Kiedy ruszy budowa Centrum Handlowego „Siódemka” przy ul. Akacjowej? To pytanie elblążanie zadają sobie już od ponad 4 lat. Wydaje się, że w końcu widać światełko w tunelu. Inwestor otrzymał od GDDKiA wstępną akceptację na budowę węzła Lotnisko. Do tej pory nie porozumiał się jednak z właścicielami działek na ich zajęcie pod przyszły węzeł. Dlatego obecnie pod uwagę brany jest inny wariant - budowa prawoskrętu, który po stronie miasta połączy przyszłe centrum handlowe z drogą S7.
Inwestor Centrum Handlowo – Usługowego „Siódemka” - firma Bridgehouse Developments Sp. z o.o., pozwolenie na rozpoczęcie inwestycji otrzymała od Urzędu Miejskiego w Elblągu jeszcze pod koniec 2010 r. Jednak przez kolejne trzy lata na działce o powierzchni blisko 225 tys. m2, nie wmurowano nawet cegły.
Zgodnie z prawem budowlanym decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Aby zapobiec wygaśnięciu pozwolenia na budowę, wystarczy, że inwestor wykaże przed urzędem rozpoczęcie budowy we wspomnianym już okresie czasu. Za rozpoczęcie budowy uważa się podjęcie na działce prac przygotowawczych, np. wytyczenie geodezyjne budynku w terenie, wykonanie niwelacji terenu przez geodetę lub zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów, np. ogrodzenie działki (terenu budowy).
Z końcem 2013 r. przy wjeździe na teren nieruchomości, od strony ulicy Akacjowej, pojawiła się tablica informacyjna dotyczące tej inwestycji. Obok podstawowych danych, wskazano na niej termin rozpoczęcia robót budowlanych – grudzień 2013 r. Niestety na placu budowy, póki co próżno szukać robotników. Dlaczego?
- Na tę chwilę prowadzimy wstępne prace budowlane, polegające na wykonaniu pomiarów geodezyjnych. W najbliższym czasie zamierzamy zorganizować plac budowy i go ogrodzić. Dopóki jednak nie otrzymamy pozwolenia na budowę zjazdów z drogi S7 do terenów przyszłego centrum handlowego, trudno mówić o rozpoczęciu właściwych prac – przyznaje Mieszko Wójcik, Project Manager w Bridgehouse Developments.
Niekończący się spór o węzeł
Dla inwestora równie ważne, co budowa kompleksu handlowego przy ul. Akacjowej, jest jego bezpośrednie skomunikowanie z drogą nr 7. To właśnie kwestia zorganizowania dojazdu na teren CH „Siódemka”, spowodowała tak duże opóźnienia samej inwestycji.
Pierwotne połączenie drogowe do centrum handlowego miało prowadzić z dawnej drogi krajowej nr 7. Jednak w momencie rozbudowy Obwodnicy Elbląga, gdy status tej drogi zmienił się i została ona drogą ekspresową, okazało się, że takie rozwiązanie jest niemożliwe. Wówczas zaczęto myśleć o budowie węzła "Lotnisko", wykorzystując do tego istniejący wiadukt nad S7 w przedłużeniu ulicy Skrzydlatej.
Przed długi czas, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zgadzała się na takie rozwiązanie, tłumacząc to zbyt małą odległością między istniejącymi węzłami. W końcu jednak GDDKiA ugięła się.
- Inwestor uzyskał wstępną akceptację GDDKiA na budowę węzła "Lotnisko" – przekazał nam Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Olsztynie. - Została uzgodniona koncepcja budowy węzła. Ostateczne uzgodnienie nastąpi po zaakceptowaniu przez GDDKiA projektu budowlanego i wykonawczego. Warunkiem realizacji węzła jest uzyskanie przez inwestora decyzji administracyjnych uprawniających go do jego realizacji.
Niestety diabeł tkwi w szczegółach. I tak też jest w tym przypadku. Inwestor nie może porozumieć się z właścicielami terenów przyległych do planowanego węzła. Okazuje się, że może to być bariera nie do przebycia.
- Rozmowy z GDDKiA nieustannie trwają. Prowadzimy także negocjacje z właścicielami gruntów, na których miałby powstać węzeł. Są one jednak bardzo trudne – mówi Mieszko Wójcik z Bridgehouse Developments.
Nowy wariant rozwiąże problem?
Inwestorowi stara się pomóc także miasto. 14 stycznia podczas spotkania prezydenta Elbląga z mieszkańcami Zatorza, Jerzy Wilk poinformował, że miasto zaproponowało inwestorowi „Siódemki” alternatywny wariant zjazdów z drogi S7.
- Miasto jako ułatwienie w komunikacji i bez zagrożeń dla działkowców, proponuje zaprojektowanie i zbudowanie prawoskrętu, mogącego prowadzić do obiektów handlowych – przekazał Zatorzanom Prezydent Wilk.
Zapytaliśmy inwestora, czy bierze pod uwagę tego typu wariant? - Rozważamy różne warianty budowy węzła Lotnisko. Nawet taki, że powstanie tylko połowa węzła, czyli zjazdy z S7 wyłącznie od strony miasta – odpowiada Mieszko Wójcik, menadżer projektu budowy CH „Siódemka”. - Do końca połowy tego roku, powinniśmy ostatecznie wiedzieć czy węzeł powstanie. Jest on bowiem kluczowy w temacie rozpoczęcia inwestycji – zaznacza przedstawiciel inwestora.
Inwestorem „Siódemki” jest Bridge Properties (CEE) Limited, prywatna brytyjska spółka inwestycyjna należąca do Bridgehouse. Centrum ma powstać na działce o powierzchni blisko 225 tysięcy metrów kwadratowych. Według pierwotnych planów inwestora, ma się składać z dwóch części - zabudowanej parterowej galerii handlowej oraz parku handlowego. Łącznie powierzchnia sprzedaży "Siódemki" ma wynosić 67 tys. m2. Inwestor oprócz samego kompleksu, zbuduje również dojazd do niego (od strony drogi S7 oraz od strony miasta).
Ares
jak zwykle budowe blokuja dziady ze swoimi dzialeczkami!!! Wywalic ich na zbity pysk
Do -jjj nik nie blokuje inwestor i tak dostawł 100 działek tylko Olsztyn Niech da pozwolenie na węzeł i po sprawie , tylko unas to szybo sie nalicza odsetki a załatwić coś w urzędzie to sie korzenia za puszcza !!! ma cierpliwość inwestor ,nie zdziwie sie- jak sie wycofa!,,,,
Jak piszę o tym, że w naszym kraju i najbliższej przestrzeni nie istnieje społeczeństwo samorządowe (obywatelskie) a gospodarka gruntami i urbanistyka to pojęcia nieznane, bo o logistyce prowadzenia jakichkolwiek inwestycji już nie wspomnę - jestem potężnie minusowany i posądzony jak zwykle o malkontenctwo. Z tym już dawno się pogodziłem, bo rzeczywistość przemawia za moimi opiniami a operatorzy naszej smutnej i niepoukładanej rzeczywistości i tak będą twierdzić, że jest inaczej, bo straciliby swoją rację bytu i istotę istnienia w tym nieustającym bajzlu. Jak można zaczynać jakąkolwiek inwestycję bez uregulowania stosunków prawnych nieruchomości i zaplanowania działań przekształceń przestrzennych??? Widać można, – bo chocholi taniec trwa i ma się dobrze.
W Tolkmicku by mu dali decyzję jakie by chcial w zależności od grubości koperty. A tak się męczy inwestor.
Dajcie mu te wszystkie zgody - LUDZIE pracy nie maja , inni nie maja gdzie na zakupy ciuchowe jezdzic !!! Niech czlowiek buduje jak chce albo puki chce !!!
W Elblagu nie ma praktycznie zadnego CH ,dlaczego są takie problemy zeby otrzymac potrzebne dokumenty,codziennie setki Rosjan przejezdza przez Elbląg ale do Gdanska na zakupy .Zróbcie w koncu cos dobrego dla naszego miasta .
joki to zalezy: niektorzy twierdza z uporem maniaka, iz po co w Elblagu kolejne centrum handlowe. Bo jak by nie patrzec policzyc wszystkie biedronki, centra handlowe chibczyk, leclerc, kaufland to jest ich cala masa!!! I tu lezy podstawa problemu, miasto opanowane jest przez starsze pokolenie, dla ktorych pojecie centrum handlowe i ich sens budowy jest zdecydowanie inny!
Widzę, że rumun jeszcze nie zabrał głosu w sprawie?
jeżeli na prawdę to Olsztyn nas blokuje to powrót do 49 ma jednak sens
Z prawdziwego zdarzenia nie ma Centrum Handlowego. Jesteśmy jedynym miastem w województwie powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie nie ma Centrum. No teraz rozbudowują. ale kiedy skończą ? Jak nie było, tak nie było, a teraz się pewnie "posypią".