Robimy zakupy, korzystamy z różnych usług ale czy pamiętamy o paragonie? Często paragon stanowi jedyny dowód zakupu i jest podstawą reklamacji.
Akcja „Weź paragon" to kolejna ogólnopolska odsłona akcji Ministerstwa Finansów.. Jej podstawowym założeniem, podobnie jak w latach poprzednich, jest kontrola wywiązywania się przez przedsiębiorców z obowiązków ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących i wystawania paragonów. Jej celem jest uświadomienie konsumentom, że prosząc o paragon przy zakupach towarów lub usług, wspierają uczciwą konkurencję, jednocześnie zapewniając sobie możliwość dochodzenia swoich praw w przypadku np. reklamacji. Paragon jest dowodem zakupu, ale również dowodem uczciwej działalności sprzedawcy. Biorąc paragon:
- ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
- mamy możliwość porównywania cen,
- wspieramy uczciwą konkurencję,
- uzyskujemy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
- zmniejszamy szarą strefę.
Przypominamy, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Wydanie paragonu fiskalnego jest obowiązkiem sprzedawcy.
Aneta Dziemidowicz
Kierownik Działu
Dział Obsługi Bezpośredniej
Urząd Skarbowy w Elblągu