Motoryzacja rozwija się bardzo szybko w każdym kierunku. Już parę razy poruszaliśmy temat oświetlenia. Teraz chcemy przybliżyć temat popularnych ksenonów i nieco odmiennych biksenonów.
Kiedyś, a dziś
Nikt z nas nie pamięta początków motoryzacji. Możemy jednak poczytać o niej w wielu źródłach, a zwłaszcza w jednym, najbardziej rozbudowanym – internecie. W czasach, kiedy do pociągnięcia dyliżansu wystarczył jeden koń – oczywiście żywy – stosowano świeczki jako...światło pozycyjne. Obecnie mamy tak rozwiniętą technologię, że świec używamy tylko do stworzenia wyjątkowej atmosfery...
Dziś żarówki, a co jutro?
Z upływem lat zmieniały się również żarówki. Wprawdzie jeszcze można dostać poszczególne typy, jednak najczęściej stosowane są H1, H3, H4, H7 oraz R2. Ta ostatnia jest podobna pod względem budowy do H4 – typ halogenowy i bańka w kształcie walca. Jednak H4 to obecnie standard. Jest ona oczywiście zastępowana przez H1 i halogen, w zależności od budowy zwierciadła zastosowanego w konkretnym modelu samochodu. Najbardziej interesująca jest żarówka ksenonowa. Nie znajdziemy w niej charakterystycznego wolframowego drucika, jak w pozostałych typach.
20.000 Volt...
Jest to tylko jedna, podstawowa różnica. Ponad to żarówka D2S bądź D2R wymaga ponad półtora tysiąca razy wyższego napięcia. Reflektory te potrzebują dwudziestu tysięcy Volt do zapłonu gazu znajdującego się w bańce. Było by nierealnym wytworzenie tak wysokiego napięcia, gdyby nie specjalne urządzenie, które zamienia prąd stały w określony prąd zmienny.
Lepiej znaczy bezpieczniej
Największą zaletą lampy ksenonowej to emitowanie dwa razy większej ilości światła, w stosunku do żarówki H7. Ponad to, tego typu żarówka zużywa o jedną trzecią energii mniej w niż standardowe. Barwa emitowanego światła jest podobna do dziennego, co wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Droga jest szerzej i zdecydowanie lepiej oświetlona.
Bez dodatków ani rusz
Reflektory ksenonowe są bardzo ciekawą propozycją, jednak na wymianie lampy się nie kończy. Obowiązkowo musimy zamontować urządzenie poziomujące oraz system czyszczący szkło reflektorów. Ze względów na montaż dodatkowych części, wymianę najlepiej zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Wówczas mamy pewność, że nie oślepimy kierowców jadących znad przeciwka.
Bi...ksenony
Technologia ksenonowa w chwili obecnej stanowi szczytowe osiągnięcie w technice oświetleniowej samochodów. Jednak na tym się nie kończy. Nie raz możemy spotkać się z reflektorami biksenonowymi. Najczęściej stosuje się je w motocyklach, jak również samochodach. Na czym polega ta nieco odmienna technologia? Z jednego, soczewkowego reflektora jest wysyłane światło mijania i drogowe. Zmiana z jednego na drugie odbywa się za pomocą przesłony umieszczonej na drodze wiązki światła.
LED kontratakuje
Firma Hella nie przystaje na ksenonach. Wciąż „atakuje” nas nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Już dwa lata temu zaproponowała reflektor w którym diody LED (Light Emitting Diode) spełniają rolę świateł dziennych. Na tym jednak się nie skończyło. Niedawno Audi zaprezentowało model R8. Ciekawostką jest, że dzięki firmie Hella zastosowano diody LED jako światła mijania. Tego rodzaju oświetlenie pobiera osiemdziesiąt procent mniej mocy niż typowe żarówki. Światło jest koloru spotykanego przy żarówkach ksenonowych. Nad czym teraz pracuje Hella? Nie wiadomo, jednak jednego jesteśmy pewni – niebawem znów nas zaskoczy czymś wyjątkowym.
Milan
"zapłon gazu"??? Ciężko zapalić gaz szlachetny:). A co będzie, jak się spali?