowania odpadami.
Wraz z początkiem nowego roku naszą gminę czeka sześć miesięcy gorączkowych przygotowań do śmieciowej rewolucji. Od początku lipca samorządy staną się właścicielami wszystkich odpadów komunalnych wytwarzanych na ich terenie. Aby to jednak nastąpiło najpierw, zgodnie z wymogami nowej ustawy, należy ustalić metodę naliczania stawek za wywóz nieczystości dla mieszkańców oraz ich wysokość. Potem należy wybrać w przetargu firmę, która zajmie się wywozem śmieci w gminie. I jednego i drugiego Elbląg, jak na razie nie przyjął.
Przypominamy, że senatorowie w grudniu wnieśli poprawki do nowej ustawy, które pozwalają gminom uelastycznić stawki za wywóz śmieci. Właśnie dlatego wszystkie propozycje uchwał w tej kwestii zostały zdjęte z grudniowej sesji Rady Miejskiej – Powrócą one z poprawkami na sesję styczniową – informuje Kamil Czyżak z Biura Prasowego UM w Elblągu – Trwają również prace nad opracowaniem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Planowany termin ogłoszenia przetargu to II kwartał 2013 roku – informuje Czyżak.
Zmiany ustawodawcze w tej kwestii pociągają jednak za sobą również roszady kadrowe. Wiele samorządów wyszło z założenia, że same nie poradzą sobie z tymi zadaniami, dlatego wolały powołać do tego nowych urzędników. Automatycznie przybyło pełnomocników prezydentów, doradców i podinspektorów.
W Elblągu przyjęciem zasad nowej ustawy śmieciowej zajmował się jak dotąd Zespół Zadaniowy ds. opracowania i wdrożenia systemu gospodarki odpadami komunalnymi, na czele którego stoi wiceprezydent Tomasz Lewandowski. W elbląskim ratuszu znalazły się jednak etaty dla specjalistów, którzy merytorycznie wspomogą zespół wiceprezydenta Lewandowskiego - Wdrażaniem ustawy śmieciowej zajmuje się zespół zadaniowy złożony z pracowników departamentów Urzędu Miejskiego – potwierdza Kamil Czyżak. - Ustawa śmieciowa w swoich zapisach nakłada na samorząd nowe zadania, które dotąd nie były realizowane. To wymusza nowe miejsca pracy – mówi elbląski urzędnik. - W Urzędzie Miejskim do tej pory zatrudnione zostały dwie osoby.
Istotnie, pod koniec października 2012 roku, w Departamencie Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Referacie Ochrony Środowiska został wybrany specjalista, który zajmie się m.in. organizacją usług z zakresu odbioru i wywozu odpadów komunalnych w tym: optymalizacją tras, realizacji usług wywozu, opracowywaniem harmonogramów odbioru odpadów komunalnyc., Będzie on również współuczestniczył w zorganizowaniu przetargu na odbieraniu odpadów komunalnych lub odbieraniu i zagospodarowaniu tychże odpadów.
Miesiąc później, w tym samym departamencie, tyle, że w Referacie Gospodarki Komunalnej została zatrudniona osoba pełniąca takie same obowiązki.
Od nowego roku także widać zapotrzebowanie na nowych urzędników, którzy swoją wiedzą będą wspierać zespół zajmujący się przygotowaniem do wejścia w życie nowej ustawy. 11 stycznia ogłoszono bowiem kolejny nabór na stanowisko urzędnicze. Tym razem poszukuje się inspektora ds. wymiaru oraz kontroli opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Departamencie Dochodów Budżetowych.
I to być może nie koniec nowych urzędniczych etatów, tworzonych z myślą o wdrożeniu ustawy śmieciowej - Kolejne zatrudnienia odbywać się będą według potrzeb – informuje Kamil Czyżak.
Nowe stanowiska w UM powstają, a wydaje się, że w tej sytuacji najbardziej racjonalnym rozwiązaniem powinno być powierzenie dodatkowych zadań istniejącym strukturom w urzędzie. Bo gdy tworzy się nowe stanowiska, trudno je potem zlikwidować.
Dają ludziom pracę źle nie dają jeszcze gorzej.....to w końcu jak ma być- bieda czy Las Vegas???
Władza nie szuka rozwiązań - władza szuka wsparcia . Pomysły zgłoszone dwa lata temu leża w szufladzie bo nikt nie ma odwagi na eksperymenty jak to zrobić - to czekamy i robimy etaciki,,, śmieciarza szukam śmieciarze do posprzątania w Urzędzie Miasta ....
Szkoda słów robią co chcą mogą wszystko a nas tylko podwyżkami częstują. A wszystko PO to by żyło się lepiej....
No i na czym polega sensacja? Chcecie mniej urzędników to uprośćcie prawo, mniej ustaw i zadań wynikających z nich dla Urzędów to mniej urzędników! Urzędników będzie przybywać tak długo jak długo będą tworzone kolejne akty prawne generujące urzędnicze stanowiska! Łatwo powiedzieć, żeby przerzucić pracę na już zatrudnionych urzędników, tylko czy oni dadzą radę zrobić w tym samym czasie pracy dwa razy więcej roboty? Może autor artykułu chce od szefa dostać polecenie "kolego AS od jutra za te same pieniądze musicie pisać dwa razy więcej artykułów"!;) Już widzę tą radość redaktora AS, prawda panie AS?;)
Może jakiś tancerz od Czyżyka się na tym zna?
Ciekawe czy prywatna firma i jej szef pozwoliłaby sobie na zwiekszanie etatów "specjalistami" czy np. pan Kazio dostałby dodatkową działkę za te same pieniądze i spróbowałby nie wywiązać się z nowego zadania? Ale tu w UM , w końcu za nasze pieniądze i to nie małe etaciki i stanowiska rosną i jest wesoło.
Dawno nie widziałem takiego bubla jak ustawa śmieciowa. Oj, będzie się działo, a zapłacicie potrójnie ...
Ajax- popieram, u mnie w firmie obowiązki dokładają ale nie ma nowych zatrudnień. A każdy nowy etat to dodatkowe obciążenia. Tyle, że to nie ich kasa to sobie pozwalają.
D.L tyle tylko że ta praca jest opłacan z mojej pracy i innych podatników. Bez tego etatu tez śmieci były odbierane i utyizowane. PO potrafi zbudować piramidę etatów, niettety jest ona odwrócona podstawą do góry. Przynoszący dochód w PKB ją na dole a żyjący z tego ( podstawa - duża ) u góy
Dołożyć obowiązków już zatrudnionym pracownikom. W przypadku gdyby nie byli w stanie dodatkowej pracy wykonać to sukcesywnie zatrudniać, np. 1, 2 osoby. Jestem przeciwny tworzenia nowych etatów .