Elbląski dworzec kolejowy doczeka się nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Znikną kartki z rozkładem jazdy pociągów, a megafony, które do tej pory sprawiały tyle problemów, zostaną wymienione na nowe. Zmiany to efekt nowych projektów unijnych zgłoszonych do realizacji jeszcze w poprzedniej perspektywie 2007-2013. PKP PLK na modernizację systemu informacji na polskich dworcach, w ostatniej chwili otrzymał dofinansowanie w wysokości miliarda złotych.
Warty aż 970 mln złotych projekt „Instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych” ruszył z kopyta. 29 maja PKP Polskie Linie Kolejowe – beneficjent projektu, ogłosił przetarg na wykonanie Dokumentacji przedprojektowej do zadania.
System informacji pasażerskiej na polskich dworcach od lat wołał o pomstę do nieba. Nie dziwi więc, że na zarządcę infrastruktury Urząd Transportu Klejowego nakładał coraz większe kary w związku z obecnym, niespójnym i wprowadzającym pasażerów w błąd, systemem informacji pasażerskiej. To o tyle dziwne, że w dobie GPS i Internetu pasażer na dworcu jest skazany nadal na uaktualniane od czasu do czasu plakatowe rozkłady jazdy. Podobnie jest z tablicami i głośnikami, które w większości nie stanowią nawet własności PKP PLK.
Powyższe z autopsji znają choćby elblążanie, którzy wielokrotnie skarżyli się na problemy, jakie panują na rodzimym dworcu kolejowym; ten najpierw gruntownie zmodernizowano, ale nikt nie postarał się o montaż elektronicznej, dużej tablicy, która w sposób czytelny wskazywałaby pasażerom odjazdy i przyjazdy pociągów, ich opóźnienia, czy ewentualną zmianę peronów. Problemy stanowiła również sama infrastruktura peronów i megafony; pasażerowie elbląskiego dworca już w zeszłym roku skarżyli się na brak czytelnego i zrozumiałego przekazu komunikatów o ruchu pociągów na trasach o czym informowaliśmy w materiale.
W najbliższym czasie te problemy mają znaleźć swój finał. Dzięki projektowi i unijnemu dofinansowaniu, komfort oczekiwania na pociąg na elbląskiej stacji ma się poprawić. Jak wynika z dokumentacji przetargowej i wykazu obiektów objętych modernizacją, zmiany czekają także elbląski dworzec. Przede wszystkim w samym budynku pojawią się nowe elektroniczne tablice zbiorcze – z czytelnym, dużym rozkładem jazdy, którego tak w Elblągu brakowało oraz infokioski, czyli interaktywne, samoobsługowe punkty informacyjne z dodatkowym rozkładem jazdy. Dzięki takiemu terminalowi można także kupić, czy zarezerwować bilety; niektóre urządzenia są również rozszerzone o moduł informacji turystycznej. W wielu przypadkach infokiosk posiada łączność z Internetem, można podpiąć do niego telefon komórkowy czy notebook. Pozwala to na przesłanie danych z systemu do mobilnego urządzenia. Jest to bardzo praktyczne w przypadkach interaktywnych informacji turystycznych lub automatów do wywoływania zdjęć.
Podobne terminale-infokioski z godzinami przyjazdów i odjazdów pociągów staną również na peronach, na których dodatkowo zamontowane zostaną nowe megafony barix. Ten ostatni to system przesyłania dźwięku przez sieć IP (Internet Protocol). Zapowiedzi megafonowe będą nadawane przez dyżurnego ruchu zarządzającego systemem na danej linii.
Z powyższego należy już tylko cieszyć się i czekać na pomyślny rozwój wypadków. Niestety na te „cuda techniki” oko będzie musiała mieć ochrona elbląskiego dworca, ewentualnie Straż Ochrony Kolei – zadanie to niestety nie przewiduje montażu na elbląskim dworcu i na peronach, monitoringu.
No to w końcu problem rozkładów jazdy zostanie rozwiązany. Przydałby się jeszcze remont peronów i torowiska oraz więcej połączeń z Trójmiastem i Olsztynem, a także jakieś bezpośrednie połączenia z Warszawą, Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem.
Zaczynam wierzyć, że mamy XXI wiek, a Polska i Elbląg są w Unii Europejskiej.
A kiedy pociągi będą punktualne i czyste? Chyba jak przestanie istnieć PKP.
...tego zawiadowcy co w Elblągu śpi i klusek ma pełne usta, mózna zastąpiuć syntezatorem mowy IVONa. Nagrać komunikaty problemu nie będzie bo mało pociągów jeżdzi przez Elbląg. Koszt zakupu oprogramowania w wersji podst.od 60 do 200zł.
Elbląg to jest duże MIASTO .Na dodatek dlaczego nic sie nie mówi czy wrócą lub będą nowe elektroniczne skrzynki które były zawieszone i pokazywały na każdym peronie jaki pociąg odjedzie lub przyjedzie.Młodzi tego nie pamiętają ale były takie rzeczy w Elblągu tylko jak nastał olsztyn wcięło wiele i amba.
I tak trzymać . Ważne jest pierwsze wrażenie , gdy wysiada się z pociągu. Ostatnio doświadczyłem tego w ...Grudziądzu : )
Chciałbym zauważyć, że elbląski dworzec PKP jest jednym z nielicznych "podmiotów" podlegających Gdańskowi nie zaś olsztynowi. Najpierw gruntowna modernizacja całego budynku, teraz kolejna - mniejsza, choć ważna dla pasażerów - inwestycja. Ciekawe, czy na takie inwestycje mógłby liczyć elbląski dworzec, gdyby podlegał pod olsztyn. Osobiście BARDZO wątpię, no ale to jest właśnie różnica pomiędzy Pomorskim a szuwarowo-bagiennym...
re-pampi-Tak upiornie syfiastego dworca jak w Grudziądzu długo by szukać . A elektroniczne tablice ? Dobrze gdyby były , jeśli będą . Od dłuższego czasu są w Malborku ........... Perony wołają o pomstę do nieba . Może wystarczyłoby skuć ten nachalnie wylany i niebezpieczny dla pasażerów asfalt , a okaże się , że tak jak na peronie 1szym , jest pod nim kostka brukowa . Już lepiej to (z dwojga złego) .... Dworzec dalej jest niefunkcjonalny , straszy pustymi pomieszczeniami . Gdzie bar szybkiej obsługi ?W ogóle mało dworca we dworcu ......
A gdyby jeszcze te perony udało się podnieść, tak ja to jest np. na warszawskich dworcach aby zrównały się one z poziomem podłogi w wagonie bez konieczności koszmarnego wspinania się po trzech stromych schodkach....
Dworzec w Elblągu na szczęście nie podlega pod olsztyn, a pod Gdańsk. :)