Wtorek, 5.11.2024, Imieniny: Elzbieta, Zachariasz, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Koncepcja rewitalizacji MDW E 70 już jest, czas na studium wykonalności

19.04.2010, 09:32:54 Rozmiar tekstu: A A A
Koncepcja rewitalizacji MDW E 70 już jest, czas na studium wykonalności
Jerzy Wcisła prezentuje pełną dokumentację koncpecji rewitalizacji MDW E 70

Gotowa jest już koncepcja zagospodarowania polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70. Dokument liczący ponad 1100 stron Zespół ds. Rewitalizacji MDW E 70 odebrał właśnie w Kadynach. Wzdłuż drogi wodnej ma powstać system portów turystycznych, przystani, pomostów cumowniczych z jednolitym systemem informacji i identyfikacji. Łącznie stworzono listę 180 zadań tego typu.

Półtora roku temu, w lipcu 2008 roku w Kadynach marszałkowie sześciu województw podpisali list intencyjny w sprawie przystąpienia do tworzenia koncepcji zagospodarowania polskiego odcinka MDW E 70. W kwietniu 2010 roku przedstawiciele Zespołu ds. Rewitalizacji MDW E 70 odebrali liczącą ponad 1.100 stron Koncepcję.

- Koncepcja zakłada, że Międzynarodowa Droga Wodna E 70 zostanie dostosowana do parametrów II klasy technicznej – mówi Jerzy Wcisła, wiceprzewodniczący Zespołu ds. Rewitalizacji MDW E 70, reprezentujący Samorząd Województwa warmińsko-mazurskiego. - Jest to standard poniżej wymogów dla tego typu dróg wodnych, ale wiążący się z koniecznością niewyobrażalnych wręcz nakładów finansowych. Poprawa samej infrastruktury drogi wodnej kosztowałaby kilkanaście miliardów zł. W wersji ujętej w Koncepcji ten koszt oszacowano na ok. 780 mln zł.

Wzdłuż drogi wodnej ma powstać system portów turystycznych, przystani, pomostów cumowniczych z jednolitym systemem informacji i identyfikacji. Łącznie stworzono listę 180 zadań tego typu, których koszt oszacowano na ok. 277 mln zł. Do tej wartości należy dodać 310 mln zł, na te zadania, które już są realizowane lub dla których tworzona jest dokumentacja. Wśród nich jest nasza Pętla Żuławska, Wielka Pętla Wielkopolska czy rozbudowa portów w Grudziądzu i w Elblągu. Łącznie więc przewiduje się inwestycje wartości 587 mln zł.

Osobnym problemem są porty transportowe, istniejące wzdłuż tej drogi wodnej, ale najczęściej wymagające modernizacji lub rozbudowy. Koszt tych zadań jest bardzo wysoki i wynosi ok. 1,6 mld zł. W tej wartości nie został ujęty Kanał przez Mierzeję, czyli dodatkowe 0,5 mld zł.
3,5 mld zł – tyle trzeba by wydać, by MDW E 70 została przystosowana do rozwoju turystyki i transportu barek o ładowności do 500 ton.

- Oczywiście, samorządy takich pieniędzy nie mają, a nawet gdyby miały, to nie mogą ich wydać na rzeki, którymi zarządza Państwo – przyznaje Jerzy Wcisła. - Dokument ma jednak za zadanie pomóc w podejmowaniu takich wyzwań, jak Pętla Żuławska, a także stać się materiałem do lobbowania w różnych środowiskach na rzecz rewitalizacji i rozwoju dróg wodnych.

Zastanawiając się nad sensem wydatkowania kilku miliardów złotych na zagospodarowanie 500 km drogi wodnej, należy brać pod uwagę doświadczenia Europy Zachodniej, gdzie kosztem ogromnych nakładów przeniesiono transport wielu ładunków na drogi wodne. Np. uruchomienie linii przybrzeżnej z Genui (Włochy) przez Barcelonę (Hiszpania) do Tangeru w Maroku, odciążające autostrady Lazurowego Wybrzeża zostało dofinansowane kwotą 1,8 mld euro w Programu Marco Polo.

Spotkanie w Kadynach poza przyjęciem dokumentacji było poświęcone dalszym planom.
- Chcemy, by te zadania, które określiliśmy w Koncepcji objęte zostały Studium Wykonalności – mówi Jerzy Wcisła. - Jest to podstawowy dokument, od którego zaczyna się proces inwestycyjny. Jego przygotowania znacznie by ułatwiło realizację ewentualnych działań inwestycyjnych, a być może stałoby się podstawą do stworzenia dużego programu dla całej MDW E 70, który mógłby być zrealizowany w następnej perspektywie finansowej (po 2013 roku).

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ egtdryj
    Poniedziałek, 19.04

    3,5 MLD na zabawkę dla kilku facetów. A transport kolejowy między Elblągiem a Braniewem leży odłogiem. Takie rzeczy, to tylko w tym kraju. Panie Radny. Ja Panu już dziękuję.

  2. 2
    0
    ~ POżegnania nadszedł czas
    Poniedziałek, 19.04

    Panu Panie Jerzy dziekujemy.... Pomyslmy o transporcie kołowym, kolejowym, Modrzewinie, a nie o jakiś bzdurach ... Już bardziej sensowne byłoby stworzenie ponad samorządowego ciała promującego mierzeje w sferze potencjału biznesowego. Rewitalizacja jakiejś tam dróżki wodnej, za takie pieniądze nie jest Nam elblążanom potrzebna. Są ważniejsze rzeczy

  3. 3
    0
    ~ biedny polak
    Poniedziałek, 19.04

    Ludzie przestańcie gadać,obiecywać -konkretnie ruszcie z robotą dajcie ludziom pracę.Patrząc na wasze rządzenie to jeszcze trochę to nawet małe dzieci stąd wyjadą.Miasto ginie a wy tylko gadacie.!!!!!!!!!!!!!!

  4. 4
    0
    ~ elblążanin
    Wtorek, 20.04

    Przestańcie w końcu narzekać malkontenci. Dobrze, że coś dzieje się w tej sprawie i dobrze, że ktoś to pilotuje.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


3.1547510623932