Podczas minionych wakacji na miejskich ulicach przybyło 7 nowych progów zwalniających. „Śpiący policjanci” pojawili się już na ul. Dąbrowskiego, Szczyglej, Łowickiej, Grochowskiej i Żyrardowskiej, a wkrótce także na ul. Kajki. Z kolei w okolicach szkół przy ul. Kopernika i Daszyńskiego zamontowane zostały, pierwsze w Elblągu, progi płytowe z przejściem dla pieszych.
Urząd Miejski w ramach zadania pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na wybranych ciągach dróg publicznych w mieście Elblągu”, oprócz montażu progów zlecił także przebudowę sygnalizacji świetlnych na kilku ruchliwych skrzyżowaniach oraz montaż znaków pionowych poprawiających bezpieczeństwo na drogach. Wykonawcą wszystkich robót jest Zakład Sieci i Instalacji Elektroenergetycznych Projekty - Wykonawstwo Mirosław Judek z Elbląga.
W ostatnich dwóch miesiącach na ulicach Elbląga przybyło 7 nowych progów zwalniających z tworzywa sztucznego wraz z oznakowaniem pionowym. Tak zwani „Śpiący policjanci” pojawili się na 5 elbląskich ulicach: po jednym na ul. Dąbrowskiego, Łowickiej i Żyrardowskiej oraz po dwóch na Szczyglej i Grochowskiej. Do końca października kolejny próg pojawi się jeszcze na ul. Kajki.
Zupełną nowością na naszych ulicach są dwa progi płytowe z przejściem dla pieszych, które zamontowano w okolicach szkół: SOS-W nr 1 przy ul. Kopernika i SP nr 1 przy ul. Daszyńskiego. Zastąpiły one dotychczas znajdujące się tam progi płytowe z tworzyw sztucznych. Tego typu progi są znacznie większe od standardowych i posiadają na „wzniesieniu” przejście dla pieszych w kolorystyce biało/czerwonej.
Kolejnym elementem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo na miejskich drogach, jest nowe oznakowanie dwustronnymi tablicami typu U-3e czterech niebezpiecznych zakrętów na ciągach dróg wojewódzkich. Zakład Sieci i Instalacji Elektroenergetycznych Mirosław Judek oznakował już trzy łuki w ciągu ul. Łęczyckiej i jeden łuk na ul. Mazurskiej.
- 15 sztuk dobrze widocznych w nocy znaków z tłem fluoroscencyjnym, zainstalowaliśmy już na zakrętach w kierunku granic miasta, za cmentarzem Dębica, z kolei na drodze wojewódzkiej nr 503 - na łuku za ul. Żytnią kolejne 5 sztuk tego typu znaków – mówi Mirosław Judek z Zakładu Sieci i Instalacji Elektroenergetycznych.
W przyszłym miesiącu 20 dodatkowych tarcz, przybędzie jeszcze na kolejnych wybranych łukach na ul. Łęczyckiej. W najbliższych tygodniach oznakowane zostaną także drzewa rosnące przy ul. Fromborskiej w kierunku Jeleniej Doliny. Na 20 z nich zamontowane zostaną biało-czerwone tabliczki odblaskowe o wymiarach 200 x 300.
Fot. Rafał Kadłubowski / próg płytowy na ul. Daszyńskiego i nowe oznakowanie łuków na ul. Łęczyckiej
W wakacje wykonano także przebudowę sygnalizacji świetlnych na siedmiu dużych skrzyżowaniach. Na jednym z nich - skrzyżowaniu ulic Browarna- Brzeska- Trasa Unii Europejskiej, w sygnalizacji wydzielono fazy ruchu dla tramwaju.
Kolejna zmiana dotyczy dosyć niebezpiecznego skrzyżowania ul. Płk. Dąbka z Piłsudskiego, na którym dochodzi do wielu kolizji i wypadków - zwłaszcza z udziałem pojazdów skręcających w lewo.
- Na tym skrzyżowaniu wydzieliliśmy fazę lewoskrętu dla pojazdów skręcających w lewo z obu stron ul. Piłsudskiego. Nad pasami lewoskrętu z ul. Piłsudskiego pojawiły się dodatkowe, diodowe sygnalizatory kierunkowe, a przy jezdni sygnalizatory żarowe – wyjaśnia Mirosław Judek.
Na niemal całej długości ulicy Płk. Dąbka – na skrzyżowaniach z ulicami: Cichą-Brzozową, Pionierską, Piłsudskiego i Węgrowską, zlokalizowane przy jezdni sygnalizatory typu S-1, S-3 zastąpiono sygnalizatorami z większą średnicą, natomiast sygnalizatory nad jezdniami wyposażono w owalne ekrany kontrastowe z wkładkami typu LED.
