Bezpieczeństwo danych firmy jest niezwykle ważne. Jeśli do wysyłania dokumentów przez PUE upoważniamy inne osoby – pracownika lub księgową pamiętajmy o zabezpieczeniu swoich danych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina: dane pełnomocników trzeba na bieżąco aktualizować, żeby informacje o firmie nie znalazły się w niepowołanych rękach. Praktyka pokazuje, że nie każdy o tym pamięta.
W ubiegłym roku w województwie warmińsko-mazurskim wpłynęło prawie 6,2 tysiąca wniosków o nadanie pełnomocnictw, a tylko 330 wniosków odwołujących upoważnienia.
Przedsiębiorcy najczęściej do załatwienia spraw swoje firmy w ZUS upoważniają pracowników lub pracowników biura rachunkowego. Taki dokument daje im możliwość wglądu w dane firmy, mogą odbierać korespondencję, złożyć dokumenty w ZUS jak również załatwić za płatnika większość spraw w ZUS. Ważne jest jednak by trzymać rękę na pulsie. Jeśli powierzamy obowiązki innej osobie należy odwołać wcześniej nadane pełnomocnictwo.
Po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE) możemy sprawdzić kto jest upoważniony do kontaktu z ZUS. Informacje o udzielonych upoważnieniach są w zakładce „Ustawienia”. Pełnomocnictwa może też zweryfikować przy okazji osobistej wizyty w instytucji.
Do nadawania i odwoływania pełnomocnictwa w ZUS służy formularz ZUS PEL. Jeśli przedsiębiorca ma elektroniczny podpis, może wysłać formularz przez internet z własnego konta na PUE. Pozostali mogą go dostarczyć tradycyjną pocztą albo osobiście.
Monika Górecka
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa warmińsko-mazurskiego