Ciężko po nich przejść lub przejechać. Niektóre wyglądają tak, że trudno je nazwać ulicami. Fragmenty popękanego asfaltu, wybrakowanej kostki, często zupełny brak chodników. Do tego notoryczny brak miejsc parkingowych. Mowa o zaniedbanych uliczkach na Starym Mieście. Remont, do którego szykują się w ratuszu, ma to zmienić. Czy jednak w zadłużonym budżecie miasta, w przyszłym roku i latach kolejnych, znajdą się pieniądze na ich kompleksową modernizację?
Starówka to chluba Elbląga i wizytówka naszego miasta. Jej charakterystyczny klimat tworzy nie tylko wyjątkowa zabudowa ale również nawierzchnie ulic z kostki brukowej. Lekko pofałdowane powierzchnie licowe, łagodne, falujące, zaokrąglone krawędzie i naroża tworzą ten wyjątkowy obraz nawierzchni, których jednak ogólny stan pozostawia wiele do życzenia. Na niektórych fragmentach staromiejskich ulic widać wyraźne zapadnięcia i wyboje. Kostki są zniekształcone, popękane i wykruszone - zapewne pod wpływem działania sił i wahań temperatury. Nierówności bruku z powodu pochylenia się kostek, powstają najpewniej od wysysania przez opony samochodów piasku ze spoin, wskutek szybkiego obracania się kół samochodowych.
Dlatego trzy newralgiczne ulice Starego Miasta – i pozostające w bardzo złym stanie – Wieżowa, Studzienna i część Rybackiej miały przejść gruntowny lifting. W 2011 roku elbląski Magistrat starał się o dofinansowanie do tego przedsięwzięcia z unijnego Programu Współpracy Transgranicznej „Litwa - Polska – Rosja”. W tym celu powstał nawet Program Funkcjonalno - Użytkowy Przebudowy i rozbudowy systemu dróg na Starym Mieście w Elblągu. Jednak udział miasta w tym konkursie nie doszedł do skutku. Nieaktualna jest również stara, opracowana w 2004 r. dokumentacja projektowa przebudowy ulicy Studziennej i ulicy Wieżowej.
Będzie więcej miejsc postojowych
Wobec tego, jesienią zeszłego roku Urząd Miejski rozpisał przetarg na stworzenie nowego projektu przebudowy tych ulic. Jego zakres obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy: całej ul. Studziennej o długości około 175 m (od skrzyżowania z ul. Wodną do skrzyżowania z ul. Stary Rynek), całej ul. Wieżowej o długości około 160 m (od skrzyżowania z ul. Stary Rynek do skrzyżowania z ul. Pocztową) oraz odcinka ul. Rybackiej o długości około 90 m (od skrzyżowania z ul. Wodną z dowiązaniem do wcześniej wykonanej przebudowy wschodniego odcinka ul. Rybackiej).
Projekty, osobne dla każdej ulicy, dotyczyć będą wymiany i budowy nowych nawierzchni dróg, budowy miejsc postojowych i zjazdów oraz przebudowy i rozbudowy ciągów pieszych. Planuje się, że jezdnie wykonane zostaną z kostki kamiennej, a chodniki z płyt kamiennych oraz kostki kamiennej. Zakres inwestycji przewiduje również przebudowę lub budowę urządzeń drogi tj. oświetlenie i odwodnienie ulic.
Zadanie zostało rozpisane do 2015 r. Jeszcze w zeszłym roku, za poprzedniej władzy zadecydowano, że w latach 2012-2015 na powyższe zadanie znajdzie się 3 mln zł. W tym też dokumencie, znalazło się także zadanie dotyczące przebudowy dwóch innych staromiejskich ulic - Klasztornej i ul. Kuśnierskiej. Jego realizację zaplanowano do 2014 r. Pełna dokumentacja projektowa przebudowy ulic Studziennej, Wieżowej i odcinka Rybackiej miała być gotowa do końca maja 2013 r.
