Coraz bardziej komplikuje się sytuacja komunikacyjna w Gronowie Górnym. Mieszkańcy wsi obawiają się zatoru ul. Szafirowej, gdy powstanie droga ekspresowa do Pasłęka. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie nie widzi możliwości wytyczenia zjazdów z krajowej „siódemki” do planowanego olbrzymiego centrum handlowego. Nie ma też zamiaru modyfikować drogi S-7. Inwestor – Spirit International – nie ma zaś zamiaru czekać na dalsze przepychanki pomiędzy Urzędem Gminy w Elblągu a GDDKiA. Oliwy do ognia dolał jeszcze prezydent Elbląga Henryk Słonina. Co z tego wyniknie?
Niedawno odbyło się w Gronowie Górnym spotkanie mieszkańców wsi z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. Mieszkańcy wsi nie mają zamiaru zgodzić się na obecną koncepcję drogi szybkiego ruchu w kierunku Pasłęka przez ich miejscowość.
- Mieszkańcy obawiają się paraliżu komunikacyjnego na ul. Szafirowej – mówi wójt gminy Elbląg, Genowefa Kwoczek. – Chcą takiego rozwiązania sieci dróg, aby uniknąć gigantycznych korków. Na pewno jednak nie jesteśmy przeciwni tej inwestycji.
Tymczasem, jak informuje Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji, prace nad trasą szybkiego ruchu zostały ustalone z Gminą Wiejską Elbląg już w 2006 r. i zmian nie będzie.
- Projekt budowy drogi ekspresowej S-7 Elbląg – Pasłęk wraz z układem dróg lokalnych powstał w porozumieniu i uzgodnieniu z samorządem Gminy Elbląg – mówi Karol Głębocki. - W obowiązującym od 2003 r. Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego obrębu Gronowo Górne, stanowiącym akt prawa miejscowego, zagwarantowano obsługę komunikacyjną terenów usługowo-produkcyjnych położonych po stronie południowej wzdłuż torów kolejowych w obrębie Gronowo Górne bez bezpośredniego podłączenia do drogi krajowej nr 7, tj. poprzez drogi lokalne, w tym ul. Szafirową, i wiadukt nad drogą S-7. Projektant „siódemki” zastosował się do wymagań zawartych w planie zagospodarowania przestrzennego i przedstawione przez niego rozwiązanie zostało zaakceptowane przez Wójta Gminy Elbląg w lutym 2006 roku.
W ubiegłym roku pojawiły się obawy mieszkańców Gronowa Górnego związane ze znacznym wzrostem natężenia ruchu na ul. Szafirowej generowanym przez powstające po drugiej stronie „siódemki” centrum handlowo-usługowe. Gmina i inwestorzy centrum handlowo - usługowego zaproponowali kilka rozwiązań dotyczących sposobu podłączenia okolicznych terenów z drogą S-7.
- Zawierały one jednak zbyt dużo odstępstw od wymaganych dla dróg ekspresowych warunków technicznych – mówi Głębocki. - Przykładowo warianty z włączeniem niektórych elementów węzła Elbląg-Wschód do obsługi otaczającego terenu nakładają na węzeł dwóch dróg ekspresowych ( S-7, S-22) dodatkowe funkcje, których nie powinien on pełnić. Wprowadzenie jezdni zbierająco – rozprowadzającej stworzy nowy węzeł z ulicą Berylową w odległości ok. 750 m od węzła Elbląg-Wschód i doprowadzi do miejsca obsługi podróżnych ruch lokalny, co w świetle bezpieczeństwa ruchu, płynności jazdy i wymaganych warunków technicznych jest niedopuszczalne.
Zdaniem GDDKiA istnieje możliwość obsługi komunikacyjnej terenów inwestycyjnych i odciążenia miejscowości Gronowo Górne poprzez sieć dróg lokalnych i powiązanie drogami zbiorczymi z podstawową siecią ulic miasta Elbląga i gminy Elbląg. Wiąże się to z wykorzystaniem wiaduktu w ciągu ulicy Skrzydlatej miasta Elbląg i połączeniem tej ulicy z ulicą Berylową od strony Elbląga oraz ulicą Przykolejową pod wiaduktem kolejowym do ul. Akacjowej, która łączy się rondem z ul. Pasłęcką. Takie rozwiązanie z pewnością będzie wiązać się z koniecznością wytyczenia i wybudowania części tych ulic, a sfinansowanie tego winno leżeć po stronie inwestorów obiektów handlowych i usługowych lokalizowanych zarówno po stronie miasta Elbląg i gminy Elbląg, gdyż to właśnie tym inwestorom i potencjalnym klientom obiektów będzie służyć taka sieć drogowa.
- Ponadto należy zauważyć, że pojazdy jadące do terenów inwestycyjnych w Gronowie Górnym od strony Warszawy nie muszą wjeżdżać do Elbląga i na ulicę Szafirową, aby dojechać do tych terenów – dodaje Głębocki. - Możliwy jest zjazd tych pojazdów na węźle Bogaczewo do drogi zbiorczej, która w połowie będzie wykorzystywać dotychczasowy ciąg drogi krajowej nr 7.
W celu poprawienia sytuacji mieszkańców Gronowa Górnego przedłożyliśmy gminie powyższą propozycję rozwiązań komunikacyjnych zarówno dla terenów inwestycyjnych jak i miejscowości Gronowo Górne, jednak nie spotkała się one ze strony władz samorządowych z pozytywnym odzewem ani nawet chęcią przeanalizowania. Nie zgadzamy się z opinią, że rozwiązanie problemów komunikacyjnych terenów inwestycyjnych, które będą oddziaływać znacząco na sieć dróg Gronowa Górnego, leży wyłącznie po stronie zarządcy drogi ekspresowej S-7. Nie znajdujemy również podstaw do cofnięcia pozwolenia na budowę drogi ekspresowej S-7. Możliwe jest natomiast cofnięcie pozwolenia na budowę centrum handlowo-usługowego, ponieważ każda koncepcja podłączenia terenów inwestycyjnych do drogi S-7 w rejonie węzła Elbląg-Wschód przedkładana przez Wójta Gminy Elbląg jest bezsprzecznie niezgodna z miejscowym planem zagospodarowania obrębu Gronowo Górne oraz warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, tzn. umożliwia bezpośredni dostęp do drogi ekspresowej i bezpośrednią obsługę przyległych terenów.
Oliwy do ognia dolał jeszcze prezydent Elbląga Henryk Słonina, który w oświadczeniu prasowym stwierdził, że: „…w mojej ocenie to właśnie lokalizacja dużego centrum handlowo - usługowego o powierzchni zabudowy około 45.000 m2 zgotuje „komunikacyjne piekło” mieszkańcom ul. Szafirowej (…). Próba lokalizacji sprzecznego z ustaleniami planu miejscowego dużego centrum handlowo - usługowego może diametralnie zmienić warunki ruchu i zamieszkania zarówno mieszkańcom Gronowa Górnego, jak i Elbląga”.
Jeszcze sie taki nie narodzil zeby wszystkim dogodzil
Ja uważam, że mieszkańcy Gronowa mogą mieć pretensje tylko do swoich władz które podjęły pochopną decyzję. Trzeba się było najpierw upewnić jakie są możliwe rozwiązania dróg dojazdowych do przyszłego centrum handlowego. Gdyby Gronowo było dzielnicą Elbląga pewnie takich problemów by nie było;)
Słonina jest zazdrosny o tą inwestycję i boi się, że przez tych Irlandczyków nie dojdzie do ,,jego " inwestycji na lotnisku i budowy Obi na Żuławskiej. Dlatego straszy i blokuje tą inwestycję.
Ktos tu cos sknocil, pytanie kto? Nie rozumiem jednak dlaczego glos w sprawie Gronowa Gornego zajmuje ...prezydent Elblaga. Reasumujac uwazam, ze jak najszybciej wszystkie strony powinny wypracowac jakis kompromis. Z tekstu rozumiem, ze inwestor i tak nie bedzie sie ogladal na urzad gminy i wies
Który to już raz slceson pokazuje swoją ignorancję!??!?! Kto jeszcze śmie twierdzić, że on cokolwiek robi dla inwestycji w Elblągu i zmniejszenia bezrobocia??? Jeszcze kilka takich "spotkać i wypowiedzi" i inwestor zabierze swoje miliony i zbuduje to centrum gdzie indziej, a salcesonowi chyba o to chodzi - nie mogę już patrzeć na tego nieudacznika i krętacza.
Ale nie bedzie problemu z budową centrum na lotnisku.
Gdyby Gronowo było dzielnicą Elblaga do takiej inwestycji napewno by nie doszło,bo komuch Slonina nie wydalby pozwolenia,juz teraz trafia go szlag,ze nie ma zadnej wladzy nad tym ternem,tak trzymać,precz z komuchami w ratuszu.
Arti. Czemu używasz obraźliwych określeń wobec starszego z pewnością od ciebie człowieka? Ciekawe jakie śmieszne okreśenie można by wymyślić z twojego nazwiska. O kurcze! Zapomniałem. Ty jesteś anonimowy. To pośmiejemy się z innych, nie ?
Arti. Czemu używasz obraźliwych określeń wobec starszego z pewnością od ciebie człowieka? Ciekawe jakie śmieszne określenie można by wymyślić z twojego nazwiska. O kurcze! Zapomniałem. Ty jesteś anonimowy. To pośmiejemy się z innych, nie ?
Nie przepadam za naszym preziem ale ludzie jaki interes ma Elbląg w tym centrum w Gronowie? Wprost przeciwnie grozi to paraliżem komunikacyjnym, przeciez już teraz w godzinach szczytu korek na Grunwaldzkiej sięga od Hetmańskiej do Ronda Kaliningrad!;) Co się dzieje na ulicy Bema też pozostawię bez komentarza;) Dla mieszkańców Elbląga znacznie istotniejsze i wygodniejsze jest wybudowanie galerii przy Nowowiejskiej, przy Syrenie i rozbudowa CH Ogrody;) Mimo wszystko trzymam kciuki za tą inwestycję w Gronowie;)