Dziś (5 sierpnia) tuż po porannym szczycie komunikacyjnym, na Trasie Unii Europejskiej obowiązywać zaczęła nowa, tymczasowa organizacja ruchu. Na dwóch krótkich odcinkach wiaduktu, pojazdy korzystać mogą tylko z jednego pasa jezdni. Ruch w tych miejscach sterowany jest przez sygnalizację świetlną i odbywa się wahadłowo. Tym samym rozpoczęła się wymiana zniszczonych urządzeń dylatacyjnych Mostu Unijnego.
Inwestycja polega na odnowie dylatacji wiaduktu w ciągu Trasy Unii Europejskiej, które są w bardzo złym stanie. Zeszłoroczny przegląd tych urządzeń, wykazał pilną konieczność ich wymiany. Gdyby do tego nie doszło, wiadukt czekałby o wiele większy i kosztowniejszy remont - podobny do tego, jaki do niedawna prowadzony był na obiekcie przy ul. Nowodworskiej. Warto dodać, że jest to pierwsza taka operacja od 2003 roku, kiedy to wiadukt nad rzeką Elbląg oddano do użytkowania.
Wykonawcą robót jest firma Mosty Kujawy, która przez ostatnie miesiące realizowała przebudowę pobliskiego wiaduktu wzdłuż ul. Nowodworskiej. Wartość podpisanej 13 lipca umowy to prawie 670 tys. zł.
Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęły się w miniony poniedziałek (3 sierpnia) i polegały głównie na organizacji zaplecza budowy. Dziś po godzinie 10 wykonawca wprowadził tymczasową organizację ruchu na wiadukcie i rozpoczął jego remont.
Prace prowadzone będą dwutorowo. Pierwszy front robót dotyczyć będzie wymiany urządzeń dylatacyjnych na Moście Unijnym. Z kolei drugi obejmował będzie remont ustroju nośnego wiaduktu, a przede wszystkim jego powłoki antykorozyjnej konstrukcji stalowej, która ucierpiała w wyniku uszkodzenia dylatacji
– mówi jeden z przedstawicieli wykonawcy robót.
Na wiadukcie o łącznej długości 400 m, istnieją dwa rzędy urządzeń dylatacyjnych, które zlokalizowane są po obu stronach obiektu mostowego. Rozpoczęte dziś roboty, odbywać się będą równolegle na obu dylatacjach. W celu utrzymania ruchu pojazdów na obiekcie, dylatacje będą wymieniane metodą „połówkową” - na jednym pasie jezdni.
W pierwszej kolejności, drogowcy zajmą się wymianą dylatacji na prawym pasie jezdni (jadąc od ronda u zbiegu Browarnej i Brzeskiej). Wyłączone z ruchu są dwa odcinki północnego pasa o długości około 40 m. Ruch w tych miejscach sterowany jest przez zsynchronizowane ze sobą sygnalizatory świetlne.
Przygotowany przez firmę Mosty Kujawy harmonogram robót zakłada, że wymiana obu dylatacji na pierwszej połówce jezdni potrwa maksymalnie do 12 października. Następnie prace przeniosą się na drugi pas. Przywrócenie dotychczasowej organizacji ruchu i zakończenie wszelkich utrudnień ma nastąpić do 16 listopada. Zgodnie z umową przedsiębiorstwo z okolic Włocławka na wykonanie całego zadania ma czas do 25 listopada.
Most to nie wiadukt panie "redaktorze" Wiadukt – budowla pozwalająca na pokonanie przeszkody terenowej typu: dolina, wąwóz lub droga kołowa czy torów kolejowych, z wyłączeniem przeszkód wodnych (do ich pokonania służą mosty), Most – rodzaj przeprawy w postaci budowli inżynierskiej, której konstrukcja pozwala na pokonanie przeszkody wodnej (rzeki, jeziora, zatoki, morskiej cieśniny itp.