Zdawać by się mogło, że powstanie zakładu, który będzie produkował ciekawy produkt, a dodatkowo znajdzie w nim zatrudnienie kilku, kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu mieszkańców Elbląga, to raczej powód do dumy i okazja pokazania, że choć wolno, miasto się rozwija. Niestety inwestor, spółka NOVA z Gdyni, nie chce wypowiadać się na temat tego projektu.
Budowa zakładu montażu wiatrakowców przy ulicy Lotniczej 63 w Elblągu planowana jest od kilku lat. Z uzyskanych nieoficjalnie informacji wynika, że lada chwila ruszą prace remontowe, a wykonawcą będzie elbląska firma, która również nie chce na razie oficjalnie wypowiadać się na temat inwestycji.
W karcie informacyjnej dotyczącej przedsięwzięcia czytamy: „Docelowo „zakład” zajmować się będzie montażem wiatrakowców. Na terenie zakładu w Elblągu planowane jest uruchomienie montażu wiatrakowców z podzespołów dostarczanych od zewnętrznych dostawców. Planuje się poszerzenie działalności o badanie i diagnostykę ultralekkich konstrukcji lotniczych oraz prowadzeniem prac rozwojowych wiatrakowców i samolotów ultralekkich. Na terenie warsztatów przewiduje się w przyszłości możliwość modernizacji i montażu ultralekkich samolotów z gotowych podzespołów takich jak silniki, łopaty wirnika, śmigła, stateczniki, kompozytowe owiewki, wyposażenie elektroniczne itp. produkowanych przez certyfikowanych dostawców. Inwestor planuje rozpoczęcie montażu wiatrakowców w 2015r. w ilości 12 szt. rocznie, zwiększając stopniowo montaż do około 52 szt. wiatrakowców rocznie.”
Wiatrakowiec – co to takiego?
Na pierwszy rzut oka wiatrakowiec wygląda jak mały helikopter, ale nim nie jest. Karta informacyjna przedsięwzięcia wyjaśnia, że jest to „statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), z rodziny wiropłatów, wyposażony w wirnik nośny i śmigło typu pchającego bądź ciągnącego. Wirnik nie jest napędzany silnikiem. Obraca się dzięki wykorzystaniu zjawiska autorotacji, powstającego dzięki ruchowi postępowemu wiropłata względem powietrza, uzyskanego dzięki sile napędowej śmigła. Czasem jako napęd wiatrakowca może służyć holujący pojazd naziemny lub nawodny. Z powodu konieczności zapewnienia ciągłego nadmuchu powietrza na wirnik nośny, wiatrakowiec - w odróżnieniu od innych wiropłatów - nie może wykonywać zawisu. Wiatrakowce posiadają cechy krótkiego startu i lądowania. Należą one do ultralekkich statków powietrznych. Ciężar startowy z pilotem i pasażerem nie może przekroczyć 450 kilogramów, natomiast waga samej konstrukcji wynosi około 230 kg.”
Ilustracja pochodzi z Karty informacyjnej przedsięwzięcia zamieszczonej na stronie um-elblag.samorzady.pl.
Gdzie wiatrakowce będą składane?
Elbląska firma projektowa Euro-Projekt, wykonała wizualizację przyszłego zakładu produkcji wiatrakowców. Uwzględnia on wkomponowanie w bryłę budynku istniejącej zabytkowej wieży ciśnień, która zostanie wykorzystana na pomieszczenia magazynowe, konferencyjne i ekspozycyjne.
źródło: www.europrojekt.elblag.pl
W karcie informacyjnej wymieniono szczegóły prac budowlanych, jakie będą wykonane by osiągnąć końcowy efekt. Między innymi zostanie przeprowadzony remont i przebudowa istniejących budynków – warsztatów, wyburzony budynek (60 m2), dobudowana hala o wymiarach około 12 x 20 m i wysokości ok. 8 m.
Usytuowanie zakładu montażu wiatrakowców (żółte znaczniki), Źródło: Karta informacyjna przedsięwzięcia
Dla kogo praca?
„Inwestor planuje utworzenie stanowisk przeznaczonych do montażu podzespołów wiatrakowców” – czytamy w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Będą to stanowiska:
„do montażu oraz badania wytrzymałości konstrukcji płatowców oraz konstrukcji nośnych wiatrakowców, samolotów i innych urządzeń wraz z hydraulicznym układem pomiarowym sił i odkształceń,
do montażu oraz analizy optymalizacji i testowania podwozi zwłaszcza wiatrakowców i samolotów ultralekkich wraz z układem wywierania obciążenia i wideo rejestratorem,
do badania silników, wibracji, siły ciągu i doboru łóż do silników
do atestacji i sprawdzania szczelności zbiorników paliwowych i instalacji paliwowych,
do badania instalacji elektrycznych, pobór prądu odporność na zwarcia (działanie w różnych temperaturach),
do regulacji i diagnostyki elektryki silników rotax Ducati DSE, Ignition Mate, AccuMate Pro,
do regulacji gaźników rotax SynchroMate,Mityvac,
do wyważania i pomiaru środka ciężkości wiatrakowców wraz z laserowym pomiarem kątów i foto rejestratorem,
mobilny układ pomiarowo diagnostyczny służący do analizy wybranych parametrów dynamicznych oraz naprężeń konstrukcji wiatrakowca ultralekkiego w locie,
Trenażer / symulator wiatrakowców”.
Z powyższych planów wynika, że wielu specjalistów może znaleźć zatrudnienie, gdy zakład ten powstanie. Miejmy nadzieję, że daleko posunięte prace przygotowawcze (m.in. uzyskane pozwolenia, wykonane projekty) będą miały kontynuację w realizacji budowy i zgodnie z projektem, w 2015 zacznie on produkcję wiatrakowców, a wielu elblążan znajdzie w nim ciekawą pracę.
Majka Brejdak
Już kutry do Norwegi produkowali tylko kto je widział? Teraz kolej na wiatroochlapy? Szkoda, że ELSIN postawiono w stan likwidacji i straciło tam prace kilkadziesiąt osób-ale to dziennikarzy nie interesuje..................
Mnie ten budynek przypomina zakład karny z wieżyczką dla strażników.
Już niektórzy malkontenci się odezwali. Widocznie mają ciepłe posadki i za co utrzymać rodzinę.Oby jak najwięcej nowych miejsc pracy, zaczyna coś się dziać.
do dewiza- tak zaczyna się już dziadować nie dziać, a z byłym likwidatorem to tylko możemy zamykać następne zakłady. Co do ciepłych posadek masz rację twój guru ma ciepłą posadkę jak i jego żona- tylko czy nie ma tam konfliktu interesu? Czy moralnie jest to normalne i prawe oraz sprawiedliwe- ja mam wątpliwości!
no to bardzo ciekawy zakład ;) dobra inicjatywa i badania. Oby więcej takich a nauka się rozwinie w Egu i miejsca prac będą.
gotowe waiatrakowce będzie można kupić w Porto 55 przy ul Nowowiejskiej, powstała już społeczna kolejka, można wpłacać przedpłaty na maszyny
jeszcze wszystko w polu a tutaj sie zachwycaja czym sie zachwycac w elblagu sa tysiace bezrobotnych a pare czy kilkanascie miejsc pracy bezrobacia nie zlikwiduje a jak znam zycie prace znajda jak zwykle sami swoi i przestancie z tego robic jakis super sukces tzreba bylo nie likwidowac zakladow pracy WIEKSZOSC DZIEKI STYROPIANOWCOM a teraz nie lamentowac
Nie będzie można kupić wiatrakowca, bo całą produkcja jest sprzedana do dubaju, eksport ma być przez elbląski port który zatrudnia 250 elblązan na 3 zmiany. Całą załoga wyposażona będzie w uniformy które nowaczyk przywiózł z chin. Chińczycy będą budować wielki mur elbląski przy którym zatrudnienie znajdzie ok 350 ludzi. To ci którzy jeszcze nie wyjechali bo popsuł się autobus produkowany przez elblązan w kaliningradzie.
Wiatrakowce , nocniki z napędem na cztery koła , telewizory o kształcie terójkąta...wszystko to będzie się produkować w najbliższej przyszłości.
Kto normalny otworzy tam produkcję jak zaraz "mieszkańcy:" zaprotestują , że hałas, wiatry i ruch samochodów analogiczna sytuacja co do złomowca i tych wszystkich "pseudo afer" ? Z takim społeczeństwem to tylko możemy inicjować Referenda w całej Europie oraz organizować zbiórki na kolejne kościoły...............