Miejska kasa pusta. Miasto na remont staromiejskich ulic poszuka pomocy w funduszach norweskich
W związku z tym, ze kwietniowe referendum dokonało przetasowań na szczeblu lokalnym, a obecny stan finansów miasta pozostawia wiele do życzenia, postanowiliśmy zapytać Urząd Miejski o dalsze plany przebudowy tych ulic - W wyniku postępowania przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego umowę zawarto z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego Sp. z o.o. z siedzibą ul. Wigilijna 6-7, 82-300 Elbląg – informuje Monika Borzdyńska, rzecznik prasowy prezydenta miasta. - Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi 92 619 zł. brutto. W zakres przedmiotu zamówienia wchodzi wykonanie dokumentacji projektowej i przygotowanie oraz złożenie do Departamentu Urbanistyki i Architektury UM kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę zgodnie z obowiązującymi przepisami pozwala na rozpoczęcie wykonywania robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej w terminie trzech lat od uprawomocnienia się pozwolenia.
Pozostaje jednak pytanie, czy znajdą się na to środki. Tu jednak zaczynają się przysłowiowe „schody”. Miasto na wykonanie tego zadania będzie szukało dofinansowania - Planuje się złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w partnerstwie z Parafią św. Mikołaja na rewitalizację Starego Miasta, polegającego na rewitalizacji wnętrza Katedry oraz modernizacji ul. Studziennej, Klasztornej, Kuśnierskiej wraz z parkingiem – podaje rzecznik prasowy prezydenta. - Realizacja zakresu rzeczowego przewidziana jest na lata 2015-2016 w przypadku otrzymania dofinansowania z funduszy norweskich oraz EOG.
Dodatkowo Rada Miejska będzie także jesienią rozpatrywała plan budżetu i podejmowała ostateczne decyzje.
Starówka to chluba Elbląga i wizytówka naszego miasta. Jej charakterystyczny klimat tworzy nie tylko wyjątkowa zabudowa ale również nawierzchnie ulic z kostki brukowej. Lekko pofałdowane powierzchnie licowe, łagodne, falujące, zaokrąglone krawędzie i naroża tworzą ten wyjątkowy obraz nawierzchni, których jednak ogólny stan pozostawia wiele do życzenia. Na niektórych fragmentach staromiejskich ulic widać wyraźne zapadnięcia i wyboje. Kostki są zniekształcone, popękane i wykruszone - zapewne pod wpływem działania sił i wahań temperatury. Nierówności bruku z powodu pochylenia się kostek, powstają najpewniej od wysysania przez opony samochodów piasku ze spoin, wskutek szybkiego obracania się kół samochodowych.
Dlatego trzy newralgiczne ulice Starego Miasta – i pozostające w bardzo złym stanie – Wieżowa, Studzienna i część Rybackiej miały przejść gruntowny lifting. W 2011 roku elbląski Magistrat starał się o dofinansowanie do tego przedsięwzięcia z unijnego Programu Współpracy Transgranicznej „Litwa - Polska – Rosja”. W tym celu powstał nawet Program Funkcjonalno - Użytkowy Przebudowy i rozbudowy systemu dróg na Starym Mieście w Elblągu. Jednak udział miasta w tym konkursie nie doszedł do skutku. Nieaktualna jest również stara, opracowana w 2004 r. dokumentacja projektowa przebudowy ulicy Studziennej i ulicy Wieżowej.
Będzie więcej miejsc postojowych
Wobec tego, jesienią zeszłego roku Urząd Miejski rozpisał przetarg na stworzenie nowego projektu przebudowy tych ulic. Jego zakres obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy: całej ul. Studziennej o długości około 175 m (od skrzyżowania z ul. Wodną do skrzyżowania z ul. Stary Rynek), całej ul. Wieżowej o długości około 160 m (od skrzyżowania z ul. Stary Rynek do skrzyżowania z ul. Pocztową) oraz odcinka ul. Rybackiej o długości około 90 m (od skrzyżowania z ul. Wodną z dowiązaniem do wcześniej wykonanej przebudowy wschodniego odcinka ul. Rybackiej).
