Przed rozpoczęciem wczorajszej (8.01.) debaty budżetowej radnym zostały przedstawione autopoprawki do projektu budżetu, które zaproponował Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski. - W tym roku powinniśmy przygotować projekty, które będziemy chcieli zgłosić w celu uzyskania środków z Unii Europejskiej i będziemy musieli szukać wszelkich możliwych oszczędności w wydatkach bieżących - stwierdził.
- Przejście części zobowiązań z poprzedniego roku, środki finansowe, którymi dysponowało miasto, mniejsza sprzedaż spowodowało, że powstały nam na niektórych inwestycjach zobowiązania - stwierdził Witold Wróblewski. - To jest uwzględnione w autopoprawkach.
Prezydent zwrócił uwagę na to, że niektóre inwestycje mogą zostać sfinansowane ze środków zewnętrznych. - Myślę tu nie tylko o środkach unijnych, ale również o środkach z rezerw ministrów, czy ze środków urzędu Marszałkowskiego - dodał.
Propozycje, które wniósł pod dyskusję Witold Wróblewski, obejmowały zmniejszenie środków na budowę ścieżek rowerowych (o 150 tys. zł), odnowę nawierzchni odcinków chodników, zatok autobusowych (200 tys. zł), przebudowę ul. Moniuszki (1 mln 18 tys.), budowę ciągu rowerowo- pieszego wraz z oświetleniem Fromborska-Zajazd-Krasny Las (330 tys.), Europark (82 tys. 400), przebudowę ul. Szucha i ulic przylegających (20 tys.), zakup trzech komputerów, dwóch drukarek i skanera (20 tys.).
- Ścieżki rowerowe znajdują się wśród priorytetów, które można sfinansować środkami z Unii Europejskiej - wyjaśniał Prezydent. - Zakładaliśmy na osiedlu Fromborska- Zajazd-Krasny Las środki, które będą przewidziane tylko z budżetu miasta. Zostawiamy 800 metrów ciągu pieszo-rowerowego, czyli to, co jest przygotowane do zrealizowania, a pozostałe propozycje związane ze ścieżkami rowerowymi na dzisiaj proponujemy zmniejszyć te wydatki po to, by przygotować projekt na dofinansowanie z Unii. Odnowa nawierzchni odcinków chodników i zatok autobusowych jest to w całości przewidziane do realizacji z budżetu miasta. Myślę, że trzeba to będzie realizować w ramach bieżącego utrzymania dróg nie tworząc osobnej pozycji.
Czy zostaną opóźnione prace na ul. Moniuszki?
Proponuję zmniejszenie o 1 mln 18 tys. na dzisiaj. W przyszłym roku kończymy budowę Centrum Rekreacji Wodnej i drogi dojazdowe powinny być wykonane. Co do samej propozycji ul. Moniuszki, trzeba albo poszukać ze źródeł zewnętrznych prawdziwego dofinansowania, albo w tej sytuacji rozważyć inny zakres wykonania tego przedsięwzięcia. Nie stać nas na robienie wielu dróg tylko i wyłącznie ze środków własnych
- podkreślił Prezydent.
Wśród propozycji zmniejszenia środków znalazła się również pozycja Europaku. - Jedno to jest rezygnacja z opracowania koreferatów do dokumentacji, ale mamy również część związaną z aktualizacją koncepcji. Chcę powrócić do przedsięwzięcia koncepcji Europarku. Przypominam, że chodzi o cały Europark, do Cmentarza Dębica. Taka koncepcja była opracowana i trzeba pod kątem pozyskania środków europejskich wrócić do tego i przygotować projekty, które będą dotyczyły samorządu, jak również pozyskania inwestorów na ten teren - dodał Witold Wróblewski.
Prezydent odniósł się również do zmniejszenia środków na przebudowę ul. Sucha, Gdyńskiej, Skierniewickiej i Szczecińskiej.
Jest to wieloletnie zadanie. Jeśli nie znajdziemy środków z Unii Europejskiej, będzie to trudna inwestycja do zrealizowania tyko ze środków własnych
- dodał Witold Wróblewski.
Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2015-2019. Miałaby ona zostać wstrzymana do momentu znalezienia dofinansowania z UE.
