Dzisiaj pojęcie „konsument” bądź „reklamacja” są znane każdemu z nas. Codziennie występujemy w roli konsumenta, zawierając umowę sprzedaży np. przy zakupie bułki w sklepie, spodni lub sprzętu elektronicznego czy zawierając umowę o dzieło np. zlecając komuś wykonanie jakiejś usługi.
Większość z nas choć raz zmuszona była reklamować zakupiony towar lub wykonaną usługę i natknęła się przy tym na szereg problemów związanych z nie przyjęciem reklamacji lub jej negatywnym rozpatrzeniem. I co w takim wypadku zrobić? Każdy konsument (kupujący) ma prawo w takiej sytuacji wytoczyć powództwo przed sądem powszechnym przeciwko przedsiębiorcy (sprzedawcy), jeżeli nie zgadza się z jego stanowiskiem co do rozpatrzenia reklamacji i jest przekonany o zasadności swoich roszczeń.
Jednakże konsument może skorzystać również z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów cywilnoprawnych, które zmierzają do polubownego zakończenia sprawy. Jednym ze sposobów takiego rozwiązywania sporu jest mediacja, która jest przeprowadzana w Inspekcji Handlowej.
Postępowanie mediacyjne w Inspekcji Handlowej wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta. Mediację przeprowadza upoważniony do tego mediator. Mediator jest uprawniony do prowadzenia mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
Mediacje prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości. Strony sporu mogą w każdym czasie odmówić uczestnictwa lub wycofać się na każdym etapie postępowania mediacyjnego. Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, bądź wycofa się z procedury mediacji mediator odstępuje od prowadzenia mediacji.
Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.
Więcej informacji na ten temat można uzyskać w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie Delegatura w Elblągu, Hetmańska 31, tel. 55 641 78 80.