Nie wcześniej jak wiosną przyszłego roku w rejonie ulic Płk. Dąbka i Karowej powinna rozpocząć się budowa układu komunikacyjnego wokół powstającej, nowej siedziby elbląskich sądów. Inwestycja, która kosztować będzie Miasto prawie pół miliona złotych, polegać będzie m.in. na urządzeniu ponad 60 nowych miejsc postojowych oraz budowie połączenia ul. Karowej z Dąbka i Teatralną. Magistrat wyłonił właśnie wykonawcę prac drogowych.
Budowa sądowego gmachu na ul. Płk. Dąbka zbliża się ku końcowi. Zakończenie wszystkich robót budowlanych nastąpić ma w pierwszym kwartale 2017 r. W drugim kwartale planowane jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu. W trzecim natomiast nastąpi przeniesienie sądów do nowego budynku.
Jeszcze w 2009 r. Miasto zobowiązało się do wybudowania na własny koszt, ogólnodostępnych miejsc parkingowych, które zapewnią właściwe funkcjonowanie i skomunikowanie nowej siedziby sądów przy ul. Płk. Dąbka. Zadanie pod nazwą „Przebudowa dróg wewnętrznych z budową parkingu przy ul. Karowej”, zostało podzielone na dwa etapy i rozłożone w czasie do 2017 r.
Pierwszy etap inwestycji ukończono wiosną tego roku. W jego zakresie znalazła się przebudowa odcinka ul. Karowej w sąsiedztwie lodowiska. Prace polegały m.in. na realizacji 35 nowych miejsc postojowych po południowej stronie ulicy oraz budowie chodników. Rozbudowano również istniejący parking przy budynkach banku, sądu i prokuratury na ul. Płk. Dąbka (dzięki temu powstało ok. 40 miejsc postojowych). Prace, których wykonawcą było Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Elbląga kosztowały blisko 320 tys. zł.
Tak wyglądać będzie nowe zagospodarowanie terenu między budynkiem sądu i terenem przedszkola na ul. Karowej
Obecnie elbląski ratusz przygotowuje się do realizacji drugiego etapu tej inwestycji. Zakłada on budowę kolejnych 64 miejsc postojowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowego budynku sądów (m.in. w miejscu obecnego, tymczasowego parkingu obok przedszkola oraz od strony zaplecza budynku przy ul. Płk. Dąbka 5-7-9-11). Projekt przewiduje też przebudowę istniejącego chodnika wzdłuż ul. Karowej (między lodowiskiem a przedszkolem), na ciąg pieszo - jezdny. Oznacza to, że odcinek ul. Karowej o długości 90 m, po jego poszerzeniu do 4,5 m zostanie udostępniony dla ruchu pojazdów. Tym samym Karowa, poprzez połączenie z ul. Dąbka, przestanie być ulicą "ślepą". Kolejną istotną zmianą będzie wykonanie łącznika drogi wewnętrznej pomiędzy budynkiem krytej pływalni, a budynkiem lodowiska. Połączy on ulicę Karową z drogą wewnętrzną na zapleczu budynku lodowiska i umożliwi kierowcom dojazd do ul. Teatralnej.
Miasto rozstrzygnęło właśnie przetarg na wykonanie prac drogowych. Te wiązać się będą m.in. z robotami rozbiórkowymi, budową miejsc postojowych, jezdni manewrowych i chodników, usunięciem kolizji energetycznych i teletechnicznych, wykonaniem trawników i zieleni, wykonaniem oznakowania poziomego, pionowego i montażem urządzeń brd oraz wymianą czterech słupów oświetleniowych.
Ulica Karowa zyska w 2017 r. połączenie z ul. Teatralną poprzez łącznik między budynkami lodowiska i krytej pływalni
Zainteresowane realizacją drugiego etapu inwestycji były trzy firmy. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe „Tuga”. Spółka z Nowego Dworu Gdańskiego zadeklarowała, że wykona zadanie za 476 tys. 133 zł (Miasto na ten cel planowało przeznaczyć 603 tys. zł). Jak udało nam się dowiedzieć, Magistrat jeszcze w grudniu zamierza podpisać umowę z wykonawcą. Zgodnie z nią, na realizację wszystkich prac nowodworska firma będzie miała czas do 31 października 2017 r.
Kiedy wobec tego rozpoczną się prace? Według naszych informacji nie wcześniej jak wiosną, gdy będą do tego sprzyjające warunki atmosferyczne. Roboty drogowe będą skoordynowane z zakończeniem robót budowlanych budynku sądu i zagospodarowaniem terenu wokół niego (budową parkingów, jezdni i z wykonaniem zieleni), w tym likwidacją zaplecza budowy.
Planowane zagospodarowanie terenu wokół nowego budynku sądu
Przez zakorkowane Bema tworzą się korki na grunwaldzkiej i Mickiewicza i zamiast pomyśleć o usprawnieniu ruchu w tym rejonie idioci z UM wydają pół Bańki na mało komu znana ulice Karowa.
Żeby zmniejszyć ruch na Bema i Mickiewicza musiałaby powstać obwodnica wschód, ale z tego co wiem to mieszkańcy terenów koło Góry Chrobrego są bardzo przeciwni tej inwestycji. Prędzej czy później się tego i tak nie uniknie inaczej miasto się zakorkuje. Ulica Grunwaldzka w swoim czasie też była modernizowana miała być dwupasmowa ale budynki kolidowały i interesy właścicieli. A jeśli chodzi o ul. Karową to czy to się tobie "Jamaleg" podoba czy nie jest inwestycja to i drogi dojazdu do Sądu powstają.
Tylko inteligentny inaczej mógł wymyślić ruchliwa ulice przez centrum osiedla
Do jaaaa445. Droga dojazdu do sadu istnieje od bardzo dawana i nazywa się Płk Dabka
Uwazam, ze przedszkole na Karowej bardzo ucierpi na takim rozwiazaniu. Ulica tuż za plotem placu zabaw- halas, spaliny i brak bezpieczenstwa. Rowniez pobliskie osiedle na Gwiezdnej, nowe place zabaw przy ulicy. Z założenia wadliwa i niesluszna decyzja o budowie gmachu sadu w tym miejscu.
Do "jamaleg" nie zapominajmy, że do zakorkowanej Bema miasto chce dorzucić nową Strażnicę, chyba z latającymi wozami strażackimi bo przecież w "szczycie" przez Bema nie przejadą!;)
No i ze spokojnej osiedlowej uliczki Karowej zrobi się mini-autostrada zakorkowana szczególnie o godzinie 7 i po 15 autami urzędasów sądu. Szkoda, że miasto tak samo jak o tych urzędasów nie zadbało o przyszłych mieszkańców osiedla po mleczarni przy Bema, którzy będą mieli tylko 1 zakorkowany wyjazd ze swojego osiedla.
Dlaczego zawsze czytelnikom pokazuje się mapki geodezyjne? Dużo czytelniej jest pokazać rysunek bez zbędnych detali,który by był schematem i bardziej czytelny dla każdego. Mapka geodezyjna |miniaturowa| jest tylko dla fachowca a nie dla mieszkańca . Przyznam,że jest to irytujące!
Nowoczesny ja o tej strażnicy wiem dokładnie , wiem również co o tej lokalizacji myślą strażacy . Niestety ale nasze władze miejskie mają gdzieś nasze bezpieczeństwo dlatego nic nie robią w tym kierunku.
kto odczyta te rysunki /?