Piątek, 15.11.2024, Imieniny: Amelia, Albert, Leopold
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Powstanie pierwszy kontrapas w Elblągu

05.09.2012, 11:36:21 Rozmiar tekstu: A A A
Powstanie pierwszy kontrapas w Elblągu
Zdjęcie stanowi jedynie ilustrację do artykułu (www.ibikekrakow.com)

Kontrapas to pas rowerowy umieszczony na ulicy jednokierunkowej, który umożliwia rowerzystom poruszanie się w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów. Kontrapas jest z definicji jednokierunkowy; w drugim kierunku rowerzyści poruszają na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z ruchem pojazdów samochodowych.

Taki pas rowerowy jest wyznaczany zawsze na jezdni, nigdy na chodniku czy na drodze dla rowerów. Jest on zlokalizowany przy prawym krawężniku, tak aby była zachowana podstawowa zasada ruchu drogowego, czyli ruch prawostronny.

Po co jest to rozwiązanie?

Nie wszędzie jest możliwość i sens budowania wydzielonych dróg rowerowych. Tworzenie kontrapasów ma na celu skrócenie drogi podróży rowerowych po mieście w ten sposób, aby rowerzysta nie musiał omijać ulic jednokierunkowych chodnikami, tylko jechał z ich wykorzystaniem w obu kierunkach. Realizowana jest w ten sposób jedna z pięciu podstawowych zasad tworzenia systemu rowerowego, tj. zasada bezpośredniości połączeń rowerowych.

Pasy rowerowe na ulicach jednokierunkowych są bardzo popularne w krajach Europy Zachodniej, a w Polsce są znane na razie w największych miastach. Co przyczyniło się do ich popularności?

- skrócenie trasy i czasu przejazdu dzięki ich zastosowaniu
- bezpieczeństwo tego rozwiązania, zapewnione poprzez bardzo dobry kontakt wzrokowy kierowcy  i rowerzysty
- znacznie niższy koszt budowy niż drogi rowerowe
- możliwość znacznego powiększenia sieci tras rowerowych w krótkim czasie.

Kontrapasy można wyznaczać na dwa sposoby. Pierwszy, stosowany w przypadku ulic o odpowiedniej szerokości, polega na wymalowaniu pasa  odpowiedniej szerokości (min. 1,5 m) i oznakowaniu wlotu i wylotu ulicy jednokierunkowej odpowiednimi znakami (D-3 i B-2 z tabliczkami T-22). Stosuje się też malowanie tego pasa na kolor czerwony w celu podkreślenia przestrzeni dla rowerów oraz jeżeli kontrapas skręca stosuje się azyle i wyspy rozdzielające, tak aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Segregacja fizyczna na skrzyżowaniach może mieć formę betonowego słupka lub większej wysepki.

Dodatkowo segregacja pełni rolę informacyjną, zwracając uwagę kierowców na fakt istnienia drogi rowerowej pod prąd. Druga metoda polega tylko na zmianie oznakowania pionowego i jest stosowana w przypadku węższy ulic, gdzie nie ma możliwości wyznaczenia pasa szerokości min. 1,5 m z powodu miejsc parkingowych dla samochodów lub innych przyczyn.

Gdzie w Elblągu pojawią się takie pasy rowerowe?


Kończą się obecnie prace projektowe nad wytyczeniem kontrapasa na ul. Wspólnej i części ul. Kościuszki na odcinku od ul. Wspólnej do skrętu w lewo do ,,miasteczka szkolnego’’ na ul. Saperów. Powstanie w ten sposób łącznik od ul. Sienkiewicza skracający drogę dla rowerzystów do domu studenckiego na ul. Wspólnej, do stadionu na ul. Agrykola i do celu wielu rowerowych podróży czyli ,,miasteczka szkolnego’’ oraz znajdujących się przy ul. Saperów urzędów.

W następnej kolejności za pomocą kontrapasów chcemy zlikwidować ,,wąskie gardła’’ na trasach podróży elbląskich rowerzystów, takie jak np. ulica Kosynierów Gdyńskich, Kręgielna, Okrężna, Kolejowa, Podchorążych itd.

Nowa organizacja ruchu będzie z pewnością wymagała zmiany przyzwyczajeń elbląskich kierowców oraz nauczenia się współdzielenia przestrzeni na jezdni z rowerzystami. Rowerzyści zaś bez obaw i zgodnie z przepisami powinni korzystać z nowego rozwiązania, które poprawi komfort jazdy i skróci czas ich przejazdu.

Mapka 1

Mapka 2


 

Urząd Miejski w Elblągu

 

Oceń tekst:

Ocen: 4

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (9)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +14
    ~ Kuba
    Środa, 05.09

    Idiotyzm w najczystszej postaci na zasadzie- "Fajnie mieć takie rozwiązanie. Dajmy je byle gdzie, byle było". To skrzyżowanie Wspólnej z Sienkiewicza samo w sobie jest niebezpieczne z powodu samochodów parkujących na chodniku, z którymi nikt nie może sobie poradzić, a zasłaniają widoczność.

  2. 2
    --1
    ~ fazi
    Środa, 05.09

    Oj, Kubuś, Kubuś :-)

  3. 3
    +7
    rhry
    Środa, 05.09

    NEBy się ucieszą bo będą mogli parkować na pasie dla rowerów

  4. 4
    +3
    ~ rowero
    Środa, 05.09

    słuszna krytyka, kontrpasy tylko na ulice takie jak na zdjęciu, prosto, bardzo dobra widocznosc i dla kierowcy i dla rowerzysty, niestety Kościuszki nie spełnia kryteriów do tego aby bezpiecznie wyznaczyć tam kontrpas

  5. 5
    +2
    ~ kontrpas ;D
    Środa, 05.09

    głupi pomysł mylący, niejasny, wprowadzający bałagan, jak wszystko w dzisiejszym świecie rządzonym przez pazernych idiotów. Jak namalowaliście ścieżkę dla rowerów to po jaki ch.. wpychać rowerzystów między samochody???

  6. 6
    +3
    ~ antyNEB
    Środa, 05.09

    ooo to NEBraska i taksowkarze gamonie beda zabijac rowerzystow na potege

  7. 7
    0
    ~ NOLI
    Środa, 05.09

    trzeba bylo zrobic ten pas srodkiem grunwaldzkiej

  8. 8
    0
    ~ tomi
    Czwartek, 06.09

    ... a sprawdził ktoś ile uczniów jeździ rowerami do szkoły ??? Bo ja jakoś nie widzę rowerzystów w szkole .... ale zobaczę większe korki z autobusu za to.

  9. 9
    0
    ~ ja
    Czwartek, 06.09

    Ul. Kręgielna to pomysł bez sensu!!! Uczniowie z II LO mogą spokojnie i bliżej dojechać do szkoły ul. Królewiecką, i tą drogą ze szkoły wyjechać. Kto to w ogóle wymyślił? I po co? Studenci z Zacisza dojadą i odjadą ul. Winną!!! Wspomniana ul. Kręgielna jest bardzo wąska i kontrapas jest niebezpieczny !!!!! Ludzie planujący , opamiętajcie się!!!!! Zjeżdzając z Królewieckiej nic nie widać co jest na Kręgielnej. Jeżdżę tamtędy codziennie samochodem!!! Zakręt przy budynku, który stoi prawie na jezdni, pod kątem 90 %. Bzdura totalna, to niedobry pomysł

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1510920524597