Azbest to niebezpieczny materiał używany niegdyś powszechnie w budownictwie. Z biegiem lat płyty azbestowo-cementowe ulegają korozji, woda wymywa cement z płyt odsłaniając azbestowe włókna, co stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzi. Może powodować pylicę, a nawet chorobę nowotworową. Tymczasem na terenie naszej gminy - jak i wielu polskich samorządów lokalnych - materiał ten zalega w postaci płyt na dachach i ścianach, czy rur. Gminy pomagają więc mieszkańcom w usuwaniu tych elementów. W jaki sposób radzi sobie z tym problemem Gmina Elbląg?
Ze statystyk opracowanych 4 lata temu, gdy powstawał Program oczyszczania powiatu elbląskiego z azbestu na lata 2010-2023 wynikało, że najwięcej wyrobów azbestowych w powiecie elbląskim znajduje się właśnie na terenie Gminy Elbląg. Zinwentaryzowano wtedy aż 160 247 m kw azbestu i wyrobów go zawierających, a także ponad 38 km rur azbestowo- cementowych, na całym terenie powiatu. Jak jednak donosi Raport Państwowego Zakładu Higieny z dn. 30.06.2000r. nie ma dowodów świadczących o tym, że azbest spożyty w wodzie jest szkodliwy dla zdrowia. Dlatego w tej konkretnej sytuacji zastępowanie rur azbestowo – cementowych w instalacjach ziemnych wyrobami bezazbestowymi powinno następować sukcesywnie, w miarę technicznego zużycia lub w przypadku woli wymiany na rury bezazbestowe.
Odpady azbestowo – cementowe stanowiły niegdyś bardzo cenny surowiec wykorzystywany szeroko przez mieszkańców; dziś to istotne źródło emisji pyłu. Odpady te zastosowane do utwardzania podwórek, podjazdów czy dróg, uległy zużyciu i degradacji pod wpływem warunków atmosferycznych, co jest przyczyną uwalniania się włókien azbestu do powietrza. A wszystkie gatunki azbestu są rakotwórcze dla ludzi w przypadku gdy jest on wdychany. Okres utajniony choroby nowotworowej wywołanej wdychaniem azbestu wynosi 15 – 20 lat.
Jak zatem gminy pomagają mieszkańcom w usuwaniu azbestu ze swego otoczenia? Gmina Elbląg już po raz kolejny chce na powyższe pozyskać pieniądze z budżetu centralnego. Każdy, kto w tym roku planuje usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu swoich nieruchomości zlokalizowanych na obszarze naszej gminy i jest zainteresowany skorzystaniem z pomocy finansowej w tym zakresie, powinien złożyć w Urzędzie Gminy Elbląg w terminie do dnia 28 lutego 2014r. wniosek o udzielenie dotacji na ten cel.
Samorząd pozyskuje na powyższe pieniądze z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a potem udostępnia je mieszkańcom w ramach własnych programów usuwania azbestu - Elblążanie będą mogli otrzymać bezzwrotne dofinansowanie od gmin na usunięcie azbestu. Na chwilę obecną trudno powiedzieć do jakiej wysokości kosztów ta refundacja będzie obowiązywała. Dopiero gdy wpłyną do nas wnioski określimy, ile taka usługa będzie kosztowała i przeanalizujemy, czy możemy uwzględnić je wszystkie, czy tylko część. - poinformowano nas dziś w Urzędzie Gminy w Elblągu, w referacie Ochrony Środowiska.
W zeszłym roku takich wniosków do Urzędu Gminy w Elblągu wpłynęło 13 i wszystkie zostały uwzględnione - Refundacją objęte zostaną koszty związane z demontażem, odbiorem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest; zaś elementy azbestowe, które są już zdemontowane zostaną przetransportowane i zutylizowane - wskazuje Urząd Gminy w Elblągu.
Odpady zawierające azbest należy kierować na składowiska urządzone według zasad ogólnie obowiązujących dla odpadów niebezpiecznych, z wyjątkiem małej grupy odpadów zawierających azbest, dla których dopuszcza się zamykanie w masie betonowej lub przekształcanie w procesach fizycznych i chemicznych.
