Dziś, 6 czerwca, na Elbląskiej Uczelnii Humanistyczno-Ekonomicznej odbyła się XIV Międzyuczelniana Konferencja Naukowa inspiracje św. Jana Pawła II dla współczesności. Temat dzisiejszego spotkania brzmiał "Czy etyka zawodowa jest potrzebna? Refleksje wokół kondycji etycznej i odpowiedzialności zawodowej".
Czy etyka zawodowa jest potrzebna? Otóż etyka to nauka, ale także zbiór norm i zasad postępowania, moralnością. Etyka, która kształtowała się pod wpływem wiary chrześcijańskiej przez wieki, jest przede wszystkim obecna w naszej cywilizacji i kulturze. Etyka ta towarzyszy i realizuje wartość najwyższa, jakie jest dobro i prawo w naszym społeczeństwie. Praca jest podstawą egzystencji ludzkiej, ale w dzisiejszych czasach coraz bardziej etyka jest zagrożona. Widzimy różnego rodzaju ataki i próby zastąpienia etyki, destabilizacją i przekierowania jej na inne tory. Powinniśmy zastanowić się, czy nowe zasady postępowania mają coś wspólnego z moralnością, z wartościami
-mówił Sławomir Sadowski, Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski.
Głównym celem spotkania była debata dotycząca etyki w zawodzie. Jednak ze względu na obchodzone w tym okresie rocznice, w pierwszej części konferencji prelegenci skupili się na czynach i słowach Jana Pawła II, oraz na antropologii, fenomenologii.
Kwestia Papieskich wizyt jest jedną z najintensywniej dyskutowanych kwestii zwłaszcza w ostatnich dniach. Dzień, w którym się spotykamy, nie jest przypadkowy, jesteśmy w okolicach wielu rocznic. Musimy pamiętać o rocznicach i o nich dyskutować. Szczególnie ważna 20. rocznica wizyty Papieża w Elblągu, ale przecież ledwie dwa dni temu świętowaliśmy 40-lecie pierwszej pielgrzymki papieża do Polski, w różnych miejscach odbywają się wydarzenia związane z wyborami z 4 czerwca 1989 roku
-wyjaśniał prof. zw. dr hab. Cezary Obracht-Prondzyński, prorektor EUH-E.
Międzyuczelniana Konferencja Naukowa inspiracje św. Jana Pawła II dla współczesności to cykliczne wydarzenie organizowane przez trzy elbląskie uczelnie wyższe. W tym roku EUH-E we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Elblągu oraz z Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Elbląskiej zorganizowała aż 6 wykładów dotyczących moralności ludzkiej i etyki cnót poruszanej przez Jana Pawła II.
Jan Paweł II podejmował wielokrotne refleksje na temat wartości, godności ludzkiej pracy. Sam posiadał osobiste doświadczenie pracy fizycznej, jako młody człowiek pracował w kamieniołomach. Jako biskup Rzymu spotykał się z przedstawicielami Świata pracy, central Związków Zawodowych, ale też z robotnikami np. w Brazylii czy Meksyku. Syntezą myśli Papieża z Krakowa, Wadowic na temat pracy jest encyklika Laborem exercens. Jan Paweł II wprowadził na nowo w myśl chrześcijańską pojęcie odpowiedzialności, etyczną kategorię dotyczącą również tematu pracy. Człowiek został powołany do twórczości, odpowiedzialności i odpowiedzialnego działania w świecie. .
-mówił ks. bp dr Jacek Jezierski.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz miejskich, wojewódzkich oraz powiatowych m.in. Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Sławomir Sadowski, Jolanta Małkowska z Urzędu Marszałkowskiego, Wiceprezydent Elbląga Edward Pietrulewicz, poseł Jerzy Wilk, Wiceprzewodniczący Rady miejskiej Janusz Hajdukowski, Starości Powiatu Elbląskiego i Malborskiego, jak również przedstawiciele służb więziennych i policji, duchowni oraz ks. bp dr Jacek Jezierski.
W drugiej części konferencji uczestnicy mogli wysłuchać referatów dotyczących ściśle zawodów, w których etyka jest szczególnie ważna. Wykład pt. "Moralność doktryn akwinitu" poprowadził prof.zw dr hab. Andrzej Sylwestrzak z EUH-E. Ks. Prof. dr hab. Marian Stepulak z PWSZ w Płocku przedstawił referat „Tajemnica zawodowa psychologa jako podstawa wykonywanej profesji” a na koniec dr Anna Tałaj z EUH-E wygłosiła referat pt. „Etyka zawodowa pielęgniarek i położnych. Teoria i praktyka”.
Ciesze się, że dzisiaj w EUH-E trzy szkoły wyższe, jak również zaproszeni goście podjęli refleksję nad kondycją etyczną i odpowiedzialnością zawodową, inspirowani myślą Jana Pawła II
-mówił ks. bp dr Jacek Jezierski.
straszliwe zainteresowanie sala nie mogla pomiescic wszystkich chetnych po co wspominac co mowil jp2 skoro nikt tego nie przestrzega a taka gadka jest tylko na pokaz
Gdzie Słupnik i słupy?
Pogadać zawsze można. Sławek przeczytaj to co powiedziałeś. Rozumiesz? Etyka to dekalog a on jest uniwersalny . Może go stosować zarówno głęboko wierzący jak i bezbożnik. Etyka, jak Armia Czerwona, była, jest i będzie, a ta dziwna dyskusja prowadzi do tego aby "nasza" etyka była "górą". Sama etyka, to przepisy ruchu drogowego. Ważniejsza jest moralność, czyli stosowanie etyki w życiu. Zacznijmy od "nie zabijaj". Kto? Ty! Ja mogę, bo powinniśmy nasiąknąć "nie będę zabijał". Etc. Po drugie - moralność konfesyjna. Naplujesz w ucho znudzonego plebana i łamiesz normy dalej, a powinno być uzyskanie przebaczenia u pokrzywdzonego. Etc. No i reakcja koloratkowych na łamanie dekalogu przez owieczki. Ale kto podda krytyce amoralnych skoro oni przynoszą kasę. I to jest nasza etyka i moralność - kasa
Do wszystkich mówców wymienionych przez "redakcję" - przestańcie bredzić "powinniśmy". Ruszcie tyłki do owieczek i zamiast polityki uczcie łączenia etyki z moralnością. Sławek i panowie w koloratkach - czy ktoś z was był na manifestacji niepełnosprawnych elblążan. Czy biskup lub pleban do nich wyszedł? Sławek, byłeś? Flip z Flapem , de Funes i pies z kulawą nogą się nimi nie zainteresował I wy pitolicie o etyce, moralności, Wojtyle? To wy jesteście wzorcem łamiącym te ważne wartości. Jeżeli pozwalacie jednego maluczkiego krzywdzić, to tak jakbyście zgadzali się na pogardę dla Świata. A słupy i wpłatomaty? Oni są źli czy gorszy ich szef? Sławek, wojewodo - reagujesz na takie łamania podstaw etyki czy tylko "gadasz" aby odfajkować. Podobnie biskupi i plebani. Od siebie zacznijcie.
Najważniejsze, że ty tam byłeś, ty chyba jesteś wszędzie, i to wystarczy.
Zaraz, zaraz... A czy spotkania przedstawicieli sądownictwa z politykami nie jest ścigane aby przez rzecznika?
Najważniejsze - był tam facet, który etycznie uniknął po kolesiowsku odpowiedzialności za wypadek będący efektem jego etyki zawodowej, jest słupem wyborczym, zesłupował innych. Etycznie i moralnie, mimo wypadku, nadal pozostaje na świeczniku. Nie takiej moralności uczył Wojtyła. Przed wykładami i po nich pozostaje wniosek sprzed lat, gdy JP II przemawiał w polskim Zgromadzeniu Narodowym - zapytani o odbiór jego słów posłowie i senatorowie odpowiadali "papież nie do nas kierował te słowa". Podobnie tutaj - etyka i moralność jest dla maluczkich a na świeczniku panuje relatywizm. Pogadali i zostało jak było.
Klęczniki też były dla uczestników? «Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą. Wszystkie swe uczynki spełniają w tym celu, żeby się ludziom pokazać. Rozszerzają swoje filakterie i wydłużają frędzle u płaszczów. Lubią zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzesła w synagogach. Chcą, by ich pozdrawiano na rynkach i żeby ludzie nazywali ich Rabbi. (...) Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo podobni jesteście do grobów pobielanych, które z zewnątrz wyglądają pięknie, lecz wewnątrz pełne są kości trupich i wszelkiego plugastwa.
Jaka etyka zawodowa? Jaka moralność? W pierwszym szeregu siedzi facet słupujący , wpłacający kasę za posadę, unikający konsekwencji za bałagan przyczyniający się do tragedii dziecka i rodziców, jest pierwszy przed obiektywem gdy inni ciężko pracowali na sukces, wydarzenie. Nie powinniśmy się zastanawiać nad etyką tylko ją stosować w życiu - zawodowym, publicznym szczególnie. jeżeli nie jesteś żoną Cezara, to się nie pchaj na piedestał i przed obiektyw. Zwykła przyzwoitość, przestrzeganie dekalogu, widzenie innych ludzi jako wartości, skromność - to etyka i moralność codzienności. Podwładni mają bardziej klarowne konto i zasługi - bardziej zasługują na zasiadanie i występowanie z pierwszego szeregu. Praca i dzieło a nie fotki i pierwszy szereg . Etyka kasy, tumiwisizmu, egoizmu.