Za nami trzecie konsultacje społeczne dotyczące najważniejszych tematów z życia miasta. Jest to element prac nad „Analizą społeczno - gospodarczą Elbląga”. Będzie ona częścią Strategii rozwoju Elbląga 2020+. Czwartkowe spotkanie 19 kwietnia w Ratuszu Staromiejskim, zgromadziło władze miasta i mieszkańców, którzy dyskutowali o problemie infrastruktury w mieście.
Z tekstu "Analizy" dowiedzieliśmy się m.in. tego, że w 2010 roku na terenie Elbląga prowadzono 14 inwestycji drogowych. W przypadku dziesięciu z nich roboty drogowe zostały zakończone i odebrane w 2010 roku, a zakończenie rzeczowej realizacji czterech nastąpiło w 2011 roku. W roku 2011 rozpoczęto realizację 9 kolejnych inwestycji, z czego dwie przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Realizacja pięciu z tych inwestycji została zakończona w 2011, dwóch planowanych jest na pierwszą połowę 2012 roku, zaś dwóch kolejnych na październik 2013 roku. Przeanalizowano również regularności kursowania pojazdów komunikacji miejskiej oraz montaż tablic elektronicznych w pojazdach komunikacji miejskiej i ich czystość. W ramach zmniejszenia deficytu miejsc parkingowych w 2011 roku nastąpiła zmiana organizacji strefy płatnego parkowania w mieście. Została ona podzielona na dziesięć sektorów. Cały dokument "Analizy społeczno gospodarczej" w podtemacie "Infrastruktura techniczna" dostępny jest na stronie http://www.umelblag.pl.
Zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Elblągu, Bartosz Barabaj, zachęcał do tego, aby w trakcie debaty dyskutanci odnosili się do konkretnych elementów zawartych w dokumencie „Analizy…” w podtemacie dotyczącym infrastruktury. — Pragnąłbym, abyśmy nie definiowali pojedynczych incydentów, tylko odnosili się do tekstu analizy - tłumaczył Bartosz Barabaj.
Udało się to po części. Mieszkańcy zadawali konkretne pytania, m.in. dotyczące podjętych przez miasto wszelakich inwestycji. — Co Państwo robicie, żeby odcinki dróg, które obecnie są w budowie były wykonywane przez elbląskie zakłady lokalne, tak, aby dla mieszkańców były zapewnione miejsca pracy i bezrobocie było w ten sposób niwelowane? — pytał jeden z przybyłych na spotkanie Elblążan. — Nie ma takiej możliwości — wyjaśniał Bartosz Barabaj. — Do przetargu ma prawo stanąć każda firma. Wygra ta, której oferta będzie jak najkorzystniejsza. Takie są przepisy. — dodał.
Mieszkańcy wskazywali również na problemy związane z ekologiczną elektryką w mieście (małe, prądotwórcze elektrownie wiatrowe przy domach), siecią teleinformatyczną w mieście, problemem nie odśnieżonych chodników w zimie, a po jej zakończeniu – na ogólnie panujący na nich brud, a przede wszystkim stosy zalegającego, rozjeżdżonego i zadeptanego piachu, którym zasypuje się oblodzone chodniki. Zwracano też uwagę na inwestycje związane z wymianą chodników, a potem z szybkim ich demontażem, związanym z podjęciem nowych prac. — Musimy zastanowić się nad opłacalnością takich inwestycji — mówili mieszkańcy. — Po co najpierw budować, żeby cieszyło to oko, a po miesiącu demontować, bo nagle okazuje się, że to koliduje z inwestycją? To strata pieniędzy. — mówili Elblążanie.
Podjęto też kwestię utylizacji odpadów w ramach tzw. „zielonej energii”, uzyskanej z odpadów. — W tej chwili rynek odpadów to rynek zbytu. Odpady stają się dobrem. — mówił jeden z mieszkańców. — Niestety, w Elblągu nie ma możliwości współspalania paliwa z biomasą. — powiedział Dyrektor Elbląskiego Zakładu Utylizacji Odpadów. Na razie Grupa Energa zamierza spalać biomasę wraz z węglem w Elektrociepłowni Elbląg. Podstawowym paliwem stosowanym w elbląskiej elektrociepłowni będą pelety ze słomy. — My natomiast możemy oddawać odpady do cementowni, jako paliwo alternatywne. Chcemy je przygotowywać na miejscu i sprzedawać – powiedział Dyrektor.
Kolejne spotkanie odbędzie się 26 kwietnia o godz. 17:00 – Temat: „Sport” – Ratusz Staromiejski, Stary Rynek 25; II piętro.
Czy ktoś może mi powiedzieć po jaką cholerę te wszystkie "analizy" i "strategie" skoro po wyborach i tak wszystko pójdzie w kibel?!
Barabaj a nie Babraj???
Panie Babraj,jest takie powiedzenie,że od samego mieszania cherbata nie robi się słodsza.Od pewnego czasu tylko gadka i gadka w gajerkach i krawatkach.
artykuł bardzo zwięzły było poruszanych wiele innych problemów
DLACZEGO do dnia dzisiejszego nie są w Elblągu oczyszczone ulice - pobocza przy krawężnikach z piachu po zimie .PRZYKŁAD ul.Browarna jeździ dużo samochodów i kurz unosi się po wyschnięciu jezdni.NA CO SIĘ CZEKA ZIMA NIE WRÓCI.
Nie bardzo rozumiem do czego zmierzają te społeczne konsultacje. Byłem przekonany, że miasto ma przygotowany projekt strategii rozwoju Elbląga do 2020 roku i zamierza przedyskutować z mieszkańcami jego założenia w oczekiwaniu na różne nowe propozycje i wnioski. Tymczasem przedłożono analizę stanu istniejącego w rozbiciu na działy. Wydaje się, że elblążanie wiedzą jak jest, natomiast chcieliby wiedzieć, jaka jest wizja rozwoju Elbląga do 2020 roku tym bardziej, że wcześniej ( jeszcze za prezydenta Słoniny) została przyjęta strategia, która obowiązuje do 2015 roku. Czy np. dyskusja o pozimowym piachu na chodnikach jest czynnikiem strategicznym do 2020 roku w dziale infrastruktura miasta? Sądzę, że elblążanie zamiast niewiele wnoszącej polemiki w temacie analiza stanu istniejącego, woleliby się dowiedzieć, iż miasto - zamierza np. wzmocnić obywatelską inicjatywę, ustalając granice dzielnic. i że w ten sposób powołane samorządy mieszkańców same zdecydują np. gdzie i jakie powinny być chodniki.
Panie Barabaj , jak "...Nie ma takiej możliwości.." aby elbląskie inwestycje drogowe były wykonywane przez elbląskie zakłady lokalne, to jedź Pan douczyć się, np w poznańskim, jak to się robi zamiast konsumować elbląskie pieniądze wydawane bezproduktywnie na pańskie pobory.
Barabaj nawet lepiej brzmi niz Babraj ;D
popieram wpis-do roboty i dodam.GDZIE jest maszyna do zbierania piachu z ulic przy krawężnikach .CO W olsztynie sprząta syf uliczny a w Elblągu brudno na jezdniach.
Spostrzeżenie natury ogólnej głupkom i świniom zawsze coś na drodze stanie żeby postępować właściwie