Trwa ostatni etap kompleksowej rewitalizacji Kanału Elbląskiego. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zakłada, że prace mają zakończyć się w połowie 2015 roku. Termin oddania inwestycji nie jest zagrożony - wtedy też nastąpi pełna dostępność szlaku żeglugowego od Elbląga do Ostródy.
Kanał Elbląski to najdłuższy odcinek żeglowny w Polsce i niekwestionowane dzieło sztuki inżynieryjnej, a także fenomen epoki w której został zbudowany. Różnica poziomów wody na kanale wynosi około 100 metrów, a jego oryginalność polega na tym, że tradycyjne śluzy zostały zastąpione pięcioma pochylniami. Projektantem i budowniczym był Georg Jacob Steenke, inwestorem król Prus Fryderyk Wilhelm II Hohenzollern.
W 2011 roku Kanał Elbląski, decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, został wpisany na listę Pomników Historii. Dołączył tym samym do obiektów o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Teraz wreszcie doczekał się remontu. Modernizacja Kanału Elbląskiego rozpoczęła się w 2011 roku. Prace zapowiadały się imponująco - W 2013 i 2014 roku wykonano remont i przekazano do eksploatacji zadania dotyczące odmulenia i umocnienia kilku odcinków kanału oraz remontu wszystkich śluz - Zielona, Ostróda, Mała Ruś i Miłomłyn - wylicza Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Ukończono także układanie torowisk dla wózków transportowych na pięciu pochylniach.
Jednym z najbardziej skomplikowanych etapów zadania był remont na wszystkich, unikatowych pochylniach. Prace były prowadzone pod nadzorem Konserwatora Zabytków - Wszystkie ich elementy były odtwarzane zgodnie z pierwowzorem, stąd pracochłonność tego zadania - tłumaczy Bogusław Pinkiewicz. - W najbliższym czasie wykonany ma być montaż kół linowych na filarach dolnych i górnych poszczególnych pochylni. Ostatnie prace wykończeniowe trwają w nowo wybudowanym budynku Izby Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu.
Na ukończeniu są także roboty pogłębiarskie, w tym wykonanie umocnień na odcinkach kanału pomiędzy pochylniami - Suma dotychczas wydatkowanych na rewitalizację środków wynosi 85 mln zł - dodaje rzecznik prasowy RZGW. - Cała inwestycja jest przygotowywana do odbiorów technicznych poszczególnych zadań. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, jako inwestor, ustanowi w najbliższym czasie Komisję Rozruchową, która będzie nadzorować uruchamianie poszczególnych elementów Kanału po zakończeniu prac. Plan rewitalizacji zakłada pełną dostępność szlaku żeglugowego od Elbląga do Ostródy w sezonie 2015.
Tymczasem samorządy z województwa warmińsko-mazurskiego rozpoczęły starania o wpisanie systemu zabytkowych pochylni nad Kanałem Elbląskim na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wniosek w tej sprawie został skierowany do Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Inicjatywa wyszła ze strony zarządu Związku Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego, który zrzesza 11 samorządów z terenów położonych przy tej drodze wodnej. Jednak postępowanie z tym związane może potrwać nawet kilka lat. Obecnie, jak się dowiedzieliśmy, weryfikacja dokumentacji nadal trwa
Powinni zamknać odpowiedzialnych za te prace.
Dokładniej , jakie " te prace " ????? to do "Andrzeja". Turyści pewnie już się cieszą ,że po długiej przerwie szlak będzie dostępny,piękniejszy !!!!
KIEDY Elbląska żegluga będzie????by obsługiwać nasz Elbląski Kanał i wykopiecie Ostródzka zegluge z tych terenów.
Do redakcji: to jest KANAŁ ELBLĄSKI!!!, a nie ostródzko-elbląski! Zapamiętajcie raz na zawsze! Nawet za niemca to był (w tłumaczeniu oczywiście) kanał ELBLĄSKi!
Odnośnie mojego poprzedniego komentarza: w ostatnim akapicie jest kanał ostródzko-elbląski - prosiłbym o poprawienie tego.
z pretensjami i reklamacjami uderzajcie do jurka motorówki! 5 lat to trwalo?! matko boska!
Zamknać za nieudolność i marnowanie pieniedzy. kanal powinuien byc wyłączony na 1 sezon a nie na 4, ale tak to jest gdy kalal zamyka sie w maju a pierwsze prace ruszaja w lutym.