Wtorek, 5.11.2024, Imieniny: Elzbieta, Zachariasz, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Poseł Jerzy Wilk: Skuteczne wykonanie Kanału wymaga skrócenia postępowania administracyjnego

22.02.2017, 15:10:47 Rozmiar tekstu: A A A
Poseł Jerzy Wilk: Skuteczne wykonanie Kanału wymaga skrócenia postępowania administracyjnego

W styczniu, w Sejmie, odbyło się pierwsze czytanie dokumentu, który precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dziś zostało przedstawione sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Co z niego wynika?

Ustawa z założenia ma na celu usprawnić realizację budowy Kanału, którego zakończenie jest zaplanowane na 2022 r.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej

– informuje Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dziś, 22 lutego, poseł Jerzy Wilk odczytał w Sejmie sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o rządowym projekcie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. - Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie z zasadniczych powodów, wynikających z nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie. Ustawa służy realizacji dobra publicznego, jakim jest budowa nowej drogi wodnej. Doświadczenia wywiedzione z budowy dróg lądowych wskazują, że skupienie w jednej regulacji decyzji administracyjno-rzeczowych powoduje efektywne i rozsądne w czasie realizowanie inwestycji dotyczących dróg komunikacyjnych. Szybkie i skuteczne wykonanie nowej drogi wodnej wymaga skrócenia postępowania administracyjnego i konsolidacji wydawanych obecnie odrębnie decyzji w jednym akcie administracyjnym – mówił Jerzy Wilk.

Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 26 stycznia, projekt trawił do Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w celu rozpatrzenia. - W posiedzeniu uczestniczyły przedstawicielki Polskiego Klubu Ekologicznego, które zaprezentowały stanowisko  w sprawie ochrony Mierzei Wiślanej. W czasie dyskusji zgłoszono poprawki doprecyzowujące zapisy projektu ustawy oraz o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym. Komisja bez sprzeciwu opowiedziała się za przyjęciem sprawozdania – informuje Jerzy Wilk.

 

Ustawa ta jest bardzo oczekiwana przez mieszkańców gmin położonych  nad Zalewem Wiślanym ze szczególnym uwzględnieniem miasta Elbląga

– zaznaczył poseł przedstawiając dziś w Sejmie również stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w tej sprawie.

Jerzy Wilk podczas swojego wystąpienia przytoczył także słowa Jarosława Kaczyńskiego. - 10 listopada 2006 roku w porcie elbląskim, Premier Jarosław Kaczyński powiedział : ,,Elbląg, to dla mnie miejsce szczególne. To tu odżyła nadzieja na dobre dziś i lepsze jutro, którą niosła Solidarność. Gdy przeszło dwadzieścia lat temu Elblążanie zaufali mi i wybrali senatorem, zrodziło się wielkie marzenie, ściśle związane z tym miastem, jego potencjałem. To właśnie wtedy pomyślałem : tu musi być port-nowoczesne okno na świat dla Elbląga - IV Port RP. Tu w Elblągu zapowiedziałem, że mój rząd rozpoczyna budowę kanału, że ma na to zabezpieczone środki i że jest gotowy plan tej wielkiej budowy” - przypominał Jerzy Wilk. - Równie jasno konieczność budowy kanału wtedy jeszcze w miejscowości Skowronki przedstawił śp. Prezydent Lech Kaczyński podczas swojej wizyty w porcie w  Elblągu w 2009 roku, gdy rozpoczynał projekt realizacji wizyt w największych miastach Polski. Gdyby ta inwestycja była realizowana tak jak zaplanowaliśmy, to kanał w polskiej części Mierzei Wiślanej byłby już gotowy.

Realizacja budowy Kanału (finansowana ze środków budżetu państwa) wynieść ma 880 milionów złotych.

Inwestycja ta, jakże ważna ze względu na nasze bezpieczeństwo, suwerenność i sprawy obronne, ma równie ważne zadanie dostarczenia dodatkowego impulsu dla rozwoju gospodarczego wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Budowa kanału żeglugowego, według analiz dokonanych na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni stworzy około 3 tysięcy miejsc pracy początkowo przy realizacji tej inwestycji, a następnie przy obsłudze kanału, pogłębianiu torów wodnych, tworzeniu nowych miejsc pracy w portach i marinach położonych w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie czy Krynicy Morskiej. To szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu a przede wszystkim na niezależność i  suwerenność Polski

– zaznaczył Jerzy Wilk.

 

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 6

%16.7 %83.3


Komentarze do artykułu (13)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +9
    ~ popieramy
    Środa, 22.02

    Słuszna racja przekop jak najszybciej przed terminem.Na dodatek kiedy wreszcie Elbląg będzie w Pomorskim było referendum ważne to należy to wykonać.Ma być nowy podział województw to Żuławy powinny być połączone tak samo jak mazury są podzielone.