Prezydent chce również zmienić plany związane z budową budynku socjalnego. - Myślę, że powinniśmy przymierzyć się do budowy budynku komunalnego. Budynków o standardzie socjalnym mamy sporo. Powinniśmy wybudować budynek komunalny i tam przenosić ludzi na lepsze standardy - dodał.
Departamentowi Rozwoju i Dróg Witold Wróblewski chce "zabrać" 20 tys. zł, które miały zostać przeznaczone na zakup trzech komputerów, dwóch drukarek i skanera. - Może być to realizowane w ramach całego zamówienia z Urzędu, nie tylko i wyłącznie jednego Departamentu. Wydzielenie kosztów pod tzw. pomoc techniczną nie jest problemem - stwierdził.
Autopoprawka uwzględniła także zwiększenie wydatków przebudowy ulic oraz drogowych obiektów inżynierskich stanowiących ciąg DW 503 (124 tys.) i II etap Elbląskiego Parku Technologicznego (700 tys.).
Radni zagłosują nad przyjęciem budżetu 29 stycznia.
W.Wroblewski to jak widać spokojny i kompetentny menadżer. Dobry wybór Elblążan
Panie Wróblewski, niech Pan lepiej powie, ile osób zamierza Pan zatrudnić ze swojej świty w ramach tych oszczędności. Bo jak rozumiem zobowiązania z kampanii nadal są do uregulowania. Bardziej fałszywej osoby na tym stanowisku nie mogło być. Cofamy się w przeszłość, żeby dokańczać bzdurne pomysły ekipy Słoniny. A Pana arogancja, buta i pycha w szczególności do pracowników przekracza wszelkie granice. Niech Pan tylko nie zapomina, że to dzięki nim będzie Pan w stanie realizować zadania.
Pycha i buta Wróblewskiego - to jego typowe zachowanie.
O czym wy piszecie????? Przecież ten człowiek nie umiał odpowiedzieć na żadne pytanie w sposób rzeczowy i konkretny. Jego wypowiedzi są lakoniczne i płytkie. Brak orientacji w każdym temacie bije po oczach. Nawet laik, który nie zna się na niczym jest w stanie to zauważyć. Na wszystko będą pieniądze z unii, jak mówi prezydent. Tylko nikt nie wie czy unia da te pieniądze. Bajdurzenie dziadka rodem z PRL.
Brak pieniędzy na chodniki i ścieżki rowerowe - za to mamy 3 vice prezydentów, którym trzeba bardzo dobrze płacić bo to są wybitni fachowcy !
Pycha i buta... to słyszę od urzędników naszego Magistratu. Prawda jest taka ,że wreszcie Prezydent bierze się za nich i czegoś od nich wymaga. Wilk odpuszczał do wyborów z wiadomych powodów. Panie Prezydencie tak trzymać.
Niech sobie pensję zmniejszy prezydent i wice
Jak widać prezydent tnie na wszystko kasę. Co tam chodniki i ścieżki rowerowe. Grunt, że ma stołek i kasę dla siebie.
8 mld zł otrzyma pięć województw wsch. w latach 2014-20 z programu POPW, w tym "nasze" woj. olsztyńskie zwane czasami mylnie warmińsko-mazurskim. Ponad 1 mld to środki na rozwój transportu miejskiego, przeznaczone jednak tak jak poprzednio tylko dla stolic województw, bo to one wg założeń rządu są lokomotywami rozwoju regionalnego. Czyli taki Olsztyn będzie sobie rozbudowywał tramwaje, może metro albo i osiedlowe porty lotnicze a w Elblągu zrobi się skansen miejskiej komunikacji z atrakcjami typu survival: dojedzie czy nie, spłonie po drodze czy się rozsypie? Jest miło i nawet trudno winić Olsztyn za to, że wykorzystuje takie możliwości jakie mu wkłada do ręki obecna polityka naszego rządu. Kiedyś cały kraj budował swoją stolicę, dzisiaj regiony maja sie cieszyć, że ich kosztem buduje się osrodki metropolitalne.
Dwóch radnych z PO obecnych na debacie - to jakiś żart