Kiedy prace budowlane przy Porto 55 ruszyły, a Centrum Handlowe „Ogrody” za chwilę dostaną pozwolenie na rozbudowę obiektu, dwie inne inwestycje nadal czekają na realizację. Jedna z nich – w planach największa – być może nigdy nie dojdzie do skutku. Mowa tu o Centrum Handlowym „Rapsodia”.
Logo Rapsodii jest widoczne na koszulkach piłkarzy Olimpii Elbląg. To znak, że taka inwestycja wciąż jeszcze może dojść do skutku. Jednak sytuacja gigantycznego centrum handlowego w Gronowie Górnym jest bardzo skomplikowana. Inwestor chce, aby do tego kompleksu klienci i zaopatrzenie mogli dojeżdżać wprost z drogi krajowej nr 7. Na to nie godzi się jednak olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Innym wyjściem jest skierowanie całego ruchu kołowego przez Gronowo Górne. Na to jednak nie chcą zgodzić się władze gminy Elbląg i sołectwo Gronowa Górnego. Sytuacja jest więc patowa.
Wójt gminy Genowefa Kwoczek słała pisma do ministerstwa infrastruktury, aby uzyskać zezwolenie na wytyczenie dojazdu do Rapsodii wprost z krajowej „siódemki”. Odpowiedź ministra Cezarego Grabarczyka była jednak za każdym razem odmowna.
- Inwestor się jeszcze nie wycofał ale sprawa się komplikuje – przyznaje wójt gminy Elbląg Genowefa Kwoczek. – Nadal nie ma zgody ani ze strony GDDKiA w Olsztynie, ani od Ministra Infrastruktury. My już nic więcej nie możemy zrobić. Czekamy teraz na ewentualne decyzje inwestora.
Przypomnijmy, że Gmina Wiejska Elbląg zwróciła się z prośbą do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o pomoc w rozwikłaniu problemu dojazdu do Gronowa Górnego. Mimo wielu koncepcji, które przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, żadna z nich nie została zaakceptowana przez władze Gminy Wiejskiej Elbląg i Sołectwa w Gronowie Górnym. Zakładały one bowiem praktycznie wyburzenie części tej wsi i dość długi okres realizacji – od 10 do 30 lat. Wójt gminy Genowefa Kwoczek wraz ze swoim zespołem ekspertów opracowała prostą i dogodną dla wszystkich koncepcję dróg dojazdowych. Co więcej – Spirit International – irlandzki inwestor, który będzie budował centrum handlowe w Gronowie Górnym zdecydował, że sfinansuje wykonanie koncepcji dojazdu przygotowanej przez Gminę Wiejską Elbląg. Szkopuł w tym, że dyrekcja GDDKIA w Olsztynie nie chce nawet słyszeć o rozwiązaniu przedstawionym przez Gminę Wiejską Elbląg. Wskazuje natomiast na własne projekty, które według GDDKIA w Olsztynie są zgodne z prawem i właściwe do wykonania.
Przedstawiciele obu stron kilkukrotnie spotykali się na rozmowach w tej sprawie. Na nic one jednak się nie zdały poprzez upór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Ministerstwo Infrastruktury także wydało negatywną opinię w tej sprawie. W piśmie do wójt gminy Elbląg Genowefy Kwoczek minister wskazał, że gminna koncepcja dojazdów „zakłóca podstawowe funkcje drogi ekspresowej, tj. bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego”. Takiej odpowiedzi w Urzędzie Gminy nie spodziewano się.
Warto przypomnieć, że na temat koncepcji Gminy Wiejskiej Elbląg wypowiedziały się pozytywnie trzy ośrodki eksperckie: Instytut Budowy Dróg i Mostów w Warszawie, Akademia Bezpiecznego Ruchu Drogowego w Szczecinie oraz Politechnika Gdańska. Żaden z tych ośrodków nie stwierdził, aby koncepcja Gminy Wiejskiej była niezgodna z prawem czy też stanowiła zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Aby wyjść z impasu komunikacyjnego, Gmina Wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne. Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową. Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazda na wprost do centrum Elbląga. Na odcinku 750 m pomiędzy istniejącymi łącznicami węzła a nowymi łącznicami przy wiadukcie WD-15 droga zbierająco - rozprowadzająca ma przekrój dwupasmowy, jednokierunkowy. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z przebiegającej przez teren zabudowany. Będzie ona łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta Elbląga.
Na to jednak nie ma zgody ani GDDKIA w Olsztynie, ani Ministerstwa Infrastruktury.
Olsztyn intensywnie sie wysila by z Elblaga zrobic wies, dla nich Elblag to odlegla o 100 km prowincja i lepiej zeby nic tu nie powstawalo. banda h..ów
i znowu ulice Ogolna rozpruja!!! czy ktos w tym ratuszu wogole mysli??? Nowowiejska juz zniszczyli i na pewno nie bedzie juz tak rowna jak przed budowa!!!!
jeszcze tego cholerstwa brakuje tu......
olsztyn chce by elblag byl tez wiocha jak oni.tam nic nie ma wiec czemu ma byc cos u nas?
Lepiej niech nie budują niczego bo znowu zaczną protestować jak nie kupcy, to działkowcy, członkowie spółdzielni, kółek rolniczych związku kombatantów itp!;)
Niech najpierw to zafajdane Ministerstwo Infrastruktury z ćwokiem Grabarczykiem na czele dokończy tą drogę ekspresową zamiast pieprzyć o \"zakłócaniu jej podstawowej funkcji\". O drodze mówimy wtedy kiedy można nią dotrzeć z punktu A do punktu B, a tymczasem przez najbliższe 10 lat z Kazikowa do Koszwał będziemy jeździć jak dawniej zwykłą 2 pasmową szosą.
czy to nie jest blokowanie rozwoju naszej mieściny? wiadomo, że bezpośredni zjazd z "7" to tysiące klientów więcej.
W którym dokładnie miejscu miałoby powstać to centrum handlowe? Zaraz obok stacji Lotosu? Wiem, że kiedyś była o tym mowa, ale przyznaję, nie pamiętam. Rozwiązanie, które proponuje gmina wiejska jest jak najbardziej sensowne i na pewno w innych miastach podobne rozwiązania mają zastosowanie - może inwestor powinien takowe znaleźć i rzucić w twarz decydentom, że tak można i niech nie robią teraz inwestorowi, Elblągowi i GG pod górę.
ŁOLSZTYNIAKI ROBIĄ TO SPECJALNIE... CIULE
Mam pomysła skoro ministerstwo twierdzi, że proponowane przez gminę rozwiązania są niezgodne z prawem, a pani Kwoczkowa twierdzi, że tak nie jest bo ma "super mundre" ekspertyzy, to jak jest taka cwana to niech poda ministerstwo do sądu;) Niestety obawam się, że w tym przypadku akurat ministerstwo ma racje, a gmina na czele z panią Kwoczkową dała ciała kilka lat temu przy konsultacjach przed budową S&, a teraz to tylko PR i wybielanie siebie przed ludźmi ze wsi!;) Na pocieszenie dodam, że lepsze dla Elbląga jest powstanie CH Siódemka bo to jest w mieście i kasa z podatków będzie dla miasta, a nie dla GG jak w przypadku CH Rapsodia.