Jest w Elblągu kilka skrzyżowań, których pokonanie powoduje u kierowców wzrost ciśnienia i dodatkowe nerwy. Wszystkiemu winne są zbyt krótkie cykle wyświetlenia na sygnalizatorach zielonego światła. Dla przykładu skręt w lewo z ul. Nowowiejskiej w 12 Lutego możliwy jest tylko przez około 8 sekund, co pozwala na przejazd zaledwie trzech samochodów. Nie dziwi więc fakt, że zdenerwowani kierowcy, naginając przepisy, wjeżdżają na skrzyżowanie na „późnym żółtym”.
Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu problemowi na jednym z największych elbląskich skrzyżowań, znajdującym się u zbiegu ulic Nowowiejska – Królewiecka – Płk. Dąbka – Teatralna – 12 Lutego. Z racji swojej wielkości, cykl poszczególnych świateł na sygnalizatorach jest dość krótki. Najgorzej sytuacja wygląda na lewoskrętach.
Przy włączonej sygnalizacji, możliwość skrętu w lewo zarówno w kierunku Nowowiejska – 12 Lutego, jak i Teatralna – Płk. Dąbka, jest bardzo ograniczona czasowo. Na manewr ten kierowcy mają tu po około 8 sekund, co pozwala na przejazd trzech, maksymalnie czterech pojazdów. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu problem ten jest szczególnie zauważalny. Nie dziwi więc fakt, że gdy któryś z stojących z przodu kierowców „zaśpi”, to pozostali w nerwach często wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Nieco lepiej sytuacja wygląda na relacji skrętu w lewo z ul. 12 Lutego w Teatralną, gdzie na zielone światło możemy liczyć przez około 10 sekund. To pozwala na pokonanie skrzyżowania w ciągu jednego cyklu świateł średnio przez pięć do sześciu samochodów.
Najwięcej czasu na skręt w lewo, kierowcy mają na relacji Królewiecka – Płk. Dąbka i Płk. Dąbka – Nowowiejska, gdzie manewr ten możliwy jest na dwóch przeznaczonych do tego pasach jezdni.
Dla zdenerwowanych zbyt długim oczekiwaniem na zielone światło kierowców, mamy dobre wieści. Od najbliższego poniedziałku, 26 czerwca na skrzyżowaniu tym nastąpią spore zmiany w organizacji ruchu. W związku z budową torowiska na ul. 12 Lutego, przez miesiąc zamknięta zostanie część skrzyżowania. Kierujący nie będą już mieli możliwości m.in. skrętu w lewo z ul. 12 Lutego w Teatralną, z Płk. Dąbka w Nowowiejską, ani z ul. Teatralnej w Płk. Dąbka. Po wybudowaniu torowiska, na powyższym skrzyżowaniu nastąpią również zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej, związane z wprowadzeniem ruchu tramwajów na ul. 12 Lutego
Czy to rozwiąże problem zbyt krótkich cykli światła zielonego? O tym dowiemy się już wkrótce.
To jeszcze nic - na tym samym węźle komunikacyjnym jak się skręca z ul. Królewieckiej w prawo w Dąbka jest sygnalizator, na którym non stop świeci czerwone światło (NIGDY NIE ZMIENIA SIĘ NA ZIELONE) tylko czasowo wskakuje dodatkowa zielona strzałka. Jak pewnie większość wie część sąsiadów zza zachodniej granicy nie pojedzie na zielonej strzałce tylko czeka na zielone - życzę powodzenia stojąc za takim. Ja już raz tego doświadczyłem.
mnie osobiście wku..... brak powtórników w niektórych miejscach i jak staniesz pierwszy na czerwonym to musisz łeb zadzierać do góry ( np. zaraz po skręcie w lewo z ulicy Hetmańskiej w Grunwaldzką pierwsze najbliższe światła - dla mnie tragedia że nikt tego nie zauważa albo zauważa i nic się z tym nie robi ! )
A jak piesi mają 5 sekund by przejść, to w porządku?
BARDI ma rację- ja tam jeżdżę na czerwonym, druga kwestia- z nowowiejskiej w prawo w Płk. Dąbka- CZEMU TAM NIE MA ZIELONEJ STRZAŁKI- chore
Jak non stop piszemy że potrzebne jest przejście podziemne ul. Nowowiejska i ul 12lutego to macie to w d. To stojące.
Udręka to sygnalizacja świetlana przy rynku. Przemalowano pasy ruchu ale sygnalizatory zostały po staremu. Teraz jest taki efekt, że sygnalizator nie jest na wprost pasa ruchu i tylko czekać, jak ktoś się pomyli. Oczywiście pozwie miasto, za niepoprawną sygnalizację.
Mysle ze wiekszym problemem jest brak mozliwosci zawracania na ul. Nowowiejskiej na wjezdzie do biedronki, nie mozna tez zawrócic na wspomnianym skrecie w lewo z nowowiejskiej w 12-go lutego. Jezeli chodzi o długosc swiateł to zobaczcie jak długo jest zielone swiatło na ul. Grunwaldzkiej jadac od PWSZ skrecajac w lewo na dworzec. Zaleznie od reakcji pierwszego kierowcy 1-2 samochody.
Wprowadzenie tramwajów absolutnie nie powinno spowodować żadnch KORZYSTNYCH zmian dla kierowców bo to tramwaje powinny mieć ABSOLUTNY priorytet w pokonaniu tego i innych skrzyżowań. Tylko tak można zachęcać ludzi do korzystania z ZKM a nie z samochodów
hahahahahah przejście podziemne :) beka widzę że niektórzy ludzie to mają nieźle w głowach ...
Jeszcze dodam inne miejsce do poprawy. Skrzyżowanie Giermków - Hetmańska. Gdy auta skręcają na zielonym z Hetmańskiej w Giermków, w tym samym czasie ci co chcą skręcić z Giermków w Hetmańską mają czerwone, chociaż ich przejazd z niczym nie koliduje