Niedziela, 17.11.2024, Imieniny: Waleria, Salomea, Grzegorz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii SPOŁECZNE

Klienci mają dość SPAMU płatnych smsów. Sprawdź, jak wyłączyć takie usługi

04.05.2015, 07:00:04 Rozmiar tekstu: A A A
Klienci mają dość SPAMU płatnych smsów. Sprawdź, jak wyłączyć takie usługi
Fot. Adrian Sajko

Użytkownicy różnych sieci komórkowych bardzo często dostają wyższe rachunki z niewiadomych przyczyn. Jak się okazuje, abonenci aktywowali usługi o podwyższonej opłacie, czasami nie zdając sobie z tego sprawy. Jak się bronić przed coraz bardziej natarczywymi smsami?
 

Mam telefon na abonament. Ostatnio przyszedł do mnie dużo większy rachunek niż zawsze. Zainteresowałam się sprawą i poszłam wyjaśnić sprawę do operatora. Okazało się, że mam włączoną subskrypcję i pobierało mi za to pieniądze, chociaż nie wysyłałam żadnego smsa. Czy ktoś w końcu zapanuje nad tymi reklamami przychodzącymi na telefon? Dlaczego to my, abonenci jesteśmy poszkodowani, chociaż sobie wcale nie życzymy takich smsów?

- napisała nasza czytelniczka.

Wszelkiego rodzaju gry, loterie i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.

Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej w Olsztynie, usługi o podwyższonej opłacie, świadczone z wykorzystaniem wiadomości SMS, podzielić można na dwa rodzaje. W pierwszym z nich za każdą wiadomość SMS wychodzącą z telefonu użytkownika, inaczej zwaną wiadomością MO (Mobile Originated), pobierana jest opłata.

Drugim typem  są subskrypcje. Ich uruchomienie odbywa się poprzez wysłanie przez użytkownika na wskazany numer wiadomości SMS, najczęściej bezpłatnej, lub podaniu numeru telefonu na stronie internetowej i wpisaniu otrzymanego na telefon kodu dostępu. Po uruchomieniu usługi prenumeraty (subskrypcji) płatnych wiadomości SMS, w ramach aktywowanej oferty na telefon użytkownika przychodzą wiadomości SMS, tzw. MT (Mobile Terminated), za które pobierane są od użytkownika opłaty. Częstotliwość przychodzenia SMS’ów oraz każdorazowy koszt ich odbioru określony jest w regulaminie usługi. W tym miejscu jeszcze raz należy podkreślić, iż subskrypcja płatnych wiadomości SMS jest aktywowana przez samego użytkownika  i powinna być dezaktywowana przez użytkownika, chyba że regulamin określa inaczej.

To oznacza, że abonent nie musi nawet wysyłać smsa, żeby włączyć daną usługę.

Istnieją trzy metody rejestracji do subskrypcji MT : przez wysłanie SMSa – użytkownik wysyła SMS zawierający PREFIKS na skrócony numer MT, przez WEB Opt-in (tzw. PIN flow) – polega na wpisaniu na stronie WWW numeru telefonu komórkowego, na który operator przesyła SMSa z kodem PIN, który następnie należy wpisać na stronie WWW aby aktywować usługę oraz przez WAP Opt-in (tzw. WAP billing) – dokonywana jest na stronach mobilnych poprzez kliknięcie w link lub button aktywujący Subskrypcję MT, po czym użytkownik jest przenoszony na stronę swojego operatora komórkowego, na której akceptuje aktywację usługi. Nie jest wymagane wpisywanie numeru telefonu czy PINu ani wysyłanie dodatkowych SMSów aby aktywować usługę. Metoda ta jest przeznaczona dla użytkowników internetu mobilnego.

Walka z organizatorami takich usług jest długa i żmudna. Jak się okazuje, w 99% takie procedery odbywają się zgodnie z prawem.  Jeżeli abonent uaktywnił już płatne smsy przychodzące z danej firmy, musi wejść bezpośrednio na stronę organizatora po czym ją wyłączyć.

Aby zabezpieczyć się przed takimi zdarzeniami, najlepiej jest zablokować takie usługi bezpośrednio u operatora. Przedstawiamy sposoby u czterech największych operatorów.

W Playu należy wysłać SMS o treści STOP na numer 6000. Aktywne subskrypcje można sprawdzić za pomocą SMS-a o treści LISTA na numer 6000. W Plusie należy wysłać SMS o treści START BLOKADA na numer 8888. Podobnie, jak u poprzedniego operatora, można sprawdzić subskrypcje wysyłając SMS o treści LISTA na numer 8888. W Orange abonenci mogą zarządzać swoim numerem logując się na konto internetowe. Natomiast w T-Mobile wszystko załatwimy, dzwoniąc pod numer 602 900 000 lub (22) 413 69 96 do biura obsługi abonenta.

UKE zdradza również najlepszy i najbardziej skuteczny sposób na walkę z płatnymi smsami.

Należy pamiętać, że podstawową linią obrony przed serwisami świadczącymi usługi o podwyższonej opłacie, jest daleko posunięta ostrożność samych konsumentów, którzy przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usługi powinni dokładnie zapoznać się z całą zawartością serwisu i regulaminem usługi, co pozwoli im na uniknięcie nieprzewidzianych kosztów

- podsumował Dawid Piekarz z Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Olsztynie.

Pamiętajmy również, że na żądanie abonenta operator telekomunikacyjny zobligowany jest do nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów. Obowiązek ten nie istnieje, jeżeli wiadomości SMS lub połączenia nie powodują kosztów po stronie odbiorcy.

Magdalena Marcinkiewicz

Oceń tekst:

Ocen: 3

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (56)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --16
    ~ sad
    Poniedziałek, 04.05

    Najpierw podaja byle gdzie numery, aktuwuja sobie jakies uslugi, a pozniej pretensje do operatora, ze rachunek wyzszy. Smieszne.

  2. 2
    +4
    ~ sonia111@onet.pl
    Poniedziałek, 04.05

    Dzięki, użyteczna informacja...............sprawdziłam i jest ok...............

  3. 3
    +16
    ~ JesusAlvaro
    Poniedziałek, 04.05

    Największym problemem jest fakt że abonent nie jest w stanie w żaden sposób udowodnić że nie wykupywał/aktywował subskrypcji. Znam osobiście 2 przypadki takich aktywacji "z sufitu", gdzie kategorycznie nie było mowy o wysyłaniu/klikaniu na cokolwiek. Procedura reklamacyjna u operatora jest bezowocna. W praktyce te złodziejskie serwisy biorą numery z sufitu i z dużą dozą prawdopodobieństwa dzieje się to przy współudziale operatorów.

  4. 4
    +16
    ~ Od środka...
    Poniedziałek, 04.05

    Sieci na tym zarabiają . PLUS< Oragne, T-Mbile, NJU Mobile, PLAY, Virgin Mobile i inne ....mają cichy układ z oszustami i na tym zarabiają.

  5. 5
    +6
    ~ eks-Elblążanka
    Poniedziałek, 04.05

    "Znam osobiście 2 przypadki takich aktywacji "z sufitu", gdzie kategorycznie nie było mowy o wysyłaniu/klikaniu na cokolwiek." - a ja osobiście nie znam takiej akcji żadnej. Zawsze po podaniu delikwentowi konkretnej daty i godziny, przeszukaniu skrzynki wysłanych lub historii stron internetowych, że akurat "tylko wysłał bezpłatnego smsa" , "rejestrował się na takiej specjalnej stronie" lub - UWAGA UWAGA - robił test na IQ i kazali podać numer telefonu, żeby sprawdzić wynik :) Uświadamiać, uświadamiać, uświadamiać!

  6. 6
    +1
    ~ Tomasz
    Poniedziałek, 04.05

    Już po raz enty wchodzę na tę stronę i nie dowiaduję się niczego...tzn czytam to co każdy wie. Mam nadzieję, że autororka czyta komentarze. To tak jakbyście napisali "nigdy już nie zmokniesz-najlepszy sposób na deszcz" a w artykule piszą mi o tym, że woda jest mokra i parasol trzeba nosić...nosz kur...AMERYKA!

  7. 7
    0
    ~ niepamiętamnicku
    Poniedziałek, 04.05

    Jestestem przeciętnym użytkownikiem telefonu komórkowego, od ok 14 lat. I jeszcze nigdy nie dostałem podwyzszonego rachunku. Nie wiem inni, ale nie zamawiając odpładnych subskrypcji "z nieba" mi się nie pojawią więc nie wiem jak "samo się zrobiło". Tłumaczenie trochę jak dziecka w przedszkolu.

  8. 8
    +1
    ~ niepamiętamnicku
    Poniedziałek, 04.05

    #przepraszam z błędy. Klawiatura do wymiany:)

  9. 9
    +1
    ~ zbikal
    Wtorek, 11.07

    Brawo "niepamiętamniku" tak trzymaj. Też nie rozumiem idiotów, którzy wsadzają swoje 3 grosze gdzie nie trzeba. Np niektórzy wpadają z niechcianą ciążą...a przecież gdyby debile zrezygnowali z seksu to nic by się nie stało..prawda? Gratuluję podejścia do tematu. I pozdrawiam

  10. 10
    0
    ~ Stevegency
    Sobota, 05.08

    <a href=http://kaf-ka.pl>kopie obraz&#243;w na zam&#243;wienie kaf-ka</a> <a href=http://minikoparki-krakow.pl>http://minikoparki-krakow.pl</a>

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.3260478973389