- Dzięki sygnalizatorom LED-owym znacznie poprawiła się widoczność, zwłaszcza w słoneczne dni. Poprzednie sygnalizatory, gdy padały na nie promienie słoneczne były nieczytelne. Kierowcy mogli mieć wrażenie, że święcą się wszystkie trzy światła – tłumaczy Mirosław Judek, szef Zakładu Sieci i Instalacji Elektroenergetycznych.
Ułatwienia wprowadzono także dla osób niewidzących i niedowidzących. Z myślą o nich na trzech skrzyżowaniach ulicy Grunwaldzkiej z ulicami Mickiewicza, Żeromskiego i Lotniczą oraz na skrzyżowaniach ul. Robotniczej z ulicami Brzeską i Piłsudskiego oraz skrzyżowaniu z ul. Okrzei, przy sygnalizatorach typu S-5, zamontowano sygnalizatory dźwiękowe.
Na prośbę mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej Sielanka zmieniono także cykle sygnalizacji na skrzyżowaniu ul Robotniczej i Okrzei. Zmiana spowodowała wydłużenie czasu wyjazdu z drogi osiedlowej SM Sielanka.
Wszystkie prace w ramach zadania „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na wybranych ciągach dróg publicznych w mieście Elblągu” kosztowały magistrat 163 tys. zł.
Fot. Rafał Kadłubowski
Zdjęcie 7 i 8 pokazuje sposób parkowania blokujący chodniki. Dzieje się tak w całym mieście na mniejszych i większych ulicach - czemu policja nie interweniuje? Do redakcji: Czemu rejestracje nie są zasłonięte na fotkach?
Żebyś się pytał
Mam pomysł na tańszy sposób zwiększenia bezpieczeństwa na elbląskich drogach: NIE REMONTUJMY NAWIERZCHNI!!! A kierowcy sami będą jechać nie szybciej jak 10 km/h. Oszczędzimy kasę jednocześnie na "śpiących policjantach" i na remont dróg. A zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczymy na premie dla naszych włodarzy i policji.
Jestem bardzo ciekaw ile osób poąłmie sobie nogi, lub zwichnie kostki między progami, a krawężnikami :). Przecież tam jest szpara conajmniej na 20 centymetrów. NIe wspomnę już o wózkach inwalidzkich, wózkach dziecięcych ... Znów jakaś pomyłka. Ale Elbląg z tego słynie.
"Nowy typ progów zwalniających" będzie z pewnością działał, w szczególności na osoby z wózkami dziecięcymi oraz na wózkach inwalidzkich. Widać na zdjęciu wplecionym w tekst, szanse przejachania przez takie przejście są takie jak wygrana w Lotto. Wykanawca lub projektant chyba o czymś zapomniał... cóż zdarza się. W mojej ocenie na widoczność synalizotorów bardziej wpływ poprostu ich mycie (może trzeba wyłonić w przetargu jakąś firmę?) niż zastosowanie innego źródła światła, ale może się mylę. Zawsze bardziej spektakulatne są inwestycje tj. duże kwoty wydane jednorazowo niż koszty związane z obsługą bierzącą. W temacie sygnalizacji w Elblągu mamy duuużo do zrobienia z już istniejącą, zlikwidowanie "czerwonej fali" to byłby sukces.
a kiedy wydłuża lewoskręt dla skręcających z grunwaldzkiej w lotniczą? teraz korek jest az pod leclerca
Koleś, który programuję instalację sygnalizacji świetlnej chyba w ogóle nie wie co robi albo robi to metodą prób i błędów. Jeśli uważasz gościu, że zatrzymywanie się co 50m na czerwonym rozwiąże problem bezpieczeństwa na drogach to chyba na głowę upadłeś. Tak popieprzonej instalacji świetlnej jak w Elblągu to mało gdzie można spotkać. Przykład: skrzyżowanie Robotnicza - Okrzei.
niedługo bedziemy latac nad drogami nie bedzie problemów z dziurami czy progami zwalniającymi hehehe
Musze przyznać, że ten lewoskręt z ul. Grunwaldzkiej w ul. Lotniczą robi się coraz bardziej problemowy korkuje cały ruch na Grunwaldzkiej!!!!!
\"Na tym skrzyżowaniu wydzieliliśmy fazę lewoskrętu dla pojazdów skręcających w lewo z obu stron ul. Piłsudskiego. Nad pasami lewoskrętu z ul. Piłsudskiego pojawiły się dodatkowe, diodowe sygnalizatory kierunkowe(gdzie?????), a przy jezdni sygnalizatory żarowe \" - po co to jest napisane jak to nie zostało zrobione i dalej sie trzeba wychylac i patrzec czy wolna droga czy tez zdąży się przed nadjeżdzającym - to jest miejsce szczególnie niebezpieczne i co? i nic? Ale napisali i trzeba wierzyć