  2. 2
    +1
    ~ rada
    Środa, 22.02

    cały tor wodny od jeziora Drużno powinien być pogłębiony i wyczyszczony bo rządziło PO obiecało tyle a g***o z tego jest.Popatrzmy jak wyglądają nabrzeża rzeki Elbląg-istna tragedia i wstyd.Port w Elblągu brak maszyn portowych i dżwigów -podpatrzcie w Gdańsku jakie są to i w Elblągu też powinno byc.

  3. 3
    +13
    ~ klik
    Środa, 22.02

    Oj rozmarzył się ten pan poseł, rozmarzył? A nie tak dawno p. Wilk mówił że za pracą to najlepiej jechać do Gdańska, tak czy nie tak? Ale pan poseł ma też naśladowców w p. RADA, któremu się marzą " maszyny portowe i dźwigi ". Człowieki bujające w obłokach?

  4. 4
    +14
    ~ AM ale już nie koniecznie
    Środa, 22.02

    jak widać "prawdziwi panowie" mają mętne pojęcie o sprawie gdyż żyją w równoległym realu do Europy...........................

  5. 5
    +15
    ~ Marian
    Środa, 22.02

    Temat przekopu Mierzei to temat na którym każdy się zastanowi, chociaż umiejscowienie tej inwestycji to nie nasze województwo. Elbląg jest w pobliżu, było już kilka artykułów w tym temacie i jakoś nie mogę się doczytać , jaki zakres inwestycji będzie dotyczył naszego terenu i samego Elbląga. Niektórym marzy się port z takimi wysokimi żurawiami, innym tor wodny od jeziora Drużno , ale czy to w ogóle będzie wchodziło w zakres tej inwestycji. Przekop zostanie wykonany, a co z naszą infrastrukturą ?.

  6. 6
    +11
    ~ kazik
    Środa, 22.02

    do RADA - wejdz na stronę RZGW Gdańsk to pewnie się doczytasz ,że planowane jest pogłębienie toru wodnego od Elbląga do pochylni Całuny [jest informacja o przetargu na dokumentację techniczną] , po drugi jakie dzwigi tobie się mażą - Gdańsk -port morski - u nas śródlądowy , po trzecie przekop- ale dla kogo ? , chyba tylko dla Gdańska , bo w Elblągu i tak przeładunek spadł w porcie , no i kwestia żeglowności przez Zalew Wiślany zimą na sankach ? bo i głebokość też jest zbyt mała .... jest płytko następnie MIAST DAŁO DU...Y BO BYŁĄ STOCZNIĘ ELBLĄG BY KUPIĆ OD spółki WEKO , TO WYBRAŁO INNĄ STRATEGIĘ a firmę kupił gośc z Gdańska ..... ponad 2 ha za więcej niż 2 bańki z pochylnią .....

  7. 7
    +11
    ~ Muczaczos
    Środa, 22.02

    Panie posesł sprawozdawca mam pytanie i prosze o konkretna odpowiedź cytuję"...z zasadniczych powodów, wynikających z nadrzędnego interesu publicznego, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie...." czyli konkretnie co, kto, jak, itd?! Inna sprawa, że dopiero w 2018 roku ma zapaść decyzja gdzie będą kopać tylko dla kpgo i poco nie bardzo rozumiem.....Gdyby zrobili referendum aby wypowiedzieli sie mieszkańcy gmin nadzalewowych mogłoby sie okazać, że nawet 10% by nie poparło tej idei rodem z wesołego PRLu

  8. 8
    --6
    ~ Czerwony
    Środa, 22.02

    Trzystu powinno wystarczyć do obrony Polski i UE przed najeżdźcą. Ich ciała będą spływać kanałem do morza i zalewu. Nie przejdą.

  9. 9
    +6
    ~ Janek
    Czwartek, 23.02

    Jakieś wybory się zbliżają? Czekam kto będzie "grał" przekopem. Swoją drogą zastanawia mnie brak aktywności w tej sprawie drugiego posła PiS ziemi elbląskiej - pana Krasulskiego - chyba, że o czymś nie wiemy. Jakiś czas temu czytałem, coś o wykształceniu posła Krasulskiego - czy media mogłyby nam przybliżyć temat, kto mówi prawdę? Przecież to poseł - w związku z czym prawda wyborcom się należy - http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/tajemnice-posla-leonarda-krasulskiego/smsgn83

  10. 10
    +11
    ~ weronika
    Czwartek, 23.02

    A ten dalej jedno i to samo.Panie Wilk Pan nie masz nic do powiedzenia w tej sprawie ale kielbasa wyborcza musi byc jeszcze przez dwa i pol roku...tylko miasta zal,chociaz juz nie bo za Witolda Wroblewskiego rusza wiele bardzo waznych i potrzebnych inwestycji.Dziekuje Panu ze wyniosl sie Pan do Warszawy przynajmniej w Elblagu jest spokój.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.656543970108