24 kilometry 320 metrów zmodernizowanej drogi oddano wczoraj (26 czerwca) do użytku. Symbolicznym przecięciem wstęgi oddany został do eksploatacji odcinek drogi wojewódzkiej 503 z Elbląga do Pogrodzia, przebiegający przez Kamionek Wielki, Suchacz, Kadyny i Tolkmicko. Rok później niż planowano, ale w końcu się udało.
- Cieszę się, że w tym miesiącu rozpoczynamy cykl oddawania do użytku wielu odcinków dróg w naszym regionie. Przyjęliśmy taki ambitny plan, ażeby w tej perspektywie 2007-2013 oddać do użytku 350 kilometrów przebudowanych dróg wojewódzkich i ten plan konsekwentnie realizujemy mimo wielu trudności - zauważa marszałek województwa Warmińsko-Mazurskiego, Jacek Protas.
Prace nad odcinkiem DW 503 między Elblągiem a Pogrodziem rozpoczęły się wraz z początkiem maja 2012 i miały zakończyć się w czerwcu 2013. - Trudności były głównie związane z ochroną środowiska i problemami, które nas dotykają na co dzień - dodał Marszałek. - Tutaj też, na tym odcinku, który dziś z radością oddajemy do eksploatacji, nie obeszło się bez problemów. To trudny teren, trudne warunki. Dzisiaj możemy się cieszyć z tego, że ponad 24 kilometry dróg zostały przebudowane. (...) Było tutaj trochę takiej drogi przez mękę, ale ważny jest efekt i finał, którego dzisiaj jesteśmy świadkami.
To, jak wiele problemów było przy tej inwestycji zauważył również w swoim wystąpieniu Witold Wróblewski, członek Zarządu Urzędu Marszałkowskiego woj. Warmińsko-Mazurskiego. - Inwestycja była bardzo trudna. Szczególnie ze względu na morfologię gruntu, ale również trudna dlatego, że w pobliżu mamy 700-letni pomnik przyrody, Dąb im. Jana Bażyńskiego i Aleje Kasztanowców - zauważa Witold Wróblewski. - W trakcie inwestycji mieliśmy nawet interwencję Ministra Środowiska, czy przypadkiem pomnik przyrody nie zostanie zniszczony.
Oprócz zmodernizowanej drogi teren ten zyskał kilka ulepszeń. - Sześć mostów, które były w opłakanym stanie, zostało praktycznie rozebranych i wybudowanych na nowo, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt, kilkadziesiąt przejść dla małych żabek, które również tutaj będą miały tą możliwość przechodzenia - wymienia Witold Wróblewski. - Oddano 31 nowych zatok autobusowych i to wszystko razem składa się na zmodernizowanie i podniesienia nośności tej drogi do 100 kN/oś. To już jest droga, która daje szansę większej wytrzymałości przy obciążeniu samochodami ciężarowymi.
Marszałek podkreślał, jak duży potencjał ma to miejsce. - Jestem głęboko przekonany, że przebudowa tego akurat odcinka drogi nie tylko poprawi bezpieczeństwo ruchu, nie tylko poprawi komfort dla mieszkańców i turystów, ale również przyczyni się do aktywizacji gospodarczej terenów nadzalewowych - zaznaczył Jacek Protas. - Inwestujemy tutaj w rozwój turystyki. Mamy cały program pt. "Pętla Żuławska program rozwoju turystyki" wraz z województwem pomorskim. Zbudowaliśmy kilka marin. Budujemy inne obiekty turystyczne i okołoturystyczne, ale żeby turystyka rzeczywiście mogła się rozwijać, żeby gospodarka mogła wzrastać, potrzebne są połączenia komunikacyjne. Cieszę się bardzo, że dzisiaj takie nowe połączenie oddajemy do użytku.
Na zakończenie uroczystości ksiądz Proboszcz parafii w Tolkmicku, Sławomir Szczodrowski, poświęcił miejsce, w którym przecięto wstęgę.
Całkowity koszt projektu to 76 485 074 zł. Dofinansowanie UE wyniosło 46 245 543 zł. Wkład województwa warmińsko-mazurskiego wyniósł 30 239 531 zł. Projekt realizował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm: FCC Construccion S.A. (lider) z siedzibą w Madrycie i Grupa Finansowa Cargo Sp. z o.o. (partner konsorcjum) z siedzibą w Wojkowicach. Dokumentację wykonał Transprojekt Gdański sp. z o.o.
