W ramach popularyzacji kultury rosyjskiej, zapraszamy na Wakacje z Kinem Rosyjskim, które umożliwiło nam Rosyjskie Centrum Nauki i Kultury w Gdańsku. Wyświetlimy cztery filmy pełnometrażowe, w tym jeden dokumentalny z 1929 r.
Filmy rosyjskie nieodłącznie kojarzą się nam z epoką komunistycznej propagandy, obciachowej treści i formy ale równocześnie z przepiękną literaturą i muzyką o głębokich treściach egzystencjalnych i filozoficznych. To powrót do minionych lat, kiedy TV Polska serwowała nam klasyki kina rosyjskiego, jak „Lecą żurawie” czy „ Pancernik Potiomkin” lub „Świat się śmieje”. Niestety, tych filmów nie mamy. Proponujemy Państwu cztery czwartkowe spotkania w Sali Kinowej Biblioteki Elbląskiej (godz.18:00):
7.07. Człowiek z kamerą filmową, reż. Dżiga Wiertow, 1929 r., Czas trwania : 68 min., Dokumentalny,
14.07. Mam dwadzieścia lat, reż. Marlen Chucyjew, 1964 r., Czas trwania :189 min., Dramat,
4.08. Foutté, reż. Boris Jermołajew, Władimir Wasiljew, 1986 r., Czas trwania : 96 min., Dramat,
25.08. Trzy plus dwa, reż. Giennadij Nilów, 1963 r., Czas trwania : 101 min., Komedia.
Wstęp wolny.
Pierwszym z wyświetlanych filmów będzie Człowiek z kamerą filmową, reż. Dżiga Wiertow.
W drugiej połowie lat 20-tych XX wieku Europę zalało kino radzieckie. Do około 1925 r. nikt nie brał ZSRR pod uwagę jako twórcy filmów - brakowało tam pieniędzy na produkcję, taśm, hal zdjęciowych, aparatury itd., dlatego nagłe pojawienie się ZSRR na rynku filmowym było dla wszystkich ogromnym zaskoczeniem. Prekursorem radzieckiego kina był Dżiga Wiertow. Propagował on film dokumentalny bez scenariusza, rejestrujący życie takie jakie jest. Odrzucał fabułę i inscenizację aktorską, głosił natomiast wszechmoc kamery filmowej, która może chwytać rzeczywistość z różnych zaskakujących punktów widzenia, ukradkiem, znienacka.
Eksperymentalny niemy film dokumentalny Dżigi Wiertowa ukazujący jeden dzień z życia wielkiego miasta. Od świtu do zmierzchu Wiertow ukazuje mieszkańców miast Związku Radzieckiego. Pokazuje ich podczas porannej pobudki, codziennej pracy i zabawy oraz w zderzeniu z maszynerią nowoczesnego życia. Obrazy te zestawione są z autotematycznymi fragmentami, które ukazują procesy towarzyszące tworzeniu dzieła filmowego. Człowiek z kamerą jest jednym z najbardziej wpływowych filmów epoki kina niemego. Wiertow użył w tym dziele wielu nowatorskich technik filmowych takich jak przyspieszenie i zwolnienie obrazu, podwójna ekspozycja, przeskoki i zatrzymania klatek. W ten sposób reżyser nie tylko sfilmował współczesne mu wielkie miasto, ale także stworzył własną, indywidualną wypowiedź na temat życia w nowoczesnym świecie oraz możliwości i zadań kinemtografii.
Film znalazł się na liście stu najlepszych filmów w historii kina stworzonej przez magazyn Times w 2005 roku.
Sala Kinowa Biblioteki Elbląskiej, 7 lipca godz. 18:00, Wstęp wolny