Centrum Handlowe Ogrody, w którym znajduje się m.in. hipermarket Carrefour, w najbliższym czasie zostanie rozbudowane na całej powierzchni obecnego parkingu od strony ul. Ogólnej i Płk Dąbka. Centrum Handlowe rozrośnie się blisko dwukrotnie. Inwestor planuje również budowę parkingów podziemnych, które zastąpią obecne miejsca parkingowe przeznaczone pod budowę.
Zaniepokojeni tą wieścią, członkowie elbląskich stowarzyszeń, reprezentujących małą i średnią przedsiębiorczość, wystosowali list otwarty do prezydenta Elbląga i do elbląskich radnych.
List, którego pełną treść publikujemy poniżej, podpisali m.in. przedstawiciele Elbląskiej Rady Gospodarczej Żuławy, Gildii Kupców Żuławskich, Stowarzyszenia Kupców Elbląskich "MANHATAN" i innych organizacji.
Elbląg, 16 X 2008 r.
Prezydent Elbląga
Henryk Słonina
Członkowie stowarzyszeń i organizacji kupieckich Elbląga są zaskoczeni wszczęciem przez władze samorządowe miasta procedury, zmierzającej do wydania pozwolenia na rozbudowę istniejącego centrum handlowego, zawierającego hipermarket "Carefour", na całej powierzchni obecnego parkingu od strony ul. Ogólnej i Płk Dąbka.
Z naszej analizy wynika, że w stosunku do siły nabywczej mieszkańców Elbląga, po zrealizowaniu w ostatnich latach centrów handlowych "Leclerc", "Kaufland", "Carefour", jak również będących w realizacji obiektów "Lidl", kolejnych "Biedronek" oraz rozwoju sieci franszyzowych, nastąpiło nasycenie miasta powierzchnią handlową. Skutkiem tego wiele osób, prowadzących działalność handlową w mieście, było zmuszonych do rezygnacji z działalności bądź jej przeniesienia do innych miejscowości. Proces ten ulegnie pogłębieniu w przypadku zrealizowania wyżej wymienionej inwestycji. Powstałby ogromny obiekt o zdecydowanie większej powierzchni handlowej niż obecny.
Uważamy, iż tak duży potencjał handlowy, skupiony w jednym miejscu, spowoduje powstanie "próżni" handlowo - usługowej, a przez to zanik funkcji kulturotwórczej i znaczne osłabienie więzi społecznych w Śródmieściu i w innych częściach miasta.
Istotnym, negatywnym elementem wyżej wymienionego zamierzenia będzie też zmniejszenie wpływów do budżetu miasta z tytułu odpisów od podatku dochodowego i koncesji, a w konsekwencji - zwiększenie w budżecie koniecznych środków na rzecz wsparcia socjalnego dla osób, które utracą dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpią też skutki o charakterze ekologicznym w postaci zwiększenia emisji spalin i hałasu oraz zwiększenie utrudnień w ruchu drogowym.
Stoimy na stanowisku, iż obecny obiekt "Carefour" (wcześniej "Hypernowa") zrealizowano w oparciu o raporty i opracowania, odnoszące się do innych uwarunkowań w mieście (zdecydowanie mniejsza powierzchnia handlowa, mniejsza liczba samochodów, a tym samym mniejsza koncentracja zanieczyszczeń i hałasu). Realizacja planowanej rozbudowy "Carefoura" spowoduje, iż w rzeczywistości powstanie obiekt o zupełnie innych parametrach, niż obecny i w inny sposób oddziaływujący na sprawy społeczne, ekonomiczne, ekologiczne, kulturalne, komunikacyjne i inne. Należy też zauważyć, że planowana zabudowa Modrzewiny dodatkowo zwiększy natężenie ruchu w ciągu ulic Płk Dąbka i Ogólnej.
Wyżej wymienione względy praktyczne jednoznacznie świadczą o konieczności opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu planowanej inwestycji wraz z wdrożeniem procedury oceny skutków tej inwestycji dla Elbląga.
Oczekujemy, że w przypadku przystąpienia do takiego opracowania, organizacje nasze zostaną uwzględnione jako strona prawna i opiniotwórcza, na co liczymy także jako mieszkańcy Elbląga i wyborcy.
Członkowie elbląskich stowarzyszeń, reprezentujących małą i średnią przedsiębiorczość
Fot. archiwum CH Ogrody
a gdzie miejsce na parking ,czy wszyscy dalej tak chętnie przyjadą na zakupy jak nie będzie możliwości zaparkowania samochodu?
Jestem za rozbudową a przeciw protestom kupców.
do "zawada": a slyszales o parkingach podziemnych lub wielopoziomowych?
nie sprzedawac całego miasta wielkim sieciom!!!
PDo ZAWADY: przedewszystkim wez pod uwage to, ze dziennikarz mogl nie napsiac prawdy, tj nie przeanalizowal do konca tematu. Sadze ze nie chodzi o caly parking tylko o jego polowe.
do jar słyszeć słyszałem i nawet pare widziałem tylko że w tekście nie ma o tym ani słowa a niestety ale projektu nie znam i nie widziałem wizualizacji tej rozbudowy,a znając zycie to pobliskie parkingi przy blokach zostaną zawalone samochodami klientów chyba że się mylę .
Miasto stoi troche w miejscu ale napewno nie z powodu braku markowych sklepow ale z powodu niskich zarobków i tzw. "wyzyskiwaczy" którymi są własnie sklepy wielko powierzchniowe. Nikt z nas nie chce pracowac w takim sklepie w ktorym zarabia sie 700zł i pracuje 12h na dobe. kiedy nie bylo dużych sklepów wszscz zapewne zaaopatrywali sie w fatałaszki w gilidi i elzamie i cieszyli sie ze mogla sie fajnie ubrać i fajnie wygladać. Wystarczy spojrzec ile zostalo juz zlikwidowanych sklepow porzadanych marek... a powodem jest co..... sami sie zastanówcie.....Co do osób pracujących tam.... pozostawie bez komentarza. Niektóre z nich nie wiedza po co tam sa i co robia nie maja zielonego pojęcia o jakim kolwiek handlu. Co do miejsc kultury: zamisat budować kolejne markety postaracjcie sie o to zeby ludzie mieli co robic w sobote, niedziele a nie iść na spacer do marketu. heeee. W Naszym mieście brakuje baseenow, miejsc rozrywkowych zeby można bylo normalnie spedzić czas. jeżeli chcecie jeść więcej trocin z chin i ubierać sie w "ciuch" który po jednym praniu.... to proszę. Markety i tak maja drożej tylko mentalność jest taka ze ludzie myśla ze jest taniej, bo to wielki sklep ale rzeczywistość jest inna
Wlasnie, konkurencja w postaci nowych sklepow to wyleczy. Chyba kolega poprzaednik nie zna praw rynku. Do szkoly!
Moze by ktos napisal ze otwiera sie w Elblagu jaks fabryka i zatrudnia np 1000 osob a nie wciaz tylko kolejny hipermarket a gdzie produkcja????
miki całkowicie sie z Tobą zgadzam - masz zupełną rację