Czwartek, 7.11.2024, Imieniny: Karina, Ernest, Rudolf
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Zatorze z nowymi połączeniami stanie się drugą Modrzewiną? Tak chce ratusz

01.10.2014, 10:00:48 Rozmiar tekstu: A A A
Zatorze z nowymi połączeniami stanie się drugą Modrzewiną? Tak chce ratusz
fot. archiwum redakcji

Wszystko na to wskazuje, że dla mieszkańców Zatorza zbliżają się lepsze czasy. Tak przynajmniej wynika z ratuszowych planów. Dzielnica w końcu ma zostać skomunikowania z resztą miasta nowymi drogami. Firma Znak z Gdańska rozpoczęła właśnie opracowywanie dokumentacji, która wskaże jaki obiekt połączy Zatorze z miastem - wiadukt czy tunel pod torami? Odpowiedź na to pytanie poznamy w połowie 2015 r. Równolegle przygotowywany będzie projekt połączenia drogowego ulicy Akacjowej z Lotniczą.

26 września miasto podpisało umowę z firmą Znak Gdańsk Sp. z o.o. na opracowanie koncepcji i kompleksowej dokumentacji projektowej skomunikowania dzielnicy Zatorze. Za ponad 574 tys. zł powstanie szereg kompleksowych opracowań m.in. dokumentacja techniczna dla budowy połączenia drogowego pomiędzy ulicą Akacjową i Lotniczą, ekspertyza porównawcza budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Lotniczej i budowy wiaduktu w ciągu ulic Lotniczej i Skrzydlatej oraz program funkcjonalno – użytkowy dla wybranego rozwiązania komunikacyjnego.

Tory i szlabany kolejowe nie będą już przeszkodą


Zadaniem gdańskiej spółki będzie m.in. przygotowanie dokumentacji połączenia drogowego ul. Lotniczej z Akacjową. Nowa droga umożliwi mieszkańcom dzielnicy szybszy dojazd do węzła Elbląg Wschód i dróg ekspresowych S7 i S22, z ominięciem przejazdów kolejowych. Projektowana ulica prowadzić będzie przez przejęte przez miasto, tereny dawnej jednostki wojskowej.

W ramach opracowania powstaną dwie odrębne dokumentacje projektowe. Pierwsza dla przebudowy odcinka istniejącej ulicy Lotniczej, od ul. Skrzydlatej do wysokości Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Projekt obejmować będzie dostosowanie parametrów technicznych istniejącej ulicy do klasy technicznej L oraz prognozowanego obciążenia ruchem wraz z zabezpieczeniem niezbędnych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej,w tym m.in. budową kanalizacji deszczowej, kanałów technologicznych, przebudową oświetlenia ulicznego, przebudową istniejącego uzbrojenia i usunięcia kolizji. Drugie opracowanie dotyczyć będzie dalszego odcinka, biegnącego przez byłe koszary. Zakłada on budowę drogi gminnej klasy technicznej L.

Tunel czy wiadukt?

Jednak najważniejszym zadaniem spółki będzie opracowanie koncepcji połączenia Zatorza z centrum miasta. W grę wchodzą dwa rozwiązania: tunel pod torami w ciągu ul. Lotniczej i Skrzydlatej oraz wiadukt.

Wykonawca przygotuje studium w zakresie uwarunkowań i możliwości budowy tunelu drogowego pod linią kolejową. Złożą się na niego m.in. analizy techniczne i prawne wraz z przedstawieniem ogólnej wariantowej koncepcji jego przebiegu i technologii wykonania. Spółka wykona także badania inżynierskie i określi warunki geotechniczne oraz gruntowo-wodne w miejscach proponowanego przebiegu tunelu. Opracowana zostanie również analiza ekonomiczna, która wskaże szacunkowe koszty dotyczące budowy tunelu, a także wysokość odszkodowań za przejęte nieruchomości gruntowe. Całość zamknie analiza porównawcza uwarunkowań techniczno-ekonomicznych i korzyści, ewentualnej budowy tunelu z budową wiaduktu kolejowego w ciągu ulic Lotniczej i Skrzydlatej.

Dogłębnie rozpatrzona zostanie również istniejąca koncepcja budowy wiaduktu w ciągu ulic Lotniczej i Skrzydlatej wraz z drogami dojazdowymi i dostosowaniem istniejących elementów sieci drogowej. W tym celu opracowana zostanie analiza ruchowa i sporządzony program funkcjonalno-użytkowy dla tego zadania. Przypomnijmy, że miasto posiada już koncepcją budowy wiaduktu w tej lokalizacji, który w 2012 r. przygotowała firma Euro-Projekt s.c. z Elbląga. 

Jego przebieg rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Lotniczej z Aleją Grunwaldzką. Następnie, na wysokości istniejącego auto-komisu i zjazdu do bazy PKS, przed torami kolejowymi skręca w lewo. Planowany wiadukt od wschodu omija obecny przejazd kolejowy i włącza się w ul. Skrzydlatą. Przed dwoma laty koszt jego budowy oszacowano na blisko 26 mln zł.

Udrożnią połączenie przez koszary, by ulżyć mieszkańcom

Wszystkie wspomniane opracowania i dokumentacje mają być gotowe najdalej do końca maja 2015 r. Dużo wcześniej, bo pod koniec tego roku poznamy możliwości i uwarunkowania budowy tunelu. Jeszcze w 2014 r. ma zostać również złożony wniosek, dotyczący wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy połączenia ulicy Lotniczej z Akacjową. Miasto, nie czekając na przebudowę, ma bowiem w planach udostępnienie dla ruchu istniejącego połączenia obu ulic.

- Nie czekając na dokumentację i jeszcze w tym roku chcielibyśmy wykonać drogę tymczasową bez koncepcji. Droga przebiega przez teren byłych koszar, których właścicielem jest miasto – mówi Monika Borzdyńska, rzecznik prasowy w Biurze Prezydenta Miasta.

Na bazie opracowanej dokumentacji, miasto planuje w nowej unijnej perspektywie finansowej, złożyć wniosek na realizację wybranej inwestycji, która połączy Zatorze z centrum Elbląga.

Zatorze będzie drugą Modrzewiną?


Opracowywana obecnie dokumentacja, jest jednym z elementów większego projektu dotyczącego przygotowania dokumentów strategicznych dla Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego. W strategii EOF zapisano, że Zatorze ma się stać Centrum Przedsiębiorczości Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zdaniem urzędników Zatorze a zwłaszcza tereny powojskowe przy ul. Lotniczej, to idealne miejsce na połączenie w przyszłości funduszy unijnych, środków publicznych i prywatnych dla stworzenia strefy przedsiębiorczości EOF. 

Lepsze skomunikowanie tego obszaru, ma wpłynąć na poprawę warunków prowadzenia działalności dla istniejących przedsiębiorstw, ale także podnieść atrakcyjność inwestycyjną tego terenu dla nowych firm. W założeniu Centrum Przedsiębiorczości ma przyciągać firmy zajmujące się opracowywaniem oraz wdrażaniem nowoczesnych technologii we współpracy z Elbląskim Parkiem Technologicznym oraz laboratoriami będącymi na wyposażeniu EPT. Strefa przedsiębiorczości EOF ma być nie tylko miejscem spotkań biznesu, ale także miejscem pomysłów na biznes ludzi młodych, którzy potrzebują wsparcia zarówno mentorskiego, jak i finansowego. Niezbędnym warunkiem rozwoju strefy przedsiębiorczości EOF będzie więc rozwój inkubatora przedsiębiorczości będącego w strukturach Elbląskiego Parku Technologicznego.

Ares

Oceń tekst:

Ocen: 11

%45.5 %54.5
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 2 )


Komentarze do artykułu (21)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +22
    ~ mam brudne stopy i cieknie mi z nosa
    Środa, 01.10

    pier...XXX o szopenie. Kiełbasa wyborcza i chrzan

  2. 2
    +3
    ~ Polak
    Środa, 01.10

    Wszyscy mieszkańcy Zatorza powinni głosować na pana Wilka. On dla nich przecież taki dobry przed wyborami.

  3. 3
    --2
    ~ wyborca
    Środa, 01.10

    Obłuda ,obiecanki przed wyborami.Stary numer PIS .Głos oddam na PO

  4. 4
    0
    ~ :-P
    Środa, 01.10

    wolę obiecanki PiS niż rachunki za kolacyjki PO. Nie wiem kto jest bardziej obłudny.

  5. 5
    +6
    ~ lokalny patriota
    Środa, 01.10

    Ciekawe co jeszcze jest w stanie obiecać Wilk przed wyborami? Może metro?

  6. 6
    +18
    ~ alunia
    Środa, 01.10

    mieszkam w elblagu 5 lat w dzielnicy zatorze i od 5lat czytam dokładnie te same informacje odnośnie wiaduktu, co roku jakies plany przetargi,ktoredy ma isc wiadukt itp. itd. Nie wiem czy dojdzie kiedykolwiek do budowy wiaduktu ale uważam żę polaczenie z ulica akacjowa to dla zatorzan naj mniej ciekawe polączenie. z ul akacjowa jest dobre tylko dla wybrancow czyt. tereny lotniska aeroklubu i blokow wojskowych i dla dwóch złomowisk a reszta i tak będzie jezdzic lotnicza i malborska do centrum miasta. dlaczego władze nie zrobia glosowania nas zatorzan czego my oczekujemy? co będzie dla nas dobre i wygodne ?

  7. 7
    --1
    ~ słownik
    Środa, 01.10

    "Tak BYNAJMNIEJ wynika z ratuszowych planów" ludzie ogarnijcie się co wy piszecie...

  8. 8
    +11
    ~ jest dobrze a bedzie jeszcze lepiej
    Środa, 01.10

    Była już Modrzewina, później przyszła moda na Terkawkę teraz RAJ NA ZIEMI będzie budowany na Zatorzu. Każda ekipa trwoni pieniądze na opracowania i analizy a efektów jak nie było tak nie ma. Niestety jak się pozwoliło na zniszczenie przemysłu w mieści to później zostaje tylko czarna rozpacz i turystyka.

  9. 9
    +2
    ~ Wasz dobry prezydent
    Środa, 01.10

    Obiecuję wam lotnisko międzynarodowe i metro

  10. 10
    --3
    ~ to
    Środa, 01.10

    To wybierzcie PO i znów będzie aquapark,stadion,inwestorzy z zza granicy którzy jadą na olsztyn .

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.8520269393921