Dzięki nowemu systemowi opłacania składek do ZUS ilość popełnianych przez przedsiębiorców błędów spadła prawie do zera. W ubiegłym roku w całym kraju do Zakładu trafiało ok. 23 tysięcy błędnych przelewów miesięcznie. W styczniu i lutym tego roku było ich w całej Polsce zaledwie 82, z czego 39 wpłat zostało poprawnie przeksięgowanych natomiast 43 zwrócono na konto nadawcy.
Powyższe liczby pokazują, że sprawdził się nowy sposób opłacania składek. Polega na opłacaniu składki na tylko jedno, indywidualne konto przedsiębiorcy. Do grudnia 2017r. każdy przedsiębiorca musiał wpłacać składki na trzy lub nawet cztery (wraz ze składką na Fundusz Emerytur Pomostowych) różne rachunki podając dane identyfikacyjne. Od 1 stycznia każdy płatnik ma swój indywidualny numer rachunku składkowego, na który wpłaca składki, bez podziału na poszczególne fundusze. Przelewy nie muszą być też - jak to się działo dotychczas, dodatkowo opisywane identyfikatorem płatnika (np. NIP) oraz wskazaniem, za który miesiąc jest opłata. Indywidualny numer rachunku składkowego pozwala zidentyfikować każdy przelew. Indywidualny numer rachunku składkowego składa się z NIP-u płatnika składek. ZUS zaś każdy przelew księguje sam, z podziałem na poszczególne fundusze: Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Zdrowia, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.
Nowy system opłacania składek wykazał również ilość płatników, którzy posiadają zadłużenie a nie złożyli wniosku o rozłożenie długu na raty. W oddziale ZUS w Olsztynie jest ok 1300 dłużników, natomiast w Elblągu prawie 700. Dług powstał, dlatego, że po dokonaniu wpłat na indywidualne rachunki składkowe, wpłaty są w pierwszej kolejności księgowane na najstarsze zaległości a dopiero później na bieżące wpłaty. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, dług może oznaczać utratę prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub macierzyńskiego. Płatnik może złożyć wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Jeżeli nie jest w stanie spłacić zadłużenia jednorazowo powinien skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, dostępnym na sali obsługi klientów bądź telefonicznie. Stanowisko doradcy funkcjonuje w ZUS od początku lutego i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców, którzy mają jakiekolwiek problemy.
Anna Ilukiewicz
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa warmińsko-mazurskiego