W ramach projektu „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 503 na odcinku Elbląg – Tolkmicko – Pogrodzie” zmodernizowano 24,32 km drogi, poszerzając i wzmacniając konstrukcję, zbudowano sześć mostów i dwa przejścia dla dużych zwierząt, przebudowano aż 41 skrzyżowań, 14,48 km chodników i 1,5 km tras rowerowych, 31 zatok autobusowych, 39 przepustów, przejścia dla zwierząt, wykonano nowe oznakowanie oraz kanalizację deszczową, sanitarną, sieć energetyczną i oświetlenie.
Choć wstęga została przecięta, a samochody mogą jeździć po tym odcinku DW 503 to jednak Zarząd Dróg Wojewódzkich odbierze całą inwestycję, gdy tylko zostanie wprowadzonych jeszcze kilka poprawek.
Przez ten remont droga Elbląg - Łęcze została doszczętnie zniszczona!!!!!!!!!!!!!!
Pytam sie ,gdzie jest sciezka rowerowa przy tej drodze.Droga jest bardzo waska,dwukierunkowa z glebokimi kanalami odplywowymi po bokach przez to bardzo niebezpieczna dla rowerzystow a bylaby to najpiekniejsza trasa rowerowa prowadzaca nad Zalew Wislany wzdluz rzeki Elblag.
Mysle ze jesli ta droga dla rowerow mialaby wygladac tak tandetnie jak te w naszym miescie to szkoda na to pieniedzy! a znajac zycie to zaprojektowalby ja jakis glab ktory nie jezdzi na rowwerze tylko wizi dupsko autem. Tacy ludzie projektuja wlasnie elblaskie drogi dla rowerow, ze zlego materialu, zle poprowadzone, najezone kraweznikami,smietnikami,slupami i kolidujace z pieszymi. lepiej jezdzic po ulicy bo jest to bezpieczniejsze i zdrowsze dla sprzetu
A jak tam wody termalne w Lidzbarku Warmińskim i czy to prawda,że będzie trzeba dopłacać aż 800 tys. rocznie do podgrzania wody. No i czy Prokuratura w Białystoku zakończyła już kontrolę tej inwestycji? Komu będzie zabierane te 800 tys. żeby utrzymąć to kąpielisko?
Brawo to się nazywa POlska w budowie tylko rządy PO gwarantują rozwój kraju!;)
Droga ma nośność 12t. masa wywrotek ok. 40t. - rozmowa z zarządem dróg w Pasłeku (odp. za drogę Elbląg Tolkmicko przez Łęcze). " wiemy, że droga jest rozjeżdżana i dewastowana, było w tej sprawie nawet spotkanie z burmistrzem Tolkmicka, ale nie możemy nic zrobić, firma budująca drogę nie nie powinna nawet zamiatać dróg bo robią ją niezgodnie z wymogami, ale jest powiązana z urzedęm marszałkowskim w olsztynie, ITD i Policja dostała zakaz interwencji i przeszkadzania tej firmie". Tak to z ogólna wyglądało. Szkoda, że media tym się nie zajmą, ale wtedy by pewnie straciły wpływy z reklam i publikacji. Przy okazji dziękuję Zarządowi Dróg w Pasłęku za szczere słowa i postawienie ograniczeń do 40km/h. (zawsze jakieś rozwiązanie). pozdrawiam,
Przybyli urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego . Tego samego co przeznaczył na kolej nadzalewową - 16 tys. złotych ?
Gratulacje! I niech ktoś powie, że Polska nie zmienia sie na lepsze! A przy okazji - proszę: pięciu zawodników operuje nożyczkami jak zawodowi fryzjerzy! Brawo chłopaki!
Przepusty dla zabek bedą zmorą kierowców,już teraz czuć dużą nierówność podczas jazdy w Jagodnie,a w szczególności koło wjazdu do DPS w RANGÓRACH.Kilkanaście przejazdów tir-ów i autokarów,a bedzie tylko 39 razy "łup łup".Ale ogólnie trzeba tez pochwalić że jest o niebo lepiej niż było,aby jak najdłużej.
Wpis -ciekwaska-tak zamieciono wszystko pod dywan jak zwykle lu zamiota .A tak na marginesie KIEDY zniknie ten Pan z życia politycznego bo rz***ć sie chce na to co robi z Elblągiem.