W przyszłym roku, jeśli Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ogłosi kolejny taki konkurs, Gmina Elbląg przystąpi do niego ponownie.
Ze statystyk opracowanych 4 lata temu, gdy powstawał Program oczyszczania powiatu elbląskiego z azbestu na lata 2010-2023 wynikało, że najwięcej wyrobów azbestowych w powiecie elbląskim znajduje się właśnie na terenie Gminy Elbląg. Zinwentaryzowano wtedy aż 160 247 m kw azbestu i wyrobów go zawierających, a także ponad 38 km rur azbestowo- cementowych, na całym terenie powiatu. Jak jednak donosi Raport Państwowego Zakładu Higieny z dn. 30.06.2000r. nie ma dowodów świadczących o tym, że azbest spożyty w wodzie jest szkodliwy dla zdrowia. Dlatego w tej konkretnej sytuacji zastępowanie rur azbestowo – cementowych w instalacjach ziemnych wyrobami bezazbestowymi powinno następować sukcesywnie, w miarę technicznego zużycia lub w przypadku woli wymiany na rury bezazbestowe.
Odpady azbestowo – cementowe stanowiły niegdyś bardzo cenny surowiec wykorzystywany szeroko przez mieszkańców; dziś to istotne źródło emisji pyłu. Odpady te zastosowane do utwardzania podwórek, podjazdów czy dróg, uległy zużyciu i degradacji pod wpływem warunków atmosferycznych, co jest przyczyną uwalniania się włókien azbestu do powietrza. A wszystkie gatunki azbestu są rakotwórcze dla ludzi w przypadku gdy jest on wdychany. Okres utajniony choroby nowotworowej wywołanej wdychaniem azbestu wynosi 15 – 20 lat.
Jak zatem gminy pomagają mieszkańcom w usuwaniu azbestu ze swego otoczenia? Gmina Elbląg już po raz kolejny chce na powyższe pozyskać pieniądze z budżetu centralnego. Każdy, kto w tym roku planuje usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu swoich nieruchomości zlokalizowanych na obszarze naszej gminy i jest zainteresowany skorzystaniem z pomocy finansowej w tym zakresie, powinien złożyć w Urzędzie Gminy Elbląg w terminie do dnia 28 lutego 2014r. wniosek o udzielenie dotacji na ten cel.
Samorząd pozyskuje na powyższe pieniądze z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a potem udostępnia je mieszkańcom w ramach własnych programów usuwania azbestu - Elblążanie będą mogli otrzymać bezzwrotne dofinansowanie od gmin na usunięcie azbestu. Na chwilę obecną trudno powiedzieć do jakiej wysokości kosztów ta refundacja będzie obowiązywała. Dopiero gdy wpłyną do nas wnioski określimy, ile taka usługa będzie kosztowała i przeanalizujemy, czy możemy uwzględnić je wszystkie, czy tylko część. - poinformowano nas dziś w Urzędzie Gminy w Elblągu, w referacie Ochrony Środowiska.
W zeszłym roku takich wniosków do Urzędu Gminy w Elblągu wpłynęło 13 i wszystkie zostały uwzględnione - Refundacją objęte zostaną koszty związane z demontażem, odbiorem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest; zaś elementy azbestowe, które są już zdemontowane zostaną przetransportowane i zutylizowane - wskazuje Urząd Gminy w Elblągu.
Odpady zawierające azbest należy kierować na składowiska urządzone według zasad ogólnie obowiązujących dla odpadów niebezpiecznych, z wyjątkiem małej grupy odpadów zawierających azbest, dla których dopuszcza się zamykanie w masie betonowej lub przekształcanie w procesach fizycznych i chemicznych.
W przyszłym roku, jeśli Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ogłosi kolejny taki konkurs, Gmina Elbląg przystąpi do niego ponownie.
piszecie o Gminie Elbląg - czy raczej o Gminie Miasto Elbląg - bo to dwa różne twory :)?
W tekście przytacza się Urząd Gminy w Elblągu, a więc jasne jest, że nie chodzi gminę miasto Elbląg.
Oni tak pisza, żeby człowiek nie wiedział o co chodzi.Maja gdzieś to miasto azbest ludzi i wieś