Wtorek, 24.12.2024, Imieniny: Adam i Ewa
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

ECO AWF ponownie odwiedził Elbląg. "Będziemy analizować, dlaczego turystyka tak słabo się tutaj rozwija"

24.05.2022, 19:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
ECO AWF ponownie odwiedził Elbląg. "Będziemy analizować, dlaczego turystyka tak słabo się tutaj rozwija"
Zdjęcie stanowi jedynie ilustrację do artykułu (fot. archiwum redakcji, Adran Sajko)

Po raz drugi nasze miasto odwiedziła ECO AWF - stworzona przez dr hab. inż. Stefana Nowaka, łódka naukowo-badawcza napędzana elektrycznie. Wczoraj (23.05.) statek przypłynął do Elbląga.


- W zeszłym roku przepłynęliśmy bardzo ciekawy odcinek, to pozwoliło nam ocenić, które części szlaków wodnych posiadają największy potencjał rozwoju. Obszar między Iławą a Helem jest zdecydowanie obszarowo większy niż bardziej popularne Mazury, dlatego zdecydowaliśmy, że będziemy analizować, dlaczego turystyka tak słabo się tutaj rozwija - opowiadał prof. Stefan Nowak.

 

W czym tkwi problem? - Tutaj nie ma wystarczającej infrastruktury – zaznaczył prof. Stefan Nowak. - Gdańsk, Gdynia, Sopot, Hel, Puck, Jastarnia, Kuźnica są to miejscowości, które żyją z morza i są nastawione na turystykę. Natomiast między Iławą a Ostródą jest szlak, który można pokonać w 9 godzin, ale jest w zasadzie tylko jedno miejsce, w którym można się zatrzymać – Miłomłyn.
 

 

Co ważne - od Miłomłyna płynąc do Elbląga nie ma praktycznie ani jednej możliwości zatrzymania się. Trzeba się zastanowić, jak można rozbudować tutaj infrastrukturę, która ułatwiłaby pokonywanie żeglarzom tej trasy. Jest pięknie i dziko, ale czasem aż za dziko

- powiedział  prof. Stefan Nowak.


W rejs ECO-mobilną jednostką naukowo-badawczą prof. Stefan Nowak wypłynął wraz z grupą studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach i Politechniki Częstochowskiej - Ruszyliśmy w połowie maja. Grupy studentów wymieniają się co 3-4 dni. Do Elbląga pociągiem przyjechała do mnie już trzecia grupa i następnego dnia wypływamy dalej.

 

Co badają studenci?

Kilka rzeczy. Zbieramy próbki wody, sprawdzamy jakość powietrza. Oprócz tego testujemy napęd w oparciu o silnik indukcyjny asynchroniczny. Jachty wypornościowe, które nie osiągają zawrotnych prędkości, które przemieszczają się po wodzie najczęściej z prędkością 7 a 10 km/h powinny być zasilane energią elektryczną. To jest dużo cichsze, tańsze i czystsze rozwiązanie. To próbujemy promować. W Europie w dużej mierze to funkcjonuje. Natomiast w Polsce jest to coś nowego, czego jeszcze ludzie się boją

- zapewniał prof. Stefan Nowak.


Na ECO łódce znajduje się 8 paneli fotowoltaicznych po 100 W każdy. - Stosujemy napęd elektryczny. Z paneli mamy uzysk do 4 kW energii dziennie. W praktyce daje to 4 godziny płynięcia za darmo, ze słońca. Nasza prędkość marszowa to 6 km/h – mówił Stefan Nowak. - Chcemy pokazać, że zasilanie energią elektryczną to przyszłość i nie ma się czego bać.


Podczas tegorocznego rejsu ECO jednostka odwiedziła m.in. Pochylnie. - To jest jedyna na świecie funkcjonująca konstrukcja hydrotechniczna z 1860 r. - zaznaczył prof. Stefan Nowak. - Musimy dbać o to, by pochylnie mogły funkcjonować przez kolejne lata. Obecnie w Kanadzie jest podobna konstrukcja, gdzie tylko demonstracyjnie jedna część kolei działa. U nas działa wszystko i szkoda zmarnować ten potencjał.
 

Stefan Nowak wrócił uwagę także, jak duży potencjał ma Elbląg. - W Elblągu już są możliwości, gdzie można się zatrzymać - mówił. - To, że w tym roku otworzy się Przekop sprawi, że mazurscy szuwarowi żeglarze będą chcieli wypłynąć na szerokie wody morskie. To daje możliwości rozwoju i promocji regionu.


 

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%33.3 %66.7
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 16 )


Komentarze do artykułu (17)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --6
    ~ Kat Na Idiotów
    Wtorek, 24.05

    Cytuję "...Tutaj nie ma wystarczającej infrastruktury – zaznaczył prof. Stefan Nowak. - Gdańsk, Gdynia, Sopot, Hel, Puck, Jastarnia, Kuźnica są to miejscowości, które żyją z morza i są nastawione na turystykę. Natomiast między Iławą a Ostródą jest szlak, który można pokonać w 9 godzin, ale jest w zasadzie tylko jedno miejsce, w którym można się zatrzymać – Miłomłyn...."---DRAMAT on nie widzi na czym polega problem? To jakaś masakra w jakim celu te złote myśli jakiejś jednostki?

  2. 2
    +12
    ~ izolacja wrodzona
    Wtorek, 24.05

    Tak czy owak, odkrył profesor Nowak to, co wiadomo od 1945 - kanał ostródzko - elbląski (Iławsko - elbląski) nie ma infrastruktury biwakowo - hotelowej. Pływało się i pływa "od-do" i nawet wychodka nie ma. ponadto brak reklamy tego szlaku - nawet Wcisła niczego w Warszawie i Europie nie wciska. Ostatnia sprawa, to nad kanałem zamieszkuje ludność 1945-47 której nic się nie opłaca, tym bardziej, że kanał turystycznie w aktualnych funkcjonuje od maja do końca września. nikt nie inwestuje w agroturystykę nad kanałem lub mini hostele - brak chętnych do pobytu. o tym wszyscy wiedzą od 1945. A Elbląg? Stara Pasłęka ściąga więcej turystów niż Jocz do Elbląga. Nowak z Wróblewskim wyburzają ostatnie chatki dla których Hans chciał odwiedzać Elbing. Efekt osadnictwa 1947 i następstw mentalności.

  3. 3
    +8
    ~ Pasjonat
    Wtorek, 24.05

    Infrastruktura i możliwości byly i są , brak potencjału ludzkiego i młodej, nowoczesnej myśli i chęci! Tu czas wstrzymali !

  4. 4
    +6
    ~ Jako
    Wtorek, 24.05

    Bo jest brak slipu w mieście portowym

  5. 5
    +18
    ~ Do_pomorskiego
    Wtorek, 24.05

    Braki są ze względu na beton we władzach, który w myśl zasady "psa ogrodnika" odrzuca wszelkie inicjatywy turystyczne, których sam nie wymyśli albo jeśli nie pochodzą one pd jakiegoś pociotka kogoś z UM.. Ewentualnie jeśli nie pojawi się "bystry" inwestor, który da w "łapę". Niestety, ale chyba tak to działa, bo nie wyobrażam sobie, żeby władze miasta portowego, nastawionego na wodę, szczególnie w dobie przekopu Mierzei, mogłyby być AŻ tak nieporadne. Wadze już co najmniej od kilku lat powinny inwestować w infrastrukturę wodno-turystyczną. Z drugiej strony nie oczekujmy wiele od prezydenta, byłego członka PSL, o mentalności sołtysa, a nie prezydenta 120-tys. miasta. Może jego celem jest zmiana Elbląga w typową "Wólkę Warmińską" stąd konsekwentna degradacja Elbląga? Kiedy referendum?

  6. 6
    +11
    ~ Jaka turystyka?
    Wtorek, 24.05

    Władze Elbląga po prostu nie znają historii miasta, więc jak mają się z nią utożsamiać. Odwróciły się od Waterfrontu, czyli zabudowy bulwaru z całymi tego możliwościami. Oni idą do rzeki ze szczytami obecnie budowanych kamienic. W Elblągu nie ma ani jednego miejsca honorującego budowniczego Kanału Elbląskiego Jacoba Steenke- mieszkańca Elbląga. Po to trzeba płynąć do Izby Pamięci w Buczyńcu. Obudowa brzegów Bulwaru została położona wadliwie, jest niebezpieczna dla jachtów i łódek. Jedyna toaleta za 100 tys. złotych jest chyba zamknięta. O czym więc mówimy?

  7. 7
    +15
    ~ :(
    Wtorek, 24.05

    brak chęci, wizji, strategii

  8. 8
    +9
    ~ Niewygodne tematy
    Wtorek, 24.05

    Redakcja dostała rzetelne info, wraz ze zdjęciami jak to wykonano " remont " ulic z funduszy Budżetu Obywatelskiego i...cisza. A plackomania trwa w najlepsze w mieście. Temat niewygodny pismakom

  9. 9
    +9
    ~ Modele
    Wtorek, 24.05

    No przeciez mamy posłów , senatorów , radnych i bezradnych aktywnych, głównie na portalach spolecznościowych, karmiących nas swoimi przemyśleniami prosto z serca , sielskimi i rodzinnymi fotami czy śpią czy jedzą i ważne co jedzą , w kapeluszach, w kostiumach czasem zbyt kusych w pewnym wieku , na trawie, z pieskami , na ramieniu małżonków, więc kiedy znajdą czas , aby działać i promować i pracować na rzecz Elbląga ?? ??dzień zbyt krótki!

  10. 10
    +14
    ~ żałosne
    Wtorek, 24.05

    Pora na zmianę władzy. Tylko nie znowu jakiś partyjnych pachołków z nadania jurija motorówka, baby w laczkach i całej tej szkodliwej betonowej tłuszczy. Tu trzeba ludzi którzy czują to miasto i wiedzą jakie są walory tych ziem. A znając życie to ten elbląski suweren znowuż poleci wybierać jakieś mniejsze zło z hasłem na gębie byle nie pis. Zobaczcie jakie tu mają zapędy. Porznac bażantarnie , puścić przez nią ruchliwą arterie. Powycinać drzewa poniszczyc szlaki turystyczne.Oddać grunt pod budowę jakiegoś lichej jakości marketu. Ot cała koncepcja rozwoju.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0717580318451