Wtorek, 24.12.2024, Imieniny: Adam i Ewa
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Statek "Amanda" dotarł na Mierzeję

22.01.2021, 14:30:09 Rozmiar tekstu: A A A
 Statek "Amanda" dotarł na Mierzeję
fot. materiały prasowe NDI/Besix

Po raz pierwszy, do nowo budowanego Portu Zewnętrznego na Mierzei Wiślanej dotarł statek z ładunkiem kamienia hydrotechnicznego. „Amanda” przypłynęła ze szwedzkiego portu Flikvik, a na jej pokładzie znalazło się ponad 1653 ton kamienia, który posłuży do budowy falochronów przy powstającym kanale żeglugowym. Transport kamienia hydrotechnicznego drogą morską pozwoli na odciążenie lokalnych dróg na Mierzei.
 

Pierwszy transport dotarł do nabrzeża południowego – przeładunkowego w czwartek około 7 rano. Amanda wpłynęła przez Morze Bałtyckie i Zatokę Gdańską do Portu Zewnętrznego. Tworzą go dwa falochrony.  Na obecnym etapie budowy Zachodni ma długości 240 metrów (docelowo będzie miał 340 m) i Wschodni o długości około 330 metrów (docelowo o długości 1 kilometra)
 

- To dla nas niezwykła chwila – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI. - Wybudowaliśmy na Zatoce praktycznie nowy port. Nasze nabrzeże ma infrastrukturę umożliwiającą przyjęcie statków taką jak polery cumownicze, odbojnice, jest też oświetlone. Na akwenie wystawiliśmy tez 7 bojek nawigacyjnych ze światłami wskazującymi drogę statkom. „Amanda” wpłynęła pierwsza, ale w przyszłym tygodniu spodziewamy się kolejnego transportu statku z kamieniem – dodaje Zabłocki

 

Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami i uzgodnieniami dotyczącymi logistyki dostaw materiałów na budowę, wykonawca rozpoczął właśnie przyjmowanie ładunków od strony Zatoki Gdańskiej. Pierwszy statek został już rozładowany, czekamy na następne. Maksymalne wykorzystanie transportu wodnego, zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego redukuje wpływ budowy na ruch pomiędzy miejscowościami Mierzei Wiślanej

– powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
 

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest strategiczną inwestycją realizowaną przez rząd. Ani epidemia, ani zima nie zatrzymują tej budowy.  Dzięki temu możemy z optymizmem spoglądać na dalszy harmonogram prac

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 
Konsorcjum NDI/Besix budujące kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną chce drogą morską przetransportować przynajmniej 140 tysięcy ton kamienia hydrotechnicznego, czyli od 60-70 statków.

Statki cumując w Porcie Zewnętrznym są dodatkowo chronione przed ewentualnymi złymi warunkami pogodowymi przez tymczasową groblę usypaną z kamienia. Rozładunek ze statków trwa około 10 godzin i odbywa się przy pomocy specjalnej koparki z chwytakiem do kamienia. Kamień po rozładowaniu hałdowany jest na placach składowych za nabrzeżem Południowym i praktycznie od razu wbudowywany w falochrony.
 

Tymczasowy Port Zewnętrzny na Mierzei to innowacyjne podejście generalnego wykonawcy konsorcjum NDI/Besix. Nie był on przewidziany w projekcie, ale dzięki jego powstaniu usprawniony został dowóz kluczowego materiału i zdywersyfikowane dostawy. Nabrzeże zostało specjalnie przygotowane do tego celu. Tą drogą można transportować także materiał na powstającą po drugiej stronie kanału żeglugowego sztuczną wyspę. Port może w przyszłości posłużyć statkom wpływającym do Kanału Mierzei Wiślanej.
 

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa jest na półmetku i przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko -belgijskie konsorcjum NDI/Besix, które wykonywało także głębokowodne nabrzeże DCT 2 w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a nadzór pełni firma SWECO.

 

 

 

Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
Magdalena Skorupka-Kaczmarek - przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami

 

Oceń tekst:

Ocen: 1

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 8 )


Komentarze do artykułu (9)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --2
    ~ znafca
    Piątek, 22.01

    To dla takich właśnie stateczków budowany jest ten Przekop, większe nie przejdą;)

  2. 2
    --11
    ~ ket
    Piątek, 22.01

    Kamienie ze Szwecji (?????) . Co załaduje się z powrotem ? A w ogóle to po co ten rów przez mierzeję za 2 mld zł (na razie) jeśli wystarczy port zewnętrzny ? Na psychiatrię dziecięcą to towarzysze z PiSu nie mogą 80 mln znaleźć.....

  3. 3
    +10
    ~ Szczekacze
    Piątek, 22.01

    Możecie pisać BZDETY i tak przekop będzie i tak statki beda wplywaly do Elbląga. Czy naprawde nie widzicie tego faktu czy nadal P O skie myslenie.

  4. 4
    --7
    ~ kez
    Piątek, 22.01

    @~ znafca ~ nawet i takiej wielkości nie wpłyną do Elbląga, co najwyżej Jachty?

  5. 5
    +7
    ~ Obserwator
    Piątek, 22.01

    Za jednym zamachem powstaną dwa porty. Jeden na Mierzei Wiślanej, a drugi w Elblągu.

  6. 6
    +5
    ~ af
    Piątek, 22.01

    Fajnie widziec dunska bandere :) mam nadzieje, ze po przekopie w Elblagu tez zobaczymy roznego rodzaju bandery ze skandynawii.

  7. 7
    +1
    ~ Byly
    Sobota, 23.01

    Byłem widziałem dzieje się!

  8. 8
    +1
    ~ Obserwator
    Sobota, 23.01

    Ten port na mierzei to ogromna szansa dla gmin turystycznych Zwiększa się ich atrakcyjność . Bowiem z tego portu będą mogły być oferowane dla tysięcy wczasowiczów w Krynicy Morskiej i nie tylko, rejsy białej floty po Zatoce Gdańskiej do Gdańska, Gdyni, i Helu. Tej atrakcji dla mieszkańców z innych stron Polski tam nie było. Mogli popłynąć przez Zalew Wiślany do Tolkmicka i Fromborka. Dla wielu z tych turystów i ich dzieci popływanie statkiem po Bałtyku będzie pierwszą taką przygodą.

  9. 9
    +2
    ~ xyz
    Sobota, 23.01

    Super sprawa oby jak najszybciej ta inwestycja została przez PIS zrealizowana.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.6916949748993