Projekty, osobne dla każdej ulicy, dotyczyć będą wymiany i budowy nowych nawierzchni dróg, budowy miejsc postojowych i zjazdów oraz przebudowy i rozbudowy ciągów pieszych. Planuje się, że jezdnie wykonane zostaną z kostki kamiennej, a chodniki z płyt kamiennych oraz kostki kamiennej. Zakres inwestycji przewiduje również przebudowę lub budowę urządzeń drogi tj. oświetlenie i odwodnienie ulic.
Zadanie zostało rozpisane do 2015 r. Jeszcze w zeszłym roku, za poprzedniej władzy zadecydowano, że w latach 2012-2015 na powyższe zadanie znajdzie się 3 mln zł. W tym też dokumencie, znalazło się także zadanie dotyczące przebudowy dwóch innych staromiejskich ulic - Klasztornej i ul. Kuśnierskiej. Jego realizację zaplanowano do 2014 r. Pełna dokumentacja projektowa przebudowy ulic Studziennej, Wieżowej i odcinka Rybackiej miała być gotowa do końca maja 2013 r.
Miejska kasa pusta. Miasto na remont staromiejskich ulic poszuka pomocy w funduszach norweskich
W związku z tym, ze kwietniowe referendum dokonało przetasowań na szczeblu lokalnym, a obecny stan finansów miasta pozostawia wiele do życzenia, postanowiliśmy zapytać Urząd Miejski o dalsze plany przebudowy tych ulic - W wyniku postępowania przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego umowę zawarto z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego Sp. z o.o. z siedzibą ul. Wigilijna 6-7, 82-300 Elbląg – informuje Monika Borzdyńska, rzecznik prasowy prezydenta miasta. - Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi 92 619 zł. brutto. W zakres przedmiotu zamówienia wchodzi wykonanie dokumentacji projektowej i przygotowanie oraz złożenie do Departamentu Urbanistyki i Architektury UM kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę zgodnie z obowiązującymi przepisami pozwala na rozpoczęcie wykonywania robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej w terminie trzech lat od uprawomocnienia się pozwolenia.
Pozostaje jednak pytanie, czy znajdą się na to środki. Tu jednak zaczynają się przysłowiowe „schody”. Miasto na wykonanie tego zadania będzie szukało dofinansowania - Planuje się złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w partnerstwie z Parafią św. Mikołaja na rewitalizację Starego Miasta, polegającego na rewitalizacji wnętrza Katedry oraz modernizacji ul. Studziennej, Klasztornej, Kuśnierskiej wraz z parkingiem – podaje rzecznik prasowy prezydenta. - Realizacja zakresu rzeczowego przewidziana jest na lata 2015-2016 w przypadku otrzymania dofinansowania z funduszy norweskich oraz EOG.
Dodatkowo Rada Miejska będzie także jesienią rozpatrywała plan budżetu i podejmowała ostateczne decyzje.
zapraszam na ul. ŚW.Floriana tam jest dużo lepiej...
"Starówka to chluba Elbląga i wizytówka naszego miasta." Jakie miasto, taka chluba i wizytówka, chciałoby się powiedzieć...
Mandat dla Mazdy i Citroena ze zdjecia nr 2 oraz dla Saaba i Forda ze zdjęcia nr 2!! W strefie zamieszkania można parkować tylko w miejscach wyznaczonych, a nie... wolna amerykanka. Tak samo nie wiem co za baran postawił znak "P" na początku ulicy Rybackiej, tak, że można parkować na trawniku po prawej stronie - w czasie deszczu robi tam się bagno. I to ma być wizytówka naszego miasta?
takie problemy jakie są opisane ze Starówki , występują również na osiedlach . Gdzie ulice osiedlowe finansują sami mieszkańcy a ulice miejskie miasto. I jakoś nikt nie płacze , chociaż nie jest wcale lepiej .