Poniedziałek, 25.11.2024, Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Trwa dyskusja w sprawie pogłębienia 900-metrowego odcinka drogi wodnej do elbląskiego portu

04.08.2023, 14:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Trwa dyskusja w sprawie pogłębienia 900-metrowego odcinka drogi wodnej do elbląskiego portu
Fot. Paweł Friedrich

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski zwołał dziś (4 sierpnia) konferencje prasową, podczas której odniósł się do artykułu Gazety Wyborczej dot. pogłębienia spornego odcinka drogi wodnej prowadzącej do elbląskiego portu.



W rozmowie z Gazetą Prawną Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk miał zadeklarować, że Rząd sfinansuje pogłębienie spornego odcinka rzeki, którą większe jednostki będą mogły dopływać do Elbląga. W czwartkowym wydaniu Gazety Prawnej czytamy słowa Wiceministra Gróbarczyka, który mówi: „Zrobimy to pogłębienie”, po czym dodaje, że prace muszą się wiązać z przebudową nabrzeży, które w dużej mierze nie należą do Elbląga, i że „niebawem podpiszemy umowy z operatorami na dofinansowanie wzmocnienia nabrzeży i rozpoczniemy proces pogłębienia”.


Czy te słowa to rzeczywiście deklaracja tego, że to Rząd przekopie sporny odcinek? A może bardziej przejaw wiary w to, że niebawem Miasto dojdzie do porozumienia z Rządem i będzie można w końcu pogłębić newralgiczny odcinek toru, o potrzebie którego wiadomo już od lat?


Prezydent Elbląga Witold Wróblewski określił to jako „przedwyborczy cud”. Szybko na to zareagował Marek Gróbarczyk, który po zaledwie 15 minutach od publikacji postu, odpowiedział na Twiterze włodarzowi naszego miasta.

 

Myli się Pan, to było i jest Pana zadanie. Nie będziemy pogłębiać odcinka, który należy do miasta. Kiedy Pan zacznie być gospodarzem?

– napisał Marek Gróbarczyk.


Dziś, 4 sierpnia, odbyła się konferencja prasowa, w której udział wziął Prezydenta Elbląga, ale także senator Koalicji Obywatelskiej Jerzy Wcisła, Przewodniczący Rady Miasta (radny KO) Antoni Czyżyk oraz dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg Arkadiusz Zgliński. - Moje spotkanie z Ministrem Gróbarczykiem było parę lat temu na Baltexpo w Gdańsku (Międzynarodowe Targi Morskie – przyp.red.) i wtedy pan Minister twierdził, że będą pogłębiać jako Rząd – mówił Witold Wróblewski. - Na Mierzei Wiślanej, kiedy byłem na konferencji Ministra z samorządowcami wtedy też padła deklaracja, że jak wskażemy działki to pogłębią tor, a na te działki refulat zostanie przez Rząd złożony. Takie działki, gdzie można było tak zrobić zostały wskazane.

 

Za parę miesięcy będzie termin wyborów, które określi Prezydent Rzeczpospolitej. Stwierdziłem, że w końcu udało się w jakiś sposób przekonać (Rząd- przyp.red.). Do tej pory Rząd wypierał się swojej własności, bo rzeka jest Skarbu Państwa i dno rzeki też jest Skarbu Państwa. Każdy, kto ma do czynienia z obrotem nieruchomości doskonale wie. Tu nie ma zadania samorządu. Stwierdziłem, że ciesze się, że Minister zmienił zdanie, że pogłębi tor

– stwierdził Prezydent Elbląga.
 



Przypomnijmy, że 4 lipca ubr., Wiceminister Andrzej Śliwka zorganizował w Ministerstwie Aktywów Państwowych spotkanie dotyczące przyszłości elbląskiego portu. Wziął w nim udział m.in. Prezydent Elbląga Witold Wróblewski i dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński. Wiceminister Andrzej Śliwka i poseł Leonard Krasulski stworzyli koncepcję rozwoju elbląskiego portu. Jej założenia zostały omówione podczas lipcowego spotkania. - Koncepcja zakłada możliwość dofinansowania portu kwotą do 100 mln zł pod jego rozbudowę i modernizację, a w konsekwencji objęcie przez Skarb Państwa pakietu kontrolnego – wyjaśniał w lipcu ubr. w rozmowie dla info.elblag.pl Andrzej Śliwka.



W lutym br. elbląscy radni zdecydowali, że o zdanie w tej sprawie trzeba zapytać elblążan. Z kasy Miasta Prezydent wydał ok. 102 tys. zł na kampanię „Tak dla miejskiego portu” i głosowanie dot. portu, które trwało od 24 kwietnia do 7 maja. Udział w nim wzięło 11 221 osób. Większość głosująca była za nie przyjęciem propozycji rządowej. Przypomnijmy, że pytanie brzmiało: Czy uważa pan/i, że port morski w Elblągu powinien pozostać nadal własnością miasta? Do wyboru były dwie odpowiedzi: tak - powinien pozostać nadal własnością miasta i nie - powinien zostać przekazany Skarbowi Państwa.

 

Dziś mogę powiedzieć, że to jest niepoważne. (…) Nie mam żadnej ekspertyzy, którą posługuje się pan Śliwka, która mówi, że Zarząd Portu może takie pogłębienie zrobić. Tak samo może Orlen czy inna spółka Skarbu Państwa jeżeli dostanie na to środki finansowe, ale to jest zadanie Rządu. To niestety jest niepoważne. Rano przekazuje się informację, że będzie to robione, że nawet wskazuje się w wypowiedzi pana Ministra źródło finansowania w postaci obligacji, a popołudniu Minister na swoim Twitterze pisze, że ja się mylę i Rząd nie będzie pogłębiać tego odcinka. (…) Jako partner dla samorządu jest niewiarygodny. Chciałbym z całą mocą podkreślić, że tor wodny w całości jest na rzece Elbląg własnością Skarbu Państwa i do samego końca wód morskich, a to jest na moście drogi ekspresowej nr 7, należy do wyłącznej kompetencji Rządu i środki na to powinny być przewidziane w budżecie państwa

– mówił Witold Wróblewski.



Arkadiusz Zgliński zaznaczył, że na spornym, 900-metrowym odcinku struktura „właścicielska nabrzeży jest podzielona pomiędzy firmy prywatne, nabrzeża komunalne i wyłącznie tereny przemysłowe państwowe”. - Nie widzę tutaj możliwości przekazania środków firmie prywatnej. Jest tylko jedna firma prywatna, która takie środki mogłaby dostać – stwierdził.

 

Nie wyobrażam sobie jednak, żeby firma prywatna pogłębiła tor wodny, który należy do Skarbu Państwa, na jakiej podstawie? To tak samo jak my, jako spółka Zarząd Portu ze swoich środków nie możemy wykonać inwestycji na cudzym terenie, gdyż działamy wtedy na szkodę spółki

– dodał Arkadiusz Zgliński.


 

 

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 2

%0.0 %100.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 4 ) Fot. Paweł Friedrich


Komentarze do artykułu (33)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +23
    ~ Fan Gargamela z PO
    Piątek, 04.08

    Czy nie pora zmienić dyrektora?

  2. 2
    +13
    ~ Śmieszek
    Piątek, 04.08

    Hahahahaha

  3. 3
    +8
    ~ gotan
    Piątek, 04.08

    wet-piszesz oczywiście o swoich wynaturzeniach!ty też szukaj nowej roboty-trollowanie sie skończy

  4. 4
    +21
    ~ wielcy znawfcy tematu :-)
    Piątek, 04.08

    no po prostu czytam i niedowierzam ! mały zapyziały, biedny samorządzik macha szabelką i walczy z rządem! to jakaś kpina jakby nie patrzeć? pewnie myślą ,że mają przed sobą podwładnych!! farsa ! pobudka , za chwilę wybory i po ptokach!

  5. 5
    +12
    ~ oo
    Piątek, 04.08

    To pan panie dyrektor portu posiadasz jakieś pieniądze, że mógłbyś wykonać pogłębienie toru wodnego? Ale byłoby to na szkodę spółki jak stwierdził dyrektor zarządu, dziwne to jest pańskie podejście panie dyrektor, dziwne. To powiedz pan ile to ma pieniędzy spółka którą pan zarządzasz, no ile? Na plusie oczywiście. A ile to pan dostajesz jako spółka z budżetu Miasta Elbląga czyli od mieszkańców, no ile?

  6. 6
    +6
    ~ Ble,ble
    Piątek, 04.08

    Skończcie z gadaniem czyny i tylko czyny. Ta śpiewkę słyszymy za długo z um. Do roboty PSL, SLD, PO a nie to ptecz. Za darmo pieniadze bierzecie, czy nie widzicie jak wygląda miasto Elbląg.

  7. 7
    +12
    ~ Skończyć
    Piątek, 04.08

    Natworzyli spółek w Elblągu czyli utrzymanie dla tych co nie potrafią pracować,zarabiać. Kto jest w tych stołkach ano byli politycy co wylecieli ze sfer np sejm ,senat itp.

  8. 8
    +18
    ~ Dość PRL-u
    Piątek, 04.08

    Ten motorówka to ma twarz obłąkańca chorego z nienawiści do PIS. Przecież elblążanie go wywieźli na taczce z ratusza w kwietniu 2013 roku i całą tą POwska ekipę która udlawila się władzą. Co on tam jeszcze robi i dlaczego dziennikarze chodzą na konferencję tego szkodnika? Czy wy dziennikarze nie możecie uświadomić tego Pana że stracił zaufanie wiarygodność i szacunek elblążan? On nic nigdy pożytecznego dla miasta nie zrobił a jedynie szczuje i próbuje zawracać kijem Wisłę. Co jeszcze wymyśli? Może pod osłoną nocy będzie zrzucać kamienia do śluzy przekopu wraz ze swoim kandydatem czaskowskim?

  9. 9
    +14
    ~ Jacek
    Piątek, 04.08

    "Niemcy próbują zablokować argumentami ekologicznymi inwestycję w tor wodny do Świnoujścia.Nie jest to jedyne przedsięwzięcie, które zrobi konkurencję wielkim niemieckim portom.Oprócz Świnoujścia rozbudowany został terminal w Gdańsku, zaczęła się budowa w Gdyni i kończy budowa toru wodnego do Elbląga z przekopu Mierzei Wiślanej.".I trzeba pomóc sponsorom zablokować inwestycje.

  10. 10
    +11
    ~ ~ Śmieszek
    Piątek, 04.08

    nie wszystkim do śmiechu.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.83092403411865