W styczniu, w Sejmie, odbyło się pierwsze czytanie dokumentu, który precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dziś zostało przedstawione sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Co z niego wynika?
Ustawa z założenia ma na celu usprawnić realizację budowy Kanału, którego zakończenie jest zaplanowane na 2022 r.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej
– informuje Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Dziś, 22 lutego, poseł Jerzy Wilk odczytał w Sejmie sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o rządowym projekcie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. - Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie z zasadniczych powodów, wynikających z nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie. Ustawa służy realizacji dobra publicznego, jakim jest budowa nowej drogi wodnej. Doświadczenia wywiedzione z budowy dróg lądowych wskazują, że skupienie w jednej regulacji decyzji administracyjno-rzeczowych powoduje efektywne i rozsądne w czasie realizowanie inwestycji dotyczących dróg komunikacyjnych. Szybkie i skuteczne wykonanie nowej drogi wodnej wymaga skrócenia postępowania administracyjnego i konsolidacji wydawanych obecnie odrębnie decyzji w jednym akcie administracyjnym – mówił Jerzy Wilk.
Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 26 stycznia, projekt trawił do Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w celu rozpatrzenia. - W posiedzeniu uczestniczyły przedstawicielki Polskiego Klubu Ekologicznego, które zaprezentowały stanowisko w sprawie ochrony Mierzei Wiślanej. W czasie dyskusji zgłoszono poprawki doprecyzowujące zapisy projektu ustawy oraz o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym. Komisja bez sprzeciwu opowiedziała się za przyjęciem sprawozdania – informuje Jerzy Wilk.
Ustawa ta jest bardzo oczekiwana przez mieszkańców gmin położonych nad Zalewem Wiślanym ze szczególnym uwzględnieniem miasta Elbląga
– zaznaczył poseł przedstawiając dziś w Sejmie również stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w tej sprawie.
Jerzy Wilk podczas swojego wystąpienia przytoczył także słowa Jarosława Kaczyńskiego. - 10 listopada 2006 roku w porcie elbląskim, Premier Jarosław Kaczyński powiedział : ,,Elbląg, to dla mnie miejsce szczególne. To tu odżyła nadzieja na dobre dziś i lepsze jutro, którą niosła Solidarność. Gdy przeszło dwadzieścia lat temu Elblążanie zaufali mi i wybrali senatorem, zrodziło się wielkie marzenie, ściśle związane z tym miastem, jego potencjałem. To właśnie wtedy pomyślałem : tu musi być port-nowoczesne okno na świat dla Elbląga - IV Port RP. Tu w Elblągu zapowiedziałem, że mój rząd rozpoczyna budowę kanału, że ma na to zabezpieczone środki i że jest gotowy plan tej wielkiej budowy” - przypominał Jerzy Wilk. - Równie jasno konieczność budowy kanału wtedy jeszcze w miejscowości Skowronki przedstawił śp. Prezydent Lech Kaczyński podczas swojej wizyty w porcie w Elblągu w 2009 roku, gdy rozpoczynał projekt realizacji wizyt w największych miastach Polski. Gdyby ta inwestycja była realizowana tak jak zaplanowaliśmy, to kanał w polskiej części Mierzei Wiślanej byłby już gotowy.
Realizacja budowy Kanału (finansowana ze środków budżetu państwa) wynieść ma 880 milionów złotych.
Inwestycja ta, jakże ważna ze względu na nasze bezpieczeństwo, suwerenność i sprawy obronne, ma równie ważne zadanie dostarczenia dodatkowego impulsu dla rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Budowa kanału żeglugowego, według analiz dokonanych na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni stworzy około 3 tysięcy miejsc pracy początkowo przy realizacji tej inwestycji, a następnie przy obsłudze kanału, pogłębianiu torów wodnych, tworzeniu nowych miejsc pracy w portach i marinach położonych w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie czy Krynicy Morskiej. To szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu a przede wszystkim na niezależność i suwerenność Polski
– zaznaczył Jerzy Wilk.
Słuszna racja przekop jak najszybciej przed terminem.Na dodatek kiedy wreszcie Elbląg będzie w Pomorskim było referendum ważne to należy to wykonać.Ma być nowy podział województw to Żuławy powinny być połączone tak samo jak mazury są podzielone.
cały tor wodny od jeziora Drużno powinien być pogłębiony i wyczyszczony bo rządziło PO obiecało tyle a g***o z tego jest.Popatrzmy jak wyglądają nabrzeża rzeki Elbląg-istna tragedia i wstyd.Port w Elblągu brak maszyn portowych i dżwigów -podpatrzcie w Gdańsku jakie są to i w Elblągu też powinno byc.
Oj rozmarzył się ten pan poseł, rozmarzył? A nie tak dawno p. Wilk mówił że za pracą to najlepiej jechać do Gdańska, tak czy nie tak? Ale pan poseł ma też naśladowców w p. RADA, któremu się marzą " maszyny portowe i dźwigi ". Człowieki bujające w obłokach?
jak widać "prawdziwi panowie" mają mętne pojęcie o sprawie gdyż żyją w równoległym realu do Europy...........................
Temat przekopu Mierzei to temat na którym każdy się zastanowi, chociaż umiejscowienie tej inwestycji to nie nasze województwo. Elbląg jest w pobliżu, było już kilka artykułów w tym temacie i jakoś nie mogę się doczytać , jaki zakres inwestycji będzie dotyczył naszego terenu i samego Elbląga. Niektórym marzy się port z takimi wysokimi żurawiami, innym tor wodny od jeziora Drużno , ale czy to w ogóle będzie wchodziło w zakres tej inwestycji. Przekop zostanie wykonany, a co z naszą infrastrukturą ?.
do RADA - wejdz na stronę RZGW Gdańsk to pewnie się doczytasz ,że planowane jest pogłębienie toru wodnego od Elbląga do pochylni Całuny [jest informacja o przetargu na dokumentację techniczną] , po drugi jakie dzwigi tobie się mażą - Gdańsk -port morski - u nas śródlądowy , po trzecie przekop- ale dla kogo ? , chyba tylko dla Gdańska , bo w Elblągu i tak przeładunek spadł w porcie , no i kwestia żeglowności przez Zalew Wiślany zimą na sankach ? bo i głebokość też jest zbyt mała .... jest płytko następnie MIAST DAŁO DU...Y BO BYŁĄ STOCZNIĘ ELBLĄG BY KUPIĆ OD spółki WEKO , TO WYBRAŁO INNĄ STRATEGIĘ a firmę kupił gośc z Gdańska ..... ponad 2 ha za więcej niż 2 bańki z pochylnią .....
Panie posesł sprawozdawca mam pytanie i prosze o konkretna odpowiedź cytuję"...z zasadniczych powodów, wynikających z nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie...." czyli konkretnie co, kto, jak, itd?! Inna sprawa, że dopiero w 2018 roku ma zapaść decyzja gdzie będą kopać tylko dla kpgo i poco nie bardzo rozumiem.....Gdyby zrobili referendum aby wypowiedzieli sie mieszkańcy gmin nadzalewowych mogłoby sie okazać, że nawet 10% by nie poparło tej idei rodem z wesołego PRLu
Trzystu powinno wystarczyć do obrony Polski i UE przed najeżdźcą. Ich ciała będą spływać kanałem do morza i zalewu. Nie przejdą.
Jakieś wybory się zbliżają? Czekam kto będzie "grał" przekopem. Swoją drogą zastanawia mnie brak aktywności w tej sprawie drugiego posła PiS ziemi elbląskiej - pana Krasulskiego - chyba, że o czymś nie wiemy. Jakiś czas temu czytałem, coś o wykształceniu posła Krasulskiego - czy media mogłyby nam przybliżyć temat, kto mówi prawdę? Przecież to poseł - w związku z czym prawda wyborcom się należy - http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/tajemnice-posla-leonarda-krasulskiego/smsgn83
A ten dalej jedno i to samo.Panie Wilk Pan nie masz nic do powiedzenia w tej sprawie ale kielbasa wyborcza musi byc jeszcze przez dwa i pol roku...tylko miasta zal,chociaz juz nie bo za Witolda Wroblewskiego rusza wiele bardzo waznych i potrzebnych inwestycji.Dziekuje Panu ze wyniosl sie Pan do Warszawy przynajmniej w Elblagu jest spokój.