Poseł Jerzy Wilk w marcu br. skierował zapytanie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka w sprawie możliwości dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa w 2017 r. zadania "Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu na rzece Fiszewka” znajdującym się na odcinku Jegłownik - Gronowo Elbląskie w miejscowości Mojkowo. Okazało się, że na ten cel zostanie przeznaczone ponad 1 mln zł.
Planowane zadanie zakłada rozbiórkę już istniejącego, żelbetonowego mostu oraz budowę nowego mostu na rzece Fiszewka. - Droga powiatowa nr 1103N przebiega przez teren trzech gmin Elbląg, Gronowo Elbląskie i Markusy. Stanowi najkrótsze połączenie Gminy Gronowo Elbląskie i Markusy przez odcinek DK nr 22 z Elblągiem. W gminie Gronowo Elbląskie, gdzie usytuowany jest obiekt, nie ma dróg wojewódzkich, jedyną drogą wyższej kategorii jest droga krajowa nr 22 – wyjaśnia poseł.
Jerzy Wilk zaznacza, że droga powiatowa nr 1103N stanowi strategiczny ciąg komunikacyjny, po którym odbywa się cały ruch pojazdów. - Odcinek Gronowo Elbląskie – Jegłownik stanowi też alternatywę dla ruchu kołowego DK nr 22. Częste wypadki i kolizje drogowe na odc. DK 22 pomiędzy Starym Polem a Jegłownikiem, powodują skierowanie ruchu na omawianą drogę – mówił.
Zdaniem posła ta inwestycja jest konieczna.
- Budowa nowego mostu ma dla mieszkańców priorytetowe znaczenie. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że ogólny zły stan istniejącego mostu kwalifikuje go do bezwzględnej rozbiórki i budowy nowego obiektu. W awaryjnym stanie znajduje się ustrój nośny w strefie przypodporowej i korpus przyczółku od strony miejscowości Gronowo Elbląskie, gdzie stwierdzono pęknięcia i znaczny stopień uszkodzenia i degradacji ustroju – tłumaczy Jerzy Wilk. -Pęknięcie korpusu przyczółku, a w konsekwencji ustroju nośnego przęsła spowodowało utratę stateczności podpory. Wprowadzone ograniczenie tonażowe dla poruszających się pojazdów na podstawie stanu technicznego mostu znacznie utrudnia dostępność komunikacyjną lokalnych ośrodków gospodarczych, przedsiębiorstw, zakładów pracy oraz instytucji publicznych.
W czym tkwi problem?
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że powiat elbląski posiada stosowną dokumentację i ważną decyzję o pozwoleniu na budowę, jednak z powodów finansowych nie jest w stanie samodzielnie zrealizować tej inwestycji
– dodał Jerzy Wilk.
Czy Minister uważa rozbiórkę starego i budowę nowego mostu za zasadną? Stanowisko w tej sprawie wydał Jerzy Szmit, Podsekretarz Stanu. - Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznacza się na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu oraz w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu – wymieniał Jerzy Szmit.
W lutym br. Zarząd Powiatu Elbląskiego złożył do Ministra wniosek w tej samej sprawie.
Zadanie to zostało pozytywnie zweryfikowane i uzyska dofinansowanie w wysokości 1 043 200 zł. W resorcie infrastruktury i budownictwa zakończone zostały już prace związane z podziałem środków rezerwy subwencji ogólnej na rok 2017. Obecnie Minister Finansów przekazuje do poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego decyzje o zwiększeniu subwencji ogólnej na realizację wnioskowanych zadań na drogach samorządowych
- wyjaśnia Jerzy Szmit.
Można.można.brawo.teraz czas by kama:ok w koło .wyspy spichrzów był zdatny do pływania łodziami i kajakami.mostki też.