Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na wystawę o charakterze retrospektywnym “Ślady 1961-2021” Tomka Kawiaka, na której zaprezentowane zostaną dzieła zrealizowane przez artystę na przestrzeni 60-ciu lat, wykonane w różnych technikach: rysunki, kolaże, szkice, fotografie i instalacje. Pojawią się serie prac, takich jak: „Chwile Tomaszowe”, „Malarstwo na Osi”, czy „Historia cegły”. Ukazana zostanie również dokumentacja z akcji, którą artysta prowadzi od 1976 roku – tzw. „cegłowania – BRICKWORK”.
Tomek Kawiak podróżując po świecie, w miejscach swojego pobytu, pozostawia własną artystyczną cegłę, którą wcześniej wypala wraz z pieczęcią, w czerwonej glinie (m.in. jedną wkomponował w Chiński Mur, z innych wykonał klapki dla buddyjskiego mnicha). To swego rodzaju tropy, wiodące widza drogami jakie przebył twórca.
Wystawa prezentowana będzie w Nawie głównej i Prezbiterium.
Wernisaż wystawy: 23 czerwca 2022 r., godz. 18.00
Oprowadzanie kuratorskie: 23 czerwca 2022 r., godz. 17.30
Wystawa potrwa do 8 września 2022 r.
Kuratorka: Karina Dzieweczyńska
Artysta po ponad 50-ciu latach twórczości ponownie zawita do Galerii EL. W 1971 roku Tomek Kawiak, będąc już na emigracji w Paryżu, zainaugurował wieloletnią akcję wymiany, pod nazwą Troc-Art (sztuka wymiany – wymiana jako sztuka). Wprowadził w obieg międzyludzki różnego rodzaju przedmioty, znaki i idee, które poprzez sam akt lub intencję wymiany, nabierały nowych kontekstów i znaczeń. W ramach tej wymiany, Kawiak nadesłał z Francji swoją pracę do Elbląga na IV Biennale Form Przestrzennych „Zjazd Marzycieli”.
„Była to praca w formie baneru (zwiniętego na potrzeby wysyłki w rulon), o szerokości 1 metra i długości 5 metrów, wykonanego z dwustronnego, przezroczystego plastiku, w którym (jak w swego rodzaju torbie) zamieściłem dokumentację mojej wymiany »Troc-Art«. Znalazły się tam na pewno kwity z wymiany, jakieś teksty, czy seria czarno-białych zdjęć mojej postaci w kapeluszu łowickim i w ogrodniczkach dżinsowych. Baner zakończyłem czarnym skoczem na dole i na górze, miał też kółka metalowe w rogach – przydatne do zawieszenia w przestrzeni. Dodatkową częścią nadesłanej na »Zjazd Marzycieli« pracy była kaseta z nagranym dźwiękiem. Umieszczony na dole, obok zawieszonego baneru magnetofon, odtwarzał zapętlone nagranie z propozycją wymiany” - Wspomina artysta
Tym razem artysta pojawi się w Galerii EL osobiście, co więcej – z ponad 50-letnim „bagażem” swojej twórczości.
Cntrum Sztuki